Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Afsluiting

Auteurs : Caroline Braet, Jakke Coenye, Els Merlevede

Gepubliceerd in: Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit afsluitende hoofdstuk stellen we onszelf enkele kritische vragen en illustreren we deze met eigen ervaringen. Is de aandacht voor emotieregulatie bij kinderen en adolescenten nieuw? Is deze EuREKA-training geëvalueerd? Wat kan lastig zijn bij het trainen van emotieregulatie? Is deze training cultuursensitief? Wat is er nog nodig in de toekomst? Een aantal van deze kwesties wordt geïllustreerd met een casus.
Literatuur
go back to reference Arntz, A. (2020). A plea for more attention to mental representations. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 67, 101510.CrossRefPubMed Arntz, A. (2020). A plea for more attention to mental representations. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 67, 101510.CrossRefPubMed
go back to reference Berking, M. (2017). Emotieregulatie: Training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Berking, M. (2017). Emotieregulatie: Training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Berking, M., & Whitley, B. (2014). The Adaptive Coping with Emotions Model (ACE Model). In M. Berking & B. Whitley (Red.) Affect Regulation Training (pag. 19–29). Springer. Berking, M., & Whitley, B. (2014). The Adaptive Coping with Emotions Model (ACE Model). In M. Berking & B. Whitley (Red.) Affect Regulation Training (pag. 19–29). Springer.
go back to reference Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1230–1237.CrossRefPubMed Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1230–1237.CrossRefPubMed
go back to reference Braet, C., & Bögels, S. J. A. B. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten. Boom. Braet, C., & Bögels, S. J. A. B. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten. Boom.
go back to reference Chu, B. C., Hoffman, L., Johns, A., Reyes-Portillo, J., & Hansford, A. (2015). Transdiagnostic behavior therapy for bullying-related anxiety and depression: Initial development and pilot study. Cognitive Behavioral Practice, 22(4), 415–429.CrossRef Chu, B. C., Hoffman, L., Johns, A., Reyes-Portillo, J., & Hansford, A. (2015). Transdiagnostic behavior therapy for bullying-related anxiety and depression: Initial development and pilot study. Cognitive Behavioral Practice, 22(4), 415–429.CrossRef
go back to reference Council, N. R. (2009). Preventing mental, emotional, and behavioral disorders among young people: Progress and possibilities. National Academies Press. Council, N. R. (2009). Preventing mental, emotional, and behavioral disorders among young people: Progress and possibilities. National Academies Press.
go back to reference Debeuf, T., Verbeken, S., Volkaert, B., Boelens, E., Tanghe, A., Michels, N., & Braet, C. (2024). Emotion regulation training as an add-on in the treatment of obesity in young adolescents: a randomized controlled superiority trial. Behavior therapy, 55,839-855. Debeuf, T., Verbeken, S., Volkaert, B., Boelens, E., Tanghe, A., Michels, N., & Braet, C. (2024). Emotion regulation training as an add-on in the treatment of obesity in young adolescents: a randomized controlled superiority trial. Behavior therapy, 55,839-855.
go back to reference Dozois, D. J., Seeds, P. M., & Collins, K. A. (2009). Transdiagnostic approaches to the prevention of depression and anxiety. Journal of Cognitive Psychotherapy, 23(1), 44.CrossRef Dozois, D. J., Seeds, P. M., & Collins, K. A. (2009). Transdiagnostic approaches to the prevention of depression and anxiety. Journal of Cognitive Psychotherapy, 23(1), 44.CrossRef
go back to reference Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432.CrossRefPubMed Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405–432.CrossRefPubMed
go back to reference Ehrenreich-May, J., Bilek, E. L., Queen, A. H., & Hernandez Rodriguez, J. (2012). A unified protocol for the group treatment of childhood anxiety and depression = Protocolo unificado de grupo para el tratamiento de la ansiedad y la depresión en la infancia. Revista De Psicopatología y Psicología Clínica, 17(3), 219–236.CrossRef Ehrenreich-May, J., Bilek, E. L., Queen, A. H., & Hernandez Rodriguez, J. (2012). A unified protocol for the group treatment of childhood anxiety and depression = Protocolo unificado de grupo para el tratamiento de la ansiedad y la depresión en la infancia. Revista De Psicopatología y Psicología Clínica, 17(3), 219–236.CrossRef
go back to reference Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M., Sherman, J. A., Bilek, E. L., Buzzella, B. A., Bennett, S. M., et al. (2017). Unified protocols for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children and adolescents: Therapist guide. Oxford University Press.CrossRef Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M., Sherman, J. A., Bilek, E. L., Buzzella, B. A., Bennett, S. M., et al. (2017). Unified protocols for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children and adolescents: Therapist guide. Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Seager, I., Rowley, A. M., & Ehrenreich-May, J. (2014). Targeting common factors across anxiety and depression using the unified protocol for the treatment of emotional disorders in adolescents. Journal of Rational-Emotive Cognitive-Behavior Therapy, 32(1), 67–83.CrossRef Seager, I., Rowley, A. M., & Ehrenreich-May, J. (2014). Targeting common factors across anxiety and depression using the unified protocol for the treatment of emotional disorders in adolescents. Journal of Rational-Emotive Cognitive-Behavior Therapy, 32(1), 67–83.CrossRef
go back to reference Southam-Gerow, M. A. (2013). Emotion regulation in children and adolescents: A practitioner’s guide. Guilford Press. Southam-Gerow, M. A. (2013). Emotion regulation in children and adolescents: A practitioner’s guide. Guilford Press.
go back to reference Volkaert, B., Wante, L., Vervoort, L., & Braet, C. (2018). ‘Boost Camp’, a universal school-based transdiagnostic prevention program targeting adolescent emotion regulation; evaluating the effectiveness by a clustered RCT: A protocol paper. BMC Public Health, 18(1), 904.CrossRefPubMedPubMedCentral Volkaert, B., Wante, L., Vervoort, L., & Braet, C. (2018). ‘Boost Camp’, a universal school-based transdiagnostic prevention program targeting adolescent emotion regulation; evaluating the effectiveness by a clustered RCT: A protocol paper. BMC Public Health, 18(1), 904.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Volkaert, B., Wante, L., Boelens, E., Vervoort, L., & Braet, C. (2021).The evaluation of Boost Camp: a universal school-based prevention program targeting adolescent emotion regulation skills. School Mental Health14, 440-453. Volkaert, B., Wante, L., Boelens, E., Vervoort, L., & Braet, C. (2021).The evaluation of Boost Camp: a universal school-based prevention program targeting adolescent emotion regulation skills. School Mental Health14, 440-453.
go back to reference Wante, L., Van Beveren, M.-L., Theuwis, L., & Braet, C. (2018). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and Emotion, 32(5), 988–1002.CrossRefPubMed Wante, L., Van Beveren, M.-L., Theuwis, L., & Braet, C. (2018). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and Emotion, 32(5), 988–1002.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Afsluiting
Auteurs
Caroline Braet
Jakke Coenye
Els Merlevede
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3041-6_10