Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Begrijpen en aanpakken van autismespecifieke problemen

Auteurs : Dr. Annelies de Bildt, Drs. Wendy van Summeren, Miriam Hufen, Dr. Iris Servatius-Oosterling

Gepubliceerd in: Autisme bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij veel kinderen met autisme staan problemen in gedrag, regulatie of emotie op de voorgrond wanneer zij worden verwezen voor diagnostiek en behandeling. Voor een deel van die problemen helpen de behandelingen gericht op het scheppen van voorwaarden op gezinsniveau, op het aanpassen van de omgeving, en op het stimuleren van de ontwikkeling en het gedrag van kinderen met autisme. In andere gevallen staan deze problemen zozeer op de voorgrond dat die eerst moeten worden behandeld voordat er ruimte is om te werken aan het ontwikkelen van nieuw gedrag. Dit hoofdstuk behandelt autismespecifieke problemen, problemen die rechtstreeks uit autisme voortkomen, bijvoorbeeld vanwege problemen in de zintuiglijke prikkelverwerking of een gebrek aan overzicht of flexibiliteit. Experts beschrijven de aard en het voorkomen ervan, hoe deze problemen goed geanalyseerd kunnen worden, en waar behandeling zich op richt.
Literatuur
go back to reference APA, American Psychiatric Association (2014). DSM-5. Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen. Nederlandse vertaling. Amsterdam: Boom uitgevers. APA, American Psychiatric Association (2014). DSM-5. Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen. Nederlandse vertaling. Amsterdam: Boom uitgevers.
go back to reference Bishop, S. L., Richler, J., & Lord, C. (2006). Association between restricted and repetitive behaviors and nonverbal IQ in children with autism spectrum disorders. Child Neuropsychology, 12, 247–267.CrossRef Bishop, S. L., Richler, J., & Lord, C. (2006). Association between restricted and repetitive behaviors and nonverbal IQ in children with autism spectrum disorders. Child Neuropsychology, 12, 247–267.CrossRef
go back to reference Chebli, S. S., Martin, V., & Lanovaz, M. J. (2016). Prevalence of stereotypy in individuals with developmental disabilities: A systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 3(2), 107–118.CrossRef Chebli, S. S., Martin, V., & Lanovaz, M. J. (2016). Prevalence of stereotypy in individuals with developmental disabilities: A systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 3(2), 107–118.CrossRef
go back to reference Dunn, W. (1997). The impact of sensory processing abilities on the daily lives of young children and their families: A conceptual model. Infants and Young Children, 9(4), 23–35. Dunn, W. (1997). The impact of sensory processing abilities on the daily lives of young children and their families: A conceptual model. Infants and Young Children, 9(4), 23–35.
go back to reference Dunn, W. (1999). The sensory profile manual. San Antonio: The Psychological Corporation. Dunn, W. (1999). The sensory profile manual. San Antonio: The Psychological Corporation.
go back to reference Dunn, W. (2001). The sensations of everyday life: Empirical, theoretical, and pragmatic considerations. American Journal of Occupational Therapy, 55(6), 608–620. Dunn, W. (2001). The sensations of everyday life: Empirical, theoretical, and pragmatic considerations. American Journal of Occupational Therapy, 55(6), 608–620.
go back to reference Dunn, W. (2006a). Infant/Toddler Sensory Profile-NL (ITSP). Nederlandse vertaling: A. Rietman. Amsterdam: Pearson. Dunn, W. (2006a). Infant/Toddler Sensory Profile-NL (ITSP). Nederlandse vertaling: A. Rietman. Amsterdam: Pearson. 
go back to reference Dunn, W. (2006b). Handleiding SSP-NL: Short Sensory Profile, herziene Nederlandse editie. Amsterdam: Pearson. Dunn, W. (2006b). Handleiding SSP-NL: Short Sensory Profile, herziene Nederlandse editie. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Dunn, W. (2006c). Sensory profile school companion. San Antonio: Pearson. Dunn, W. (2006c). Sensory profile school companion. San Antonio: Pearson.
