Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2015

Tijden veranderen, ontwikkelingstaken ook

Een ‘update’ van het competentiemodel

Auteurs: Drs. Han Spanjaard, Dr. Wim Slot

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wanneer spreken we van competentie? Wanneer een individu over voldoende vaardigheden beschikt om zijn of haar ontwikkelingstaken te vervullen. Het competentiemodel helpt opvoeders, leerkrachten en hulpverleners om problemen van kinderen, jongeren en ouders vanuit een ontwikkelingsperspectief te analyseren. De ontwikkelingstaken vormen in het competentiemodel een kernelement. Maar de tijden zijn veranderd; daarom zijn de ontwikkelingstaken aangepast aan recente wetenschappelijke kennis en de huidige maatschappelijke context.
Literatuur
go back to reference Arnett, J.J. (2004). Emerging adulthood. The winding road from the late teens trough the twenties. New York: Oxford. Arnett, J.J. (2004). Emerging adulthood. The winding road from the late teens trough the twenties. New York: Oxford.
go back to reference Bartels, A.A.J. (1986). Sociale Vaardigheidstraining voor probleemjongeren. Uitgangspunten, opzet, resultaten, mogelijkheden. Een onderzoek. Lisse: Swets & Zeitlinger. Bartels, A.A.J. (1986). Sociale Vaardigheidstraining voor probleemjongeren. Uitgangspunten, opzet, resultaten, mogelijkheden. Een onderzoek. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Crone. E. (2013). Hersenontwikkeling. In: Wim Slot en Marcel van Aken (Red.). Psychologie van de adolescentie. 75-85. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Crone. E. (2013). Hersenontwikkeling. In: Wim Slot en Marcel van Aken (Red.). Psychologie van de adolescentie. 75-85. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.
go back to reference Geeraets, M. (1998). Competentievergrotend werken binnen een MKD. Methodiekhandleiding voor het werken in de groep. Duivendrecht: PI Research. Geeraets, M. (1998). Competentievergrotend werken binnen een MKD. Methodiekhandleiding voor het werken in de groep. Duivendrecht: PI Research.
go back to reference Helm, P. van der (2011). First do no Harm. Living group climate in secure juvenile correctional institutions. Amsterdam: Vrije Universiteit. Fac. of Law. Helm, P. van der (2011). First do no Harm. Living group climate in secure juvenile correctional institutions. Amsterdam: Vrije Universiteit. Fac. of Law.
go back to reference Laan, A.M. van der, Blom, M. (2006). Jeugddelinquentie: risico’s en bescherming. Bevindingen uit de WODC Monitor Zelfgerapporteerde Jeugdcriminaliteit 2005. Meppel: Boom. Laan, A.M. van der, Blom, M. (2006). Jeugddelinquentie: risico’s en bescherming. Bevindingen uit de WODC Monitor Zelfgerapporteerde Jeugdcriminaliteit 2005. Meppel: Boom.
go back to reference Masten, A. (2006). Developmental psychopathology: Pathways to the future. International Journal of Behavioral Development, 31, p. 46-53. Masten, A. (2006). Developmental psychopathology: Pathways to the future. International Journal of Behavioral Development, 31, p. 46-53.
go back to reference Mesters, G. (2015). Disentangling criminal careers for disadvantaged youths. Amsterdam: Vrije Universiteit. Mesters, G. (2015). Disentangling criminal careers for disadvantaged youths. Amsterdam: Vrije Universiteit.
go back to reference Orobio de Castro, B. (2000). Social information processing and emotion in antisocial boys. Amsterdam: Paedologisch Instituut/Vrije Universiteit. Orobio de Castro, B. (2000). Social information processing and emotion in antisocial boys. Amsterdam: Paedologisch Instituut/Vrije Universiteit.
go back to reference Slot, N.W. (1988). Residentiële hulp voor jongeren met antisociaal gedrag. Lisse: Swets en Zeitlinger. Slot, N.W. (1988). Residentiële hulp voor jongeren met antisociaal gedrag. Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Slot, W. & Spanjaard, H. (1996). Ontwikkelingstaken voor ouders van jonge kinderen. Het competentiemodel en gezinsgerichte hulpverlening. In: Jeugd en samenleving, 1, 1996, p. 3-19. Slot, W. & Spanjaard, H. (1996). Ontwikkelingstaken voor ouders van jonge kinderen. Het competentiemodel en gezinsgerichte hulpverlening. In: Jeugd en samenleving, 1, 1996, p. 3-19.
go back to reference Spanjaard, H. (2005). De VertrekTraining. Intensief ambulante hulp gericht op competentievergroting en netwerkversterking. Utrecht/Amsterdam: NIZW Jeugd/Uitgeverij SWP. Spanjaard, H. (2005). De VertrekTraining. Intensief ambulante hulp gericht op competentievergroting en netwerkversterking. Utrecht/Amsterdam: NIZW Jeugd/Uitgeverij SWP.
go back to reference Spanjaard, H.J.M. & Haspels M.J.G. (2005). Families First. Handleiding voor gezinsmedewerkers. Utrecht/Amsterdam: NIZW Jeugd/Uitgeverij SWP. Spanjaard, H.J.M. & Haspels M.J.G. (2005). Families First. Handleiding voor gezinsmedewerkers. Utrecht/Amsterdam: NIZW Jeugd/Uitgeverij SWP.
go back to reference Stouwe, T. van der, Asscher, J.J. & Stams, G.J.J.M. (2013). Doeltreffendheid Tools4U. Onderzoek naar de doelgroep, uitvoering en doeltreffendheid van leerstraf. Den Haag/Amsterdam: WODC/Universiteit van Amsterdam, Forensische Orthopedagogiek. Stouwe, T. van der, Asscher, J.J. & Stams, G.J.J.M. (2013). Doeltreffendheid Tools4U. Onderzoek naar de doelgroep, uitvoering en doeltreffendheid van leerstraf. Den Haag/Amsterdam: WODC/Universiteit van Amsterdam, Forensische Orthopedagogiek.
Metagegevens
Titel
Tijden veranderen, ontwikkelingstaken ook
Een ‘update’ van het competentiemodel
Auteurs
Drs. Han Spanjaard
Dr. Wim Slot
Publicatiedatum
01-09-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-015-0029-0