Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Het behandelplan: de Gezonde Volwassene ontwikkelen

Auteur : Els Loeb

Gepubliceerd in: Schematherapie en de Gezonde Volwassene

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Na het maken van de casusconceptualisatie (H. 5) stelt de behandelaar het behandelplan op. In het behandelplan worden de doelen van de behandeling geformuleerd. In dit hoofdstuk wordt het proces van het ontwikkelen van behandeldoelen beschreven. In het behandelplan wordt tevens beschreven met welke technieken en interventies de doelen worden nagestreefd. Schematherapie kent veel technieken en interventies. Een techniek die gebruikt kan worden om de Gezonde Volwassene gedurende de hele behandeling te versterken, is het bijhouden van een dagboek. In dit dagboek, dat het witboek wordt genoemd, wordt de adaptieve driehoek of cognitieve triade volgens Beck (Cognitive therapy and the emotional disorders, 1976; Beck et al., Cognitive therapy of personality disorders, 2014), bevestigd. Stapsgewijs wordt uitgelegd hoe de adaptieve driehoek of cognitieve triade wordt ontwikkeld. Aan de hand van de casus van Janne, die ook in H. 5 wordt gevolgd, worden de behandeldoelen en het witboek verduidelijkt.
Literatuur
go back to reference A-tjak, J., & Groot, F. de (red.) (2008). Acceptance & Commitment Therapy. Een praktische inleiding voor hulpverleners. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. A-tjak, J., & Groot, F. de (red.) (2008). Acceptance & Commitment Therapy. Een praktische inleiding voor hulpverleners. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Bannink, F. (2009). Positieve psychologie in de praktijk. Amsterdam: Hogrefe. Bannink, F. (2009). Positieve psychologie in de praktijk. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. Madison: International Universities Press. Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. Madison: International Universities Press.
go back to reference Beck, A. T., Davis, D. D., & Freeman, A. (2014). Cognitive Therapy of Personality Disorders. New York: Guilford Press. Beck, A. T., Davis, D. D., & Freeman, A. (2014). Cognitive Therapy of Personality Disorders. New York: Guilford Press.
go back to reference Bennet-Levy, J., Butler, G., Fennell, M., Hackman, A., Mueller, M., & Westbrook, D. (2010). Gedragsexperimenten in cognitieve therapie. Handboek. Amsterdam: Pearson. Bennet-Levy, J., Butler, G., Fennell, M., Hackman, A., Mueller, M., & Westbrook, D. (2010). Gedragsexperimenten in cognitieve therapie. Handboek. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Bohlmeijer, E., Bolier, L., Westerhof, G., & Walburg, J. A. (2013). Handboek Positieve Psychologie. Theorie, onderzoek en toepassingen. Amsterdam: Boom. Bohlmeijer, E., Bolier, L., Westerhof, G., & Walburg, J. A. (2013). Handboek Positieve Psychologie. Theorie, onderzoek en toepassingen. Amsterdam: Boom.
go back to reference Claassen. A., & Pol, S. (2014). De Gezonde Volwassene: van modus naar mens. PsychoPraktijk 4. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Claassen. A., & Pol, S. (2014). De Gezonde Volwassene: van modus naar mens. PsychoPraktijk 4. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Gendlin, E. (1989). Focussen. Gevoel en je lijf. Haarlem: De Toorts. Gendlin, E. (1989). Focussen. Gevoel en je lijf. Haarlem: De Toorts.
go back to reference Gilhuis, H., Laat, P. de, & Hest, F. van (red.) (2014). Psychodrama in de praktijk. Therapie op de vloer. Amsterdam: Hogrefe. Gilhuis, H., Laat, P. de, & Hest, F. van (red.) (2014). Psychodrama in de praktijk. Therapie op de vloer. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Hayes, S. C., Stroshahl, K. D., & Wilson, K. G. (2006). ACT. Een experiëntiële weg naar gedragsverandering. Amsterdam: Harcourt Book Publishers. Hayes, S. C., Stroshahl, K. D., & Wilson, K. G. (2006). ACT. Een experiëntiële weg naar gedragsverandering. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.
go back to reference Korrelboom, K., & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Coutinho. Korrelboom, K., & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Coutinho.
go back to reference Ryan, R. M., & Deci. E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78.CrossRef Ryan, R. M., & Deci. E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78.CrossRef
Metagegevens
Titel
Het behandelplan: de Gezonde Volwassene ontwikkelen
Auteur
Els Loeb
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0951-1_9