Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-12-2002 | Onderwijs

Het heft in eigen hand: een visie op de opleiding tot huisartsarts-patiëntrelatie consultvoering huisarts huisartsopleiding opleiding taakopvatting

Auteur: AJ Gercama

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 13/2002

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De aantrekkelijkheid van de huisartsgeneeskunde kan worden vergroot door de regiefunctie van de huisarts te versterken; de huisartsopleiding kan hier aan bijdragen.
De regiefunctie van de huisarts is de wijze waarop hij sturing geeft aan het professionele handelen. Het gaat er hierbij om dat deze regie in het functioneren van de huisarts verankerd is, gericht is op ontwikkeling en instandhouding van zijn specifieke expertise en ten goede komt aan patiënten en patiëntencategorieën die er het meest op zijn aangewezen. Ook het coachen van hulpverleners aan wie taken zijn gedelegeerd en het samen met anderen verantwoordelijkheid nemen voor het totale hulpverleningstraject vallen onder deze regiefunctie.
De huisartsopleiding kan worden opgevat als de leer- en oefenfase voor de uitoefening van de regiefunctie tijdens de latere beroepsuitoefening. Dit vraagt om een opzet waarbij de haio leersituaties als een persoonlijke uitdaging ervaart en de opleiding zó wordt gestructureerd dat deze leersituaties goed aansluiten bij de ontwikkeling van diens bekwaamheden. Daarnaast is het van belang dat hij tijdens de opleiding ervaring opdoet met het uitoefenen van de regiefunctie en zich zo de nodige vaardigheden eigen maakt.
Literatuur
go back to reference Achterbergh D. Huisartsenzorg na Woudschoten: intenties te over, organisaties te kort. Huisarts Wet 2002;45:15-8.CrossRef Achterbergh D. Huisartsenzorg na Woudschoten: intenties te over, organisaties te kort. Huisarts Wet 2002;45:15-8.CrossRef
go back to reference Post D, Calkhoven JE, Krol B, Dijkstra M, Groothoff JW. Groeiend ongenoegen. Med Contact 2002;57:63-5. Post D, Calkhoven JE, Krol B, Dijkstra M, Groothoff JW. Groeiend ongenoegen. Med Contact 2002;57:63-5.
go back to reference Van Riet-Lohman JWAM. Noodkreet van een machteloze huisarts. Med Contact 2001;56:384-6. Van Riet-Lohman JWAM. Noodkreet van een machteloze huisarts. Med Contact 2001;56:384-6.
go back to reference Terluin B. Overspanning: rusten of juist aan de slag? Huisarts Wet 2002;45:112-3.CrossRef Terluin B. Overspanning: rusten of juist aan de slag? Huisarts Wet 2002;45:112-3.CrossRef
go back to reference Holdrinet RSG. Alleen meer dokters opleiden helpt niet. Med Contact 2001;56:1653-6. Holdrinet RSG. Alleen meer dokters opleiden helpt niet. Med Contact 2001;56:1653-6.
go back to reference Van Leeuwen YD. De ervaringskennis van huisartsen. Huisarts Wet 1998;42:80-4. Van Leeuwen YD. De ervaringskennis van huisartsen. Huisarts Wet 1998;42:80-4.
go back to reference Schmitz M. Intelligent balanceren tussen distantie en betrokkenheid. Huisarts Wet 2001;44:555-8.CrossRef Schmitz M. Intelligent balanceren tussen distantie en betrokkenheid. Huisarts Wet 2001;44:555-8.CrossRef
go back to reference Van Leeuwen YD, Baggen JL. Huisarts en ziekte of huisarts en patiënt? Huisarts Wet 2001;44:605-8.CrossRef Van Leeuwen YD, Baggen JL. Huisarts en ziekte of huisarts en patiënt? Huisarts Wet 2001;44:605-8.CrossRef
go back to reference Benneker WHGM, Tanja TA. Een complexe organisatie(2) [Brief]. Med Contact 2001;56:1798. Benneker WHGM, Tanja TA. Een complexe organisatie(2) [Brief]. Med Contact 2001;56:1798.
