Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2015 | Werk in uitvoering

Beter bij de les

Cognitieve training voor kinderen met executieve-functieproblemen

Auteurs: Marthe van der Donk, Msc, Dr. Anne-claire Hiemstra-beernink, Dr. Ariane Tjeenk-kalff

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

‘Informatie gaat het ene oor in, het andere oor uit. Is na twee instructies de eerste alweer vergeten. Kan maar moeilijk beginnen met het werk. Eenmaal begonnen, haakt hij/zij vaak halverwege af. Vraagt vaak: “Wat moest ik ook alweer doen?”’
Deze beschrijvingen worden door ouders of leerkrachten vaak gebruikt wanneer kinderen moeite hebben op school. Ze kunnen wijzen op een probleem met de executieve functies (EF); een onderwerp dat wij hier verder uitdiepen.
Literatuur
go back to reference Alloway, T.P., Gathercole, S.E., Kirkwood, H.J. & Elliot, J.E. (2009). The cognitive and behavioural characteristics of children with low working memory. Child Development, 80, 606-621.PubMedCrossRef Alloway, T.P., Gathercole, S.E., Kirkwood, H.J. & Elliot, J.E. (2009). The cognitive and behavioural characteristics of children with low working memory. Child Development, 80, 606-621.PubMedCrossRef
go back to reference Bull, R. & Scerif, G. (2001). Executive functioning as a predictor of children’s mathematics ability: inhibition, switching and working memory. Developmental neuropsychology, 19, 273-293.PubMedCrossRef Bull, R. & Scerif, G. (2001). Executive functioning as a predictor of children’s mathematics ability: inhibition, switching and working memory. Developmental neuropsychology, 19, 273-293.PubMedCrossRef
go back to reference Corsi, P.M. (1972). Human memory and the medial temporal region of the brain. Dissertation Abstracts International, University Microfilms. Corsi, P.M. (1972). Human memory and the medial temporal region of the brain. Dissertation Abstracts International, University Microfilms.
go back to reference Dehn, M.J. (2008). Working memory and academic learning: assessment and intervention. New Jersey: John Wiley and Sons. Dehn, M.J. (2008). Working memory and academic learning: assessment and intervention. New Jersey: John Wiley and Sons.
go back to reference Gathercole, S.E. & Pickering, S.J. (2000). Working memory deficits in children with low achievements in the national curriculum at 7 years of age. British Journal of Educational Psychology, 70, 177-194.PubMedCrossRef Gathercole, S.E. & Pickering, S.J. (2000). Working memory deficits in children with low achievements in the national curriculum at 7 years of age. British Journal of Educational Psychology, 70, 177-194.PubMedCrossRef
go back to reference Gathercole, S.E. & Alloway, T.P. 2008. A practical guide for Teachers. London: Sage Publications. Gathercole, S.E. & Alloway, T.P. 2008. A practical guide for Teachers. London: Sage Publications.
go back to reference Holmes, J., Gathercole, S.E. & Dunning, D.L. (2009). Adaptive training leads to sustained enhancement of poor working memory in children. Developmental Science, 12, 9-15.CrossRef Holmes, J., Gathercole, S.E. & Dunning, D.L. (2009). Adaptive training leads to sustained enhancement of poor working memory in children. Developmental Science, 12, 9-15.CrossRef
go back to reference Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlstrom, K., Gillberg, C.G., Forssberg, H. & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD; a randomized, controlled trial. Journal of the American Academic Child and Adolescent Psychiatry, 44,177-186.CrossRef Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlstrom, K., Gillberg, C.G., Forssberg, H. & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD; a randomized, controlled trial. Journal of the American Academic Child and Adolescent Psychiatry, 44,177-186.CrossRef
go back to reference Morrison, A.B., & Chein, J.M. (2011). Does working memory training work? the promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychonomic Bulletin & Review, 18(1), 46-60.CrossRef Morrison, A.B., & Chein, J.M. (2011). Does working memory training work? the promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychonomic Bulletin & Review, 18(1), 46-60.CrossRef
go back to reference Donk, M.L.A. van der, Hiemstra-Beernink, A., Tjeenk-Kalff, A.C., Leij, A.V. van der & Lindauer, R.J.L. (2013). Interventions to improve executive functioning and working memory in school-aged children with AD(H)D: a randomised controlled trial and stepped-care approach. BMC Psychiatry, doi:10.1186/1471-244X-13-23. Donk, M.L.A. van der, Hiemstra-Beernink, A., Tjeenk-Kalff, A.C., Leij, A.V. van der & Lindauer, R.J.L. (2013). Interventions to improve executive functioning and working memory in school-aged children with AD(H)D: a randomised controlled trial and stepped-care approach. BMC Psychiatry, doi:10.1186/1471-244X-13-23.
Metagegevens
Titel
Beter bij de les
Cognitieve training voor kinderen met executieve-functieproblemen
Auteurs
Marthe van der Donk, Msc
Dr. Anne-claire Hiemstra-beernink
Dr. Ariane Tjeenk-kalff
Publicatiedatum
01-06-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0021-8