Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. ACT bij jongeren vanuit echtheid in het therapeutisch contact

Auteur : Sien Verbeeck, Lic./MSc.

Gepubliceerd in: Casusboek ACT

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk beschrijft hoe een dynamische vorm van ACT eruit kan zien, toegepast bij een jongere. Een aantal sessies wordt in meer detail beschreven om zicht te geven op het verloop van de sessies en de manier waarop de verschillende ACT-processen aan bod komen. Daarnaast wordt kort toegelicht welke interventies zijn ingezet. Het betreft een meisje van vijftien jaar dat aangemeld werd met donkere gedachten en automutilatie. Deze klachten waren begonnen na de echtscheiding van haar ouders. De therapie maakt duidelijk dat de afwijzende manier waarop ze met haar binnenwereld omgaat dit gedrag in stand houdt. Samen met de therapeut verkent ze de context waarin ze dit geleerd heeft en oefent ze meermaals met het innemen van een accepterend, compassievol perspectief. Wanneer er ruimte voor is, verkennen ze samen wie ze werkelijk wil zijn (waarden) en oefenen ze met toegewijde actie.
Literatuur
go back to reference Bluth, K. (2017). Self-compassion workbook for teens: Mindfulness and compassion skills to overcome self-criticism and embrace who you are. New Harbinger Publications. Bluth, K. (2017). Self-compassion workbook for teens: Mindfulness and compassion skills to overcome self-criticism and embrace who you are. New Harbinger Publications.
go back to reference Germer, C., & Neff, K. (2019). Mindful zelfcompassie. Handboek voor professionals. Uitgeverij Nieuwezijds. Germer, C., & Neff, K. (2019). Mindful zelfcompassie. Handboek voor professionals. Uitgeverij Nieuwezijds.
go back to reference Hayes, L. L., & Ciarrochi, J. (2019). Ruimte om te groeien. Help jongeren omgaan met hun emoties, doelen bereiken en zich verbinden met anderen met behulp van ACT en positieve psychologie. Uitgeverij SWP. Hayes, L. L., & Ciarrochi, J. (2019). Ruimte om te groeien. Help jongeren omgaan met hun emoties, doelen bereiken en zich verbinden met anderen met behulp van ACT en positieve psychologie. Uitgeverij SWP.
go back to reference Matthijssen, D., De Rooij, E., & Bodden, D. (2020). ACT your way. Trainershandleiding. Boom. Matthijssen, D., De Rooij, E., & Bodden, D. (2020). ACT your way. Trainershandleiding. Boom.
go back to reference Miller, W. R., De Baca, J. C., Matthews, D. B., & Wilbourne, P. L. (2001). Personal values card sort. University of New Mexico. Miller, W. R., De Baca, J. C., Matthews, D. B., & Wilbourne, P. L. (2001). Personal values card sort. University of New Mexico.
go back to reference Sedley, B., & Coyne, L. W. (2020). Stuff that’s loud: A teen’s guide to unspiraling when OCD gets noisy. New Harbinger Publications. Sedley, B., & Coyne, L. W. (2020). Stuff that’s loud: A teen’s guide to unspiraling when OCD gets noisy. New Harbinger Publications.
Metagegevens
Titel
ACT bij jongeren vanuit echtheid in het therapeutisch contact
Auteur
Sien Verbeeck, Lic./MSc.
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3025-6_10