go back to reference Van Berkestijn LGM. Leren leren. Over de vernieuwing van de huisartsopleiding. Huisarts Wet 2002;45:248-52. Van Berkestijn LGM. Leren leren. Over de vernieuwing van de huisartsopleiding. Huisarts Wet 2002;45:248-52.
go back to reference Stalman WAB. Brug naar de toekomst. Inaugurele oratie 2001. Vrije Universiteit Amsterdam. Stalman WAB. Brug naar de toekomst. Inaugurele oratie 2001. Vrije Universiteit Amsterdam.
go back to reference Gercama AJ, Locher G. Het heft in eigen hand: stimuleren van de regiefunctie van de co-assistent middels feedback. Abstract NVMO-congres 2001. Gercama AJ, Locher G. Het heft in eigen hand: stimuleren van de regiefunctie van de co-assistent middels feedback. Abstract NVMO-congres 2001.
go back to reference Gercama AJ, De Haan M, Van der Vleuten CPM. Reliability of the Amsterdam Clinical Challenge Scale (ACCS): a new instrument to assess the level of difficulty of patient cases in medical education. Medical Education 2000;34:519-24.CrossRefPubMed Gercama AJ, De Haan M, Van der Vleuten CPM. Reliability of the Amsterdam Clinical Challenge Scale (ACCS): a new instrument to assess the level of difficulty of patient cases in medical education. Medical Education 2000;34:519-24.CrossRefPubMed
go back to reference Van Berkestijn LGM. Leren leren. Over de vernieuwing van de huisartsopleiding. Huisarts Wet 2002;45:248-53. Van Berkestijn LGM. Leren leren. Over de vernieuwing van de huisartsopleiding. Huisarts Wet 2002;45:248-53.
go back to reference Van Berkestijn LGM. Persoonlijke zorg versus kwaliteitszorg: een valse antithese. Huisarts Wet 1999;42:566-9. Van Berkestijn LGM. Persoonlijke zorg versus kwaliteitszorg: een valse antithese. Huisarts Wet 1999;42:566-9.
go back to reference Gercama AJ, Tieleman D, Retel Helmrich A, Bastiaans JF. Resultaten van training en begeleiding van studentdocenten in het klinisch lijnonderwijs. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2001;20:114-23. Gercama AJ, Tieleman D, Retel Helmrich A, Bastiaans JF. Resultaten van training en begeleiding van studentdocenten in het klinisch lijnonderwijs. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2001;20:114-23.
go back to reference Boomsma LJ, Boomsma SH. Een nieuwe koers. Med Contact 2001;56:928-30. Boomsma LJ, Boomsma SH. Een nieuwe koers. Med Contact 2001;56:928-30.
go back to reference Verbeek AMM, Peters W, Metz JCM. Naar multiprofessioneel onderwijs in de gezondheidszorg, een onderzoek naar de haalbaarheid. Nijmeegs Instituut voor Kennisoverdracht in de Gezondheidszorg, 1998. Verbeek AMM, Peters W, Metz JCM. Naar multiprofessioneel onderwijs in de gezondheidszorg, een onderzoek naar de haalbaarheid. Nijmeegs Instituut voor Kennisoverdracht in de Gezondheidszorg, 1998.
go back to reference Maassen H. Een pak van sjaalman. Med Contact 2000;55:1233-6. Maassen H. Een pak van sjaalman. Med Contact 2000;55:1233-6.
go back to reference Runia E. Terug naar af? De verschoolsing van de beroepsopleiding. Huisarts Wet 1996:39:129-33. Runia E. Terug naar af? De verschoolsing van de beroepsopleiding. Huisarts Wet 1996:39:129-33.
Metagegevens
Titel
Het heft in eigen hand: een visie op de opleiding tot huisartsarts-patiëntrelatie consultvoering huisarts huisartsopleiding opleiding taakopvatting
Auteur
AJ Gercama
Publicatiedatum
01-12-2002
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 13/2002
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082763