Patiëntveiligheid gaat over het ontbreken van schade aan de patiënt, veroorzaakt door de zorg of (toekomstige) zorgprofessionals. Er zijn twee complementaire perspectieven om naar patiëntveiligheid te kijken: Safety-I en Safety-II. Vanuit Safety-I wordt gekeken naar wat er niet goed gaat, welke oorzaken een rol spelen en hoe je die kunt wegnemen. In het Safety-II-perspectief wordt proactief gekeken en geanalyseerd waarom zorgprocessen meestal goed gaan en soms niet. (Toekomstige) zorgprofessionals en organisaties kunnen verschillende methoden gebruiken om patiëntveiligheid inzichtelijk te maken. Voorbeelden zijn dossieronderzoek naar zorggerelateerde schade, incidentmelden en oorzakenanalyse met behulp van PRISMA en FRAM-analyse. Het teamklimaat is een belangrijke voorwaarde voor patiëntveiligheid. Een goede patiëntveiligheidscultuur kan daarbij helpen. Om patiëntveiligheid te verbeteren, worden er vaak teamtrainingen ingezet. Als een incident optreedt, is het belangrijk om daar eerlijk over te praten met de patiënt. Betrokkenheid bij een incident heeft ook impact op de (toekomstig) zorgprofessional; goede opvang (peer support) is belangrijk voor verwerking.