Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-06-2003 | Artikelen

Een Nederlandse versie van Rothbarts ‘Children's Behavior Questionnaire’

Interne consistentie en driefactorenmodel van de subschalen

Auteurs: Bea R. H. Van den Bergh, Merel Ackx

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Children's Behavior Questionnaire (cbq) is een gedragsvragenlijst ontwikkeld door Rothbart conform haar reactief en zelfregulatief model van temperament, die een gedifferentieerd beeld geeft van temperament van drie- tot zevenjarigen. Een Nederlandse cbq-versie werd afgenomen bij 71 moeders van acht- en negenjarigen. De interne consistentie van de subschalen bleek voldoende, al bleken vier subschalen minder betrouwbaar. De factoranalyse op vijftien cbq-subschalen toonde drie tweedeordefactoren, zoals bij Rothbart: Extraversion/Surgency, Effortful Control en Negative Affectivity. Opvallend zijn de bij ons meer uitgesproken ladingen op Effortful Control: mogelijk weerspiegelen die ontwikkelingsveranderingen in de zelfregulatie. Verdere validatie van de Nederlandse cbq blijft noodzakelijk.
Literatuur
go back to reference Bates, J. E. (1980). The concept of difficult temperament. Merrill-Palmer Quarterly, 26, 299-319. Bates, J. E. (1980). The concept of difficult temperament. Merrill-Palmer Quarterly, 26, 299-319.
go back to reference Bates, J. E. (1989). Concepts and measures of temperaments. In G. A. Kohnstamm, J. E. Bates, & M. K. Rothbart (Eds.), Temperament in childhood (pp. 3-26). Chicester: Wiley & Sons. Bates, J. E. (1989). Concepts and measures of temperaments. In G. A. Kohnstamm, J. E. Bates, & M. K. Rothbart (Eds.), Temperament in childhood (pp. 3-26). Chicester: Wiley & Sons.
go back to reference Gorsuch, R. L. (1974). Factor analysis. London: Saunders. Gorsuch, R. L. (1974). Factor analysis. London: Saunders.
go back to reference Kochanska, G. (1997). Multiple pathways to conscience for children with different temperaments: from toddlerhood to age 5. Developmental Psychology, 33, 228-240.CrossRefPubMed Kochanska, G. (1997). Multiple pathways to conscience for children with different temperaments: from toddlerhood to age 5. Developmental Psychology, 33, 228-240.CrossRefPubMed
go back to reference Rothbart, M. K., & Ahadi, S. A. (1994). Temperament and the development of Personality. Journal of Abnormal Psychology, 103, 55-66.CrossRefPubMed Rothbart, M. K., & Ahadi, S. A. (1994). Temperament and the development of Personality. Journal of Abnormal Psychology, 103, 55-66.CrossRefPubMed
go back to reference Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., Hershey, K. L., & Fisher, P. (2001). Investigation of temperament at three to seven years: The Children's Behavior Questionnaire. Child Development, 72, 1394-1408.CrossRefPubMed Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., Hershey, K. L., & Fisher, P. (2001). Investigation of temperament at three to seven years: The Children's Behavior Questionnaire. Child Development, 72, 1394-1408.CrossRefPubMed
go back to reference Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (1998), Temperament. In W. Damon (Series Ed.), & N. Eisenberg (Volume Ed.), Handbook of Child Psychology (fifth ed.). Vol. 3: Social, Emotional and Personality Development (pp. 105-176). New York: Wiley. Rothbart, M. K., & Bates, J. E. (1998), Temperament. In W. Damon (Series Ed.), & N. Eisenberg (Volume Ed.), Handbook of Child Psychology (fifth ed.). Vol. 3: Social, Emotional and Personality Development (pp. 105-176). New York: Wiley.
go back to reference Strelau, J. (1998). Temperament: a psychological perspective. Perspectives on individual differences. New York: Plenum Press. Strelau, J. (1998). Temperament: a psychological perspective. Perspectives on individual differences. New York: Plenum Press.
go back to reference Swets-Gronert, F. A. (Ed.) (1986). Temperament, taalcompetentie en gedragsproblemen van jonge kinderen: een longitudinaal onderzoek bij kinderen van een half tot vijf jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger. Swets-Gronert, F. A. (Ed.) (1986). Temperament, taalcompetentie en gedragsproblemen van jonge kinderen: een longitudinaal onderzoek bij kinderen van een half tot vijf jaar. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Thomas, A., & Chess, S. (Eds.) (1977). Temperament and development. New York: Bruner/Mazel. Thomas, A., & Chess, S. (Eds.) (1977). Temperament and development. New York: Bruner/Mazel.
go back to reference Van den Bergh, B. R. H. (1990). The influence of maternal emotions during pregnancy on fetal and neonatal behavior. Pre- and Perinatal Psychology Journal, 5, 119-130. Van den Bergh, B. R. H. (1990). The influence of maternal emotions during pregnancy on fetal and neonatal behavior. Pre- and Perinatal Psychology Journal, 5, 119-130.
Metagegevens
Titel
Een Nederlandse versie van Rothbarts ‘Children's Behavior Questionnaire’
Interne consistentie en driefactorenmodel van de subschalen
Auteurs
Bea R. H. Van den Bergh
Merel Ackx
Publicatiedatum
01-06-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 2/2003
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060876