go back to reference Dunn, W. (2013). Sensory Profile-NL herziene editie. Nederlandse vertaling: A. Rietman. Amsterdam: Pearson. Dunn, W. (2013). Sensory Profile-NL herziene editie.  Nederlandse vertaling: A. Rietman. Amsterdam: Pearson. 
go back to reference MacKenzie, K. (2018). Stereotypic movement disorders. In Seminars in pediatric neurology, (vol. 25, pp. 19–24). WB Saunders. MacKenzie, K. (2018). Stereotypic movement disorders. In Seminars in pediatric neurology, (vol. 25, pp. 19–24). WB Saunders.
go back to reference Marco, E. J., Hinkley, L. B., Hill, S. S., & Nagarajan, S. S. (2011). Sensory processing in autism: A review of neurophysiologic findings. Pediatric Research, 69(5 Pt 2), 48R–54R.CrossRef Marco, E. J., Hinkley, L. B., Hill, S. S., & Nagarajan, S. S. (2011). Sensory processing in autism: A review of neurophysiologic findings. Pediatric Research, 69(5 Pt 2), 48R–54R.CrossRef
go back to reference Martino, D., & Hedderly, T. (2019). Tics and stereotypies: A comparative clinical review. Parkinsonism & Related Disorders, 59, 117–124.CrossRef Martino, D., & Hedderly, T. (2019). Tics and stereotypies: A comparative clinical review. Parkinsonism & Related Disorders, 59, 117–124.CrossRef
go back to reference Morgulec-Adamowicz, N. (2020). The Sherborne Developmental Movement (SDM) for individuals with autism spectrum disorder. Palaestra, 34(2), 17–22. Morgulec-Adamowicz, N. (2020). The Sherborne Developmental Movement (SDM) for individuals with autism spectrum disorder. Palaestra, 34(2), 17–22.
go back to reference Pater, M., & Van Yperen, T. (2017). Muziektherapie voor kinderen en jongeren met ASS: En overzicht van de relevante literatuur. Kind en Adolescent, 38(4), 233–259.CrossRef Pater, M., & Van Yperen, T. (2017). Muziektherapie voor kinderen en jongeren met ASS: En overzicht van de relevante literatuur. Kind en Adolescent, 38(4), 233–259.CrossRef
go back to reference Robertson, C., & Baron-Cohen, S. (2017). Sensory perception in autism. Nature Reviews Neuroscience, 18, 671–684.CrossRef Robertson, C., & Baron-Cohen, S. (2017). Sensory perception in autism. Nature Reviews Neuroscience, 18, 671–684.CrossRef
go back to reference Rogers, S. J., & Ozonoff, S. (2005). Annotation: what do we know about sensory dysfunction in autism? A critical review of the empirical evidence. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 46(12), 1255–1268.CrossRef Rogers, S. J., & Ozonoff, S. (2005). Annotation: what do we know about sensory dysfunction in autism? A critical review of the empirical evidence. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 46(12), 1255–1268.CrossRef
go back to reference Schoen, S. A., Miller, L. J., Camarata, S., & Valdez, A. (2019). Use of the STAR PROCESS for children with sensory processing challenges. The Open Journal of Occupational Therapy, 7(4). Schoen, S. A., Miller, L. J., Camarata, S., & Valdez, A. (2019). Use of the STAR PROCESS for children with sensory processing challenges. The Open Journal of Occupational Therapy, 7(4).
go back to reference Silva, L. M., Schalock, M., Gabrielsen, K. R., Budden, S. S., Buenrostro, M., & Horton, G. (2015). Early intervention with a parent-delivered massage protocol directed at tactile abnormalities decreases severity of autism and improves child-to-parent interactions: A replication study. Autism Research and Treatment, 2015.PubMedPubMedCentral Silva, L. M., Schalock, M., Gabrielsen, K. R., Budden, S. S., Buenrostro, M., & Horton, G. (2015). Early intervention with a parent-delivered massage protocol directed at tactile abnormalities decreases severity of autism and improves child-to-parent interactions: A replication study. Autism Research and Treatment, 2015.PubMedPubMedCentral
go back to reference Stultiens-Houben, S., De Hoog, R., & Van der Heijden, S. (2014). Autisme en een sensorisch waardevolle omgeving. Autisme Centraal, 2, 4–8. Stultiens-Houben, S., De Hoog, R., & Van der Heijden, S. (2014). Autisme en een sensorisch waardevolle omgeving. Autisme Centraal, 2, 4–8.
