Zorg van goede kwaliteit kan worden beschreven in vier domeinen. Ten eerste: effectiviteit of doeltreffendheid, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. Ten tweede: patiëntveiligheid, opdat de zorg geen schade aan de patiënt veroorzaakt. Ten derde: patiëntgerichtheid, ondersteund door gedeelde besluitvorming en gebruik van door de patiënt gerapporteerde uitkomsten en ervaringen. Ten vierde: doelmatigheid van zorg, waarbij maximale gezondheidswinst tegen minimale kosten wordt nagestreefd. Kwaliteit van zorg kan worden gemeten op drie niveaus, namelijk structuur (zijn de juiste structurele randvoorwaarden aanwezig), proces (zijn de juiste dingen gedaan), en uitkomst (zijn de beoogde resultaten gehaald). Landelijke kwaliteitsstandaarden vormen een belangrijk referentiekader om kwaliteit te beoordelen. Indicatoren voor kwaliteit zijn bedoeld voor kwaliteitsborging en verantwoording. Levenslang leren en interne kwaliteitsbewaking door zorgverleners zelf, bijvoorbeeld door audits en intervisie, vormen de basis voor goede kwaliteit van zorg. Externe kwaliteitscontrole geeft daarnaast een onafhankelijk oordeel.