Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Basisbehoeften, schema’s en schemamodi bij ouderen

Auteur : drs. Loes van Donzel

Gepubliceerd in: Schematherapie bij ouderen met persoonlijkheidsproblematiek

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Basisbehoeften zoals veiligheid, verbondenheid en autonomie vormen de kern van persoonlijkheidsontwikkeling volgens het schematherapiemodel. Maladaptieve schema’s zijn hardnekkige patronen die bestaan uit herinneringen, gedachten en emoties die ontstaan wanneer deze basisbehoeften onvoldoende vervuld worden in de jeugd. Mensen ontwikkelen copingmechanismen om met deze schema’s om te gaan. Maladaptieve schema’s bij ouderen kunnen veranderen, verminderen of opnieuw geactiveerd worden door levensfasegebonden aspecten. Er bestaan ook positieve schema’s, ofwel gezonde patronen, die ontstaan wanneer emotionele behoeften wel vervuld worden. Positieve schema’s kunnen specifiek voor ouderen een therapeutisch aangrijpingspunt zijn, omdat zij vaak eerder in hun leven beter gefunctioneerd hebben en gebruik kunnen maken van deze ervaring. Schemamodi zijn tijdelijke gemoedstoestanden die bestaan uit actieve sets van schema’s en copingstijlen. Ze kunnen functioneel of disfunctioneel zijn en kunnen verschillende gedragingen en emoties omvatten.
Literatuur
go back to reference Arntz, A., Rijkeboer, M., Chan, E., Fassbinder, E., Karaosmanoglu, A., Lee, C. W., & Panzeri, M. (2021). Towards a reformulated theory underlying schema therapy: Position paper of an international workgroup. Cognitive Therapy and Research, 1–14. Arntz, A., Rijkeboer, M., Chan, E., Fassbinder, E., Karaosmanoglu, A., Lee, C. W., & Panzeri, M. (2021). Towards a reformulated theory underlying schema therapy: Position paper of an international workgroup. Cognitive Therapy and Research, 1–14.
go back to reference Bach, B., Lockwood, G., & Young, J. E. (2018). A new look at the schema therapy model: Organization and role of early maladaptive schemas. Cognitive Behaviour Therapy, 47(4), 328–349.CrossRefPubMed Bach, B., Lockwood, G., & Young, J. E. (2018). A new look at the schema therapy model: Organization and role of early maladaptive schemas. Cognitive Behaviour Therapy, 47(4), 328–349.CrossRefPubMed
go back to reference Bowlby, J. (1977). The making and breaking of affectional bonds: II. Some principles of psychotherapy: The Fiftieth Maudsley Lecture (expanded version). The British Journal of Psychiatry, 130(5), 421–431. Bowlby, J. (1977). The making and breaking of affectional bonds: II. Some principles of psychotherapy: The Fiftieth Maudsley Lecture (expanded version). The British Journal of Psychiatry, 130(5), 421–431.
go back to reference Bowlby, J. (1979). The bowlby-ainsworth attachment theory. Behavioral and Brain Sciences, 2(4), 637–638.CrossRef Bowlby, J. (1979). The bowlby-ainsworth attachment theory. Behavioral and Brain Sciences, 2(4), 637–638.CrossRef
go back to reference Dweck, C. S. (2017). From needs to goals and representations: Foundations for a unified theory of motivation, personality, and development. Psychological Review, 124(6), 689.CrossRefPubMed Dweck, C. S. (2017). From needs to goals and representations: Foundations for a unified theory of motivation, personality, and development. Psychological Review, 124(6), 689.CrossRefPubMed
go back to reference James, I. A. (2003). Working with older people: Implications for schema theory. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, 10(3), 133–143.CrossRef James, I. A. (2003). Working with older people: Implications for schema theory. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice, 10(3), 133–143.CrossRef
go back to reference Legra, M., Verhey, F., & Van Alphen, S. (2017). A first step toward integrating schema theory in geriatric psychiatry: A Delphi study. International Psychogeriatrics, 29(7), 1069–1076.CrossRefPubMed Legra, M., Verhey, F., & Van Alphen, S. (2017). A first step toward integrating schema theory in geriatric psychiatry: A Delphi study. International Psychogeriatrics, 29(7), 1069–1076.CrossRefPubMed
go back to reference Louis, J. P., Wood, A. M., Lockwood, G., Ho, M.-H.R., & Ferguson, E. (2018). Positive clinical psychology and schema therapy (ST): The development of the Young Positive Schema Questionnaire (YPSQ) to complement the Young Schema Questionnaire 3 Short Form (YSQ-S3). Psychological Assessment, 30(9), 1199.CrossRefPubMed Louis, J. P., Wood, A. M., Lockwood, G., Ho, M.-H.R., & Ferguson, E. (2018). Positive clinical psychology and schema therapy (ST): The development of the Young Positive Schema Questionnaire (YPSQ) to complement the Young Schema Questionnaire 3 Short Form (YSQ-S3). Psychological Assessment, 30(9), 1199.CrossRefPubMed
go back to reference Louis, J. P., Lockwood, G., & Louis, K. M. (2024). A model of core emotional needs and toxic experiences: Their links with schema domains, well-being, and Ill-being. Behavioral Sciences, 14(6), 443.CrossRefPubMedPubMedCentral Louis, J. P., Lockwood, G., & Louis, K. M. (2024). A model of core emotional needs and toxic experiences: Their links with schema domains, well-being, and Ill-being. Behavioral Sciences, 14(6), 443.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Phillips, K., Brockman, R., Bailey, P. E., & Kneebone, I. I. (2020). Schema in older adults: Does the schema mode model apply? Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 48(3), 341–349.CrossRefPubMed Phillips, K., Brockman, R., Bailey, P. E., & Kneebone, I. I. (2020). Schema in older adults: Does the schema mode model apply? Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 48(3), 341–349.CrossRefPubMed
go back to reference Van Donzel, L., Ouwens, M. A., & Videler, A. C. (2019). YPSQ: Nederlandse vertaling van de Young Positive Schema Questionnaire (YPSQ). Van Donzel, L., Ouwens, M. A., & Videler, A. C. (2019). YPSQ: Nederlandse vertaling van de Young Positive Schema Questionnaire (YPSQ).
go back to reference Van Genderen, H., Rijkeboer, M., & Arntz, A. (2012). Theoretical model: Schemas, coping styles, and modes. The Wiley‐Blackwell handbook of schema therapy: Theory, research, and practice, 27–40. Van Genderen, H., Rijkeboer, M., & Arntz, A. (2012). Theoretical model: Schemas, coping styles, and modes. The Wiley‐Blackwell handbook of schema therapy: Theory, research, and practice, 27–40.
go back to reference Videler, A. C., Van Royen, R. J., Legra, M. J., & Ouwens, M. A. (2020). Positive schemas in schema therapy with older adults: Clinical implications and research suggestions. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 48(4), 481–491.CrossRefPubMed Videler, A. C., Van Royen, R. J., Legra, M. J., & Ouwens, M. A. (2020). Positive schemas in schema therapy with older adults: Clinical implications and research suggestions. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 48(4), 481–491.CrossRefPubMed
go back to reference Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema Therapy. New York: Guilford, 254, 653–658. Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema Therapy. New York: Guilford, 254, 653–658.
Metagegevens
Titel
Basisbehoeften, schema’s en schemamodi bij ouderen
Auteur
drs. Loes van Donzel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3094-2_3