Het systematisch werken aan kwaliteit is een voortdurende uitdaging voor alle partijen op micro-, meso- en macroniveau. De overheid heeft door wetgeving de kaders aangegeven en bepaalt in overleg met de zorgverzekeraars en zorginstellingen de financiële speelruimte. Naast economische motieven, objectieve gegevens uit onderzoek, staan de mening en de ervaring van de cliënt centraal, verwoord door cliëntenorganisaties, als het gaat om het beoordelen van de kwaliteit van de zorgverlening. Er ligt een levenslange uitdaging voor de ergotherapeut om door onder andere scholing, intervisie en supervisie te werken aan professionele deskundigheid en zo zijn kwaliteit optimaal te houden. Door opname in het kwaliteitsregister kunnen ergotherapeuten deze deskundigheid ook aan derden aantonen. Werken aan kwaliteit is een uitdaging voor afdelingen en teams. Zij kunnen hiervoor gebruik maken van diverse methodieken. Op instellingsniveau wordt steeds meer door kwaliteitsmedewerkers gewerkt met integrale kwaliteitssystemen om alle facetten van de zorgverlening goed aan te sturen. Door externe toetsing en certificering kunnen instellingen ook aantonen dat bij hen de kwaliteit van zorg op orde is. Het is tevens een uitdaging voor een beroepsvereniging als Ergotherapie Nederland en het Vlaams Ergotherapieverbond en de opleidingen Ergotherapie om onderzoek te stimuleren en uit te voeren, beroepsbeoefenaars te stimuleren, evidence-based te werken, internationale kennis- en ervaringsuitwisseling te stimuleren, scholing te geven en samen te werken met cliëntenorganisaties.