Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Probleemselectie en behandelplan

Auteurs : Sandra Mulkens, Renate Neimeijer, Eric Dumont, Diana Kroes

Gepubliceerd in: ARFID bij kinderen, jongeren en volwassenen

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Afhankelijk van de zorgverlener of instantie bij wie iemand met ARFID aanklopt, de leeftijd van de patiënt, de ernst van de problematiek en de eventuele comorbiditeit zijn er verschillende opties voor wat betreft probleemselectie en behandelplan. Het kind kan bijvoorbeeld door de kinderarts zijn verwezen naar een gespecialiseerd behandelcentrum voor eetproblematiek of naar een tweedelijnsinstelling voor hulpverlening aan kinderen en jeugdigen. Of de (jong)volwassene werd door de huisarts verwezen naar een hulpverlener of instelling waar volwassenen met ARFID of andere eetproblematiek terecht kunnen voor psychologische behandeling. In alle gevallen is er al een vermoeden dat er sprake is van ARFID. Om te kunnen bepalen of ARFID als hoofdprobleem – en als eerste – behandeld dient te worden is het echter zaak een goede analyse te maken van het probleem en de probleemsamenhang. Een casusconceptualisatie/holistische theorie en functie- en betekenisanalyses zijn op hun plaats vooraleer een behandelplan wordt gemaakt en aan de slag gegaan wordt met cognitieve gedragstherapie voor ARFID. Ook mag niet worden vergeten om concrete behandeldoelen vast te stellen, met daaraan gekoppelde evaluatiemomenten en -instrumenten, en dient een indicatie van de behandelduur te worden gegeven.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Child Behaviour CheckList 6–18. Aseba (Achenbach System of Empirically Based Assessment). Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Child Behaviour CheckList 6–18. Aseba (Achenbach System of Empirically Based Assessment).
go back to reference Brinkman, W. (1978). Het gedragstherapeutisch proces. In J. W. G. Orlemans, P. Eelen, & W. P. Haaijma (Red.), Handboek voor gedragstherapie (pag. A1–A14). Van Loghum Slaterus. Brinkman, W. (1978). Het gedragstherapeutisch proces. In J. W. G. Orlemans, P. Eelen, & W. P. Haaijma (Red.), Handboek voor gedragstherapie (pag. A1–A14). Van Loghum Slaterus.
go back to reference Bryant-Waugh, R., & Cooke, L. (2020). What matters to me? In: Avoidant restrictive food intake disorder in childhood and adolescence: A clinical guide. Routledge. Nederlandse geautoriseerde vertaling: Mulkens, S. & Kroes, D. (2022). Bryant-Waugh, R., & Cooke, L. (2020). What matters to me? In: Avoidant restrictive food intake disorder in childhood and adolescence: A clinical guide. Routledge. Nederlandse geautoriseerde vertaling: Mulkens, S. & Kroes, D. (2022).
go back to reference De Bildt, A., Greaves-Lord, K., & De Jonge, M. (2013). Ados-2: Autisme Diagnostisch Observatie Schema. Handleiding. Hogrefe. De Bildt, A., Greaves-Lord, K., & De Jonge, M. (2013). Ados-2: Autisme Diagnostisch Observatie Schema. Handleiding. Hogrefe.
go back to reference Derogatis, L. R. (1975). Brief symptom inventory. Psychopathology, 27(1–2), 14–18; Nederlandse bewerking De Beurs, E. Derogatis, L. R. (1975). Brief symptom inventory. Psychopathology, 27(1–2), 14–18; Nederlandse bewerking De Beurs, E.
go back to reference Hermans, D., Raes, F., & Orlemans, H. (2018). Inleiding tot de gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Hermans, D., Raes, F., & Orlemans, H. (2018). Inleiding tot de gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Uitgeverij Coutinho. Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk. Uitgeverij Coutinho.
go back to reference Steglitz, J., Warnick, J. L., Hoffman, S. A., Johnston, W., & Spring, B. (2015). Evidence-based practice. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 8, 332–338.CrossRef Steglitz, J., Warnick, J. L., Hoffman, S. A., Johnston, W., & Spring, B. (2015). Evidence-based practice. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 8, 332–338.CrossRef
go back to reference Van Staveren, R. (2011). Gezamenlijke besluitvorming in de praktijk: Patiëntgerichte gespreksvaardigheden. Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde, 155(42), A3777.PubMed Van Staveren, R. (2011). Gezamenlijke besluitvorming in de praktijk: Patiëntgerichte gespreksvaardigheden. Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde, 155(42), A3777.PubMed
go back to reference Verhulst, F. C., Koot, J. M., Akkerhuis, G. W., & Veerman, J. W. (1990). Praktische handleiding voor de CBCL (Child Behavior Checklist). Van Gorcum & Comp bv. Nederlandse vertaling door: F. C. Verhulst en J. van der Ende, Erasmus MC Rotterdam. Verhulst, F. C., Koot, J. M., Akkerhuis, G. W., & Veerman, J. W. (1990). Praktische handleiding voor de CBCL (Child Behavior Checklist). Van Gorcum & Comp bv. Nederlandse vertaling door: F. C. Verhulst en J. van der Ende, Erasmus MC Rotterdam.
Metagegevens
Titel
Probleemselectie en behandelplan
Auteurs
Sandra Mulkens
Renate Neimeijer
Eric Dumont
Diana Kroes
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3033-1_3