Onlangs hield het Ivoren Kruis haar jaarlijkse ledenvergadering. Aanwezig waren zo'n tien leden, waaronder ondergetekende en het voltallige bestuur.
Een van de punten die werden behandeld, is de nieuwe huisstijl. Zo zijn de folders vernieuwd, heeft men gekozen voor een nieuw logo en is er een nieuwe website gemaakt. De nieuwe folders zien er beter uit dan de oude. Het nieuwe logo ziet er nogal gekunsteld uit: een wit kruis over de lippen (een dichtgeplakte mond?). Men wil origineel zijn, maar slaat de plank mis.
Wat het motto betreft zou je denken dat hierin iets idealistisch zou moeten doorklinken, iets waarin het woord 'zorg' voorkomt. Bijvoorbeeld 'Op de bres voor mondzorg' of 'Onafhankelijke visie op mondzorg' (een meer creatief iemand dan ik ben kan zeker iets beters met 'zorg' bedenken), maar zeker niet 'Voor een gezonde mond', het door het Ivoren Kruis gekozen motto. Want met dit cliché onderscheidt het Ivoren Kruis zich niet van fabrikanten van mondhygiënische hulpmiddelen. En dat is juist wat we wel zouden moeten willen.