Mensen zijn tot verbazingwekkende prestaties in staat: de ruimtelijke precisie van de trapeze-artiest, de vingervlugheid van de violist, de scherp-geplaatste tennis-service van 200 km/uur: hoe is het mogelijk? Ook in de revalidatiewereld worden we van tijd tot tijd geconfronteerd met een wonderbaarlijk herstel dat niemand had verwacht. Alle reden om eens stil te staan bij de principes die achter dergelijke prestaties schuilgaan. Omgekeerd worden we in de praktijk ook wel eens geconfronteerd met "stremmende vooruitgang": waarom verbeteren de prestaties niet ondanks intensieve studie, training of therapie? Hoe komt dat? Hoe werken motorische leerprocessen? Daarover gaat deze web-tv.
In deze web-tv gaan Ben van Cranenburgh, Peter Beek en Ed Janssen dieper in op de volgende onderwerpen:
- Mensen in actie: enkele voorbeelden van motorische vaardigheden/prestaties, de neurale sturing van motoriek en de rol van waarneming en psychische processen bij actie en leren.
- Leren: de ontwikkeling van de motoriek, theorieën over motorisch leren en het brede repertoire van leerstrategieën.
- Hoe is dit in de praktijk toepasbaar? Bij wie en waarom? Er worden diverse praktijkvoorbeelden besproken uit onder andere sport en revalidatie.