Door ontwikkelingen in de gezondheidszorg naar patiëntgerichter denken en de wettelijke verplichting om patiënten te betrekken bij de toetsing van de zorgkwaliteit wordt tegenwoordig meer aandacht besteed aan de mate waarin patiënten tevreden zijn over behandelingen en aan hun specifieke wensen en behoeften ten aanzien van de behandeling. In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek waarin aan patiënten die een ambulante groepsbehandeling volgen, is gevraagd met behulp van een zelfbeoordelingsvragenlijst aan te geven welk belang zij toekennen aan wensen en behoeften ten aanzien van de behandeling. Tevens is hun gevraagd een oordeel te geven over de mate waarin deze wensen zijn vervuld. Patiënten bleken het relatief hoogste belang toe te kennen aan wensen en behoeften die aansluiten bij de doelen van groepsbehandeling. De subgroep patiënten die minder dan één jaar in behandeling was, bleek dezelfde waardering toe te kennen aan de wensen als de subgroep patiënten die langer dan een jaar in behandeling was, wat een indicatie is voor de stabiliteit van wensen en behoeften. Patiënten die langer dan een jaar in behandeling waren, achtten een belangrijk aantal wensen en behoeften in sterkere mate vervuld dan patiënten die minder dan een jaar in behandeling waren. Op grond van deze eerste bevindingen lijkt de lijst in aanmerking te komen voor de inventarisatie en evaluatie van wensen en behoeften ten aanzien van psychotherapeutische behandeling. Tevens lijkt hij bruikbaar voor de evaluatie van de mate waarin deze wensen vervuld worden naarmate de behandeling vordert.