Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

04-08-2018 | Original Article

Orientation-dependent spatial memories for scenes viewed on mobile devices

Auteurs: Savvas Avraam, Adamantini Hatzipanayioti, Marios N. Avraamides

Gepubliceerd in: Psychological Research | Uitgave 3/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

We examined whether spatial representations for scenes experienced on the screens of mobile devices are orientation dependent and whether the type of movement (physical vs. simulated) during learning affects the encoding and the retrieval of spatial information. Participants studied a spatial layout depicted on a tablet and then carried out perspective-taking trials in which they localized objects from imagined perspectives. Depending on condition, participants either rotated the tablet along with their body or remained stationary and swiped with their finger on the screen to change their viewpoint within the scene. Results showed that participants were faster and more accurate to point to objects from an imagined perspective that was aligned than misaligned to their initial physical orientation during learning, suggesting that they had formed an orientation-dependent representation. Although no differences were found between movement conditions during pointing, participants were faster to encode spatial information with physical than simulated movement.
Voetnoten
1
No differences in response execution latency should be present if participants complied fully with the instruction to compute the response before they proceeded to the response execution step.
 
2
M = 17.554, SD = 7.90 for the move condition, M = 15.18, SD = 6.22 for the no-move condition, t(23) = 2.36, p = .16.
 
Literatuur
go back to reference McNamara, T. P. (2003). How are the locations of objects in the environment represented in memory? In C. Freksa, W. Brauer, C. Habel & K. F. Wender (Eds.), Spatial Cognition III: Routes and navigation, human memory and learning, spatial representation and spatial reasoning, LNAI 2685 (pp. 174–191). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/3-540-45004-1_11.CrossRef McNamara, T. P. (2003). How are the locations of objects in the environment represented in memory? In C. Freksa, W. Brauer, C. Habel & K. F. Wender (Eds.), Spatial Cognition III: Routes and navigation, human memory and learning, spatial representation and spatial reasoning, LNAI 2685 (pp. 174–191). Berlin: Springer. https://​doi.​org/​10.​1007/​3-540-45004-1_​11.CrossRef
go back to reference Rideout, V., & Saphir, M. (2013). Zero to eight: Children’s media use in America 2013. San Francisco: Common Sense Media. Rideout, V., & Saphir, M. (2013). Zero to eight: Children’s media use in America 2013. San Francisco: Common Sense Media.
Metagegevens
Titel
Orientation-dependent spatial memories for scenes viewed on mobile devices
Auteurs
Savvas Avraam
Adamantini Hatzipanayioti
Marios N. Avraamides
Publicatiedatum
04-08-2018
Uitgeverij
Springer Berlin Heidelberg
Gepubliceerd in
Psychological Research / Uitgave 3/2020
Print ISSN: 0340-0727
Elektronisch ISSN: 1430-2772
DOI
https://doi.org/10.1007/s00426-018-1069-5