go back to reference Swaab, H., Bouma, A., Hendriksen, J., & König, C. (Red.). (2016). Klinische kinderneuropsychologie. Amsterdam: Boom uitgevers Swaab, H., Bouma, A., Hendriksen, J., & König, C. (Red.). (2016). Klinische kinderneuropsychologie. Amsterdam: Boom uitgevers
go back to reference Thye, M. D., Bednarz, H. M., Herringshaw, A. J., Sartin, E. B., & Kana, R. K. (2018). The impact of atypical sensory processing on social impairments in autism spectrum disorder. Developmental Cognitive Neuroscience, 29, 151–167.CrossRef Thye, M. D., Bednarz, H. M., Herringshaw, A. J., Sartin, E. B., & Kana, R. K. (2018). The impact of atypical sensory processing on social impairments in autism spectrum disorder. Developmental Cognitive Neuroscience, 29, 151–167.CrossRef
go back to reference Trzmiel, T., Purandare, B., Michalak, M., Zasadzka, E., & Pawlaczyk, M. (2019). Equine assisted activities and therapies in children with autism spectrum disorder: A systematic review and a meta-analysis. Complementary Therapies in Medicine, 42, 104–113.CrossRef Trzmiel, T., Purandare, B., Michalak, M., Zasadzka, E., & Pawlaczyk, M. (2019). Equine assisted activities and therapies in children with autism spectrum disorder: A systematic review and a meta-analysis. Complementary Therapies in Medicine, 42, 104–113.CrossRef
go back to reference Van Berckelaer-Onnes, I., Degrieck, S., & Hufen, M. (2017). Autisme en zintuiglijke problemen. Amsterdam: Boom uitgevers. Van Berckelaer-Onnes, I., Degrieck, S., & Hufen, M. (2017). Autisme en zintuiglijke problemen. Amsterdam: Boom uitgevers.
go back to reference Van Dishoeck, P., Dietz, C., & Van Wiel, N. (2016). Een pilotstudie naar de effecten van FloorPlay: een ouder-kind interactie behandeling. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, Maart, editie 3. Van Dishoeck, P., Dietz, C., & Van Wiel, N. (2016). Een pilotstudie naar de effecten van FloorPlay: een ouder-kind interactie behandeling. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, Maart, editie 3.
go back to reference Verpoorten, R., Versteegen, M., & Hagen, P. (2011) SPRC – Sensory Profile Checklist (revised). Sint-Michielsgestel: Kentalis. Verpoorten, R., Versteegen, M., & Hagen, P. (2011) SPRC – Sensory Profile Checklist (revised). Sint-Michielsgestel: Kentalis.
go back to reference Ward, J. (2019). Individual differences in sensory sensitivity: A synthesizing framework and evidence from normal variation and developmental conditions. Cognitive Neuroscience, 10(3), 139–157.CrossRef Ward, J. (2019). Individual differences in sensory sensitivity: A synthesizing framework and evidence from normal variation and developmental conditions. Cognitive Neuroscience, 10(3), 139–157.CrossRef
go back to reference Weitlauf, A. S., Sathe, N., McPheeters, M. L., & Warren, Z. E. (2017). Interventions targeting sensory challenges in autism spectrum disorder: A systematic review. Pediatrics, 139(6),CrossRef Weitlauf, A. S., Sathe, N., McPheeters, M. L., & Warren, Z. E. (2017). Interventions targeting sensory challenges in autism spectrum disorder: A systematic review. Pediatrics, 139(6),CrossRef
Metagegevens
Titel
Begrijpen en aanpakken van autismespecifieke problemen
Auteurs
Dr. Annelies de Bildt
Drs. Wendy van Summeren
Miriam Hufen
Dr. Iris Servatius-Oosterling
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5_15