Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. MGv-vaardigheden

Auteurs : Jannet M. de Jonge, Jos Dobber

Gepubliceerd in: Motiverende gespreksvoering voor verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In motiverende gespreksvoering worden vijf basisgesprekstechnieken gebruikt. Deze technieken zijn: vragen stellen, reflectief luisteren, bevestigen, samenvatten en informatie en advies geven. Vragen kunnen open of gesloten zijn, gericht op kennismaking en op samenwerking. Toestemming vragen voor het geven van informatie of advies, is daar een specifiek voorbeeld van. Door reflectief luisteren, reageren op de patiënt met eenvoudige of complexe reflecties, laat de verpleegkundige horen dat ze probeert te begrijpen wat de patiënt bedoelt te zeggen. De verpleegkundige bevestigt de patiënt in waarden die belangrijk voor hem zijn en vergroot zelfvertrouwen door te bevestigen. Motivatie voor verandering wordt vergroot door vragen te stellen die verandertaal ontlokken. Voorbeelden zijn de schaalvragen naar belang van en vertrouwen in verandering, of de voordelen van verandering en nadelen van het huidig gedrag. Als een patiënt besluit te veranderen dan kan de verpleegkundige een veranderplan bespreken waarmee succesvolle verandering versterkt wordt.
Literatuur
go back to reference Magill, M., Apodaca, T. R., Borsari, B., Gaume, J., Hoadley, A., Gordon, R. E. F., Tonigan, J. S., & Moyers, T. (2018). A meta-analysis of motivational interviewing process: Technical, relational, and conditional process models of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 86, 140–157. https://doi.org/10.1037/ccp0000250CrossRefPubMed Magill, M., Apodaca, T. R., Borsari, B., Gaume, J., Hoadley, A., Gordon, R. E. F., Tonigan, J. S., & Moyers, T. (2018). A meta-analysis of motivational interviewing process: Technical, relational, and conditional process models of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 86, 140–157. https://​doi.​org/​10.​1037/​ccp0000250CrossRefPubMed
go back to reference Miller, W. R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Ekklesia. Miller, W. R., & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Ekklesia.
go back to reference Moyers, T. B., Manuel, J. K., & Ernst, D. (2014). Motivational interviewing treatment integrity coding manual 4.2.1. Unpublished manual. Moyers, T. B., Manuel, J. K., & Ernst, D. (2014). Motivational interviewing treatment integrity coding manual 4.2.1. Unpublished manual.
Metagegevens
Titel
MGv-vaardigheden
Auteurs
Jannet M. de Jonge
Jos Dobber
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2807-9_4