Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. De Gezonde Volwassene in groepsschematherapie

Auteur : Anne Lindenborn

Gepubliceerd in: Schematherapie en de Gezonde Volwassene

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Groepsschematherapie biedt een ideale mogelijkheid om de Gezonde Volwassene te laten groeien. De taak van de Gezonde Volwassene bestaat uit zorgen voor de behoeften van het kind, begrenzen van overmatige normen en oordelen, en rekening houden met de externe realiteit. Het accent dat in groepstherapie wordt gelegd op cohesie en veiligheid, biedt de mogelijkheid om inzicht te verkrijgen in het eigen functioneren, zicht te verwerven op authentieke behoeften, emotieregulatie te verbeteren en probleemoplossend vermogen te vergroten. In groepen worden oude patronen herhaald, bekende posities opnieuw ingenomen en rollen opgepakt die als het meest eigen worden ervaren. Het gaat om gedragingen die ook problemen met zich meebrengen en de interpersoonlijke effectiviteit belemmeren. In groepsschematherapie kunnen cliënten correctieve ervaringen opdoen en mede daardoor leren weerstand te bieden aan straffende en veeleisende cognities. Deze ervaringen grijpen niet alleen direct in op hechtingsthema’s, maar ook op gevoelens van competentie en mastering.
Literatuur
go back to reference Akhtar, S. (2003). New Clinical Realms. Pushing the Envelope of Theory and Technique. Northvale, New Jersey, London: Jason Aronson. Akhtar, S. (2003). New Clinical Realms. Pushing the Envelope of Theory and Technique. Northvale, New Jersey, London: Jason Aronson.
go back to reference Bateman, A.W., & Fonagy, P. (2004). Psychotherapy for Borderline Personality Disorder. Mentalization-based treatment. New York: Oxford University Press.CrossRef Bateman, A.W., & Fonagy, P. (2004). Psychotherapy for Borderline Personality Disorder. Mentalization-based treatment. New York: Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Farrell, J.M., & Shaw, I.A. (2012). Group Schema Therapy for Borderline Personality Disorder. A Step-by-Step Treatment Manual with Patient Workbook. Malden, MA: Wiley-BlackwellCrossRef Farrell, J.M., & Shaw, I.A. (2012). Group Schema Therapy for Borderline Personality Disorder. A Step-by-Step Treatment Manual with Patient Workbook. Malden, MA: Wiley-BlackwellCrossRef
go back to reference Genderen, H. van, & Arntz, A. (2010). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. Genderen, H. van, & Arntz, A. (2010). Schematherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
go back to reference Hellinga, G., Luyn, B. van, & Dalewijk, H.J. (2000). Personalities. Master clinicians confront the treatment of borderline personality disorder. Amsterdam: Boom. Hellinga, G., Luyn, B. van, & Dalewijk, H.J. (2000). Personalities. Master clinicians confront the treatment of borderline personality disorder. Amsterdam: Boom.
go back to reference Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069–1081.CrossRef Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069–1081.CrossRef
go back to reference Skodol, A.E., Clark, L.A., Bender, D.S., Krueger, R.F., Livesley, W.J., Morey, L.C., Verheul, R., Alarcon, R.D., Bell, C.C., Siever, L.J., Oldham, J.M. (2011). Proposed changes in personality and personality disorder assessment and diagnosis for DSM-5. Part I: Description and rationale. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 2 (1)(Jan), 4–22 .CrossRef Skodol, A.E., Clark, L.A., Bender, D.S., Krueger, R.F., Livesley, W.J., Morey, L.C., Verheul, R., Alarcon, R.D., Bell, C.C., Siever, L.J., Oldham, J.M. (2011). Proposed changes in personality and personality disorder assessment and diagnosis for DSM-5. Part I: Description and rationale. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 2 (1)(Jan), 4–22 .CrossRef
Metagegevens
Titel
De Gezonde Volwassene in groepsschematherapie
Auteur
Anne Lindenborn
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0951-1_6