Stel je eens voor: een Duitse ondernemer met zo’n vijfmiljoen euro te besteden werpt zich op de Nederlandse tandartsenmarkt, want marktonderzoek heeft uitgewezen dat daar kansen voor hem liggen. In Waddinxveen en Bodegraven richt hij twee praktijken in. Hij zet een aantal Nederlandse en Poolse tandartsen aan het werk, hanteert openingstijden tot negen uur ’s avonds, adverteert in lokale kranten en huis-aan-huis bladen en biedt alle voorkomende tandheelkundige behandelingen aan tegen een 15% lagere prijs dan het (maximum) UPT-tarief. Drie jaar later volgen praktijken in Zoetermeer en Woerden. Volgens Peter Leuhof, marketing en communicatieadviseur, is deze ontwikkeling al in volle gang en niet tegen te houden. ‘Als je als tandarts verzekerd wilt blijven van een prettig vakmatig en ondernemend bestaan, dan zul je vroeg of laat moeten laten zien wat je waard bent’, aldus Leuhof. ‘En als de beroepsorganisaties, zoals tot nu toe nog steeds het geval is, te weinig blijven doen aan algemene beeldvorming bij het grote publiek, dan zul je zelf op dat gebied de handen uit de mouwen moeten steken.’