Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-05-2006 | Onderzoek

Rechtstreekse toegankelijkheid in de gezondheidszorg in relatie tot patiënttevredenheid: een Europees onderzoek

Auteurs: MW Kroneman, JAM Maarse, J van der Zee

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 5/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kroneman MW, Maarse JAM, Van der Zee J. Rechtstreekse toegankelijkheid in de gezondheidszorg in relatie tot patiënttevredenheid: een Europees onderzoek. Huisarts Wet 2006;49(5):248-53.
Achtergrond In Europa zijn ruwweg twee modellen te onderscheiden voor de toegang tot gezondheidszorg voor patiënten: het poortwachterssysteem, waarbij patiënten voor al hun gezondheidsproblemen eerst naar de huisarts moeten gaan en het systeem van vrije toegang, waarbij alle typen van zorg rechtstreeks toegankelijk zijn voor de patiënt. De meningen lopen uiteen over welk systeem de voorkeur heeft. Een belangrijk speerpunt in de gezondheidszorghervormingen in Europa is het bevorderen van vraaggestuurde zorg. Patiënttevredenheid is daarin een belangrijk criterium om de prestaties van een gezondheidszorgsysteem te bepalen.
Doel Bepalen in welke mate de tevredenheid van patiënten met huisartsenzorg samenhangt met de wijze van toegang tot de zorg.
Methode Wij hebben in 18 Europese landen onderzoek gedaan: de ‘oude’ EU-landen en Noorwegen, IJsland en Zwitserland. We hebben gegevens betrokken door experts in de gezondheidszorg in de deelnemende landen te vragen om voor 17 verschillende soorten zorgaanbieders aan te geven of ze rechtstreeks toegankelijk waren. Zo konden we een toegankelijkheidsscore berekenen aan de hand van het percentage aanbieders dat rechtstreeks toegankelijk was. Bovendien maakten we gebruik van het EUROPEP-onderzoek naar patiënttevredenheid met huisartsenzorg in 14 Europese landen.
Resultaten Hoe meer zorgaanbieders rechtstreeks toegankelijk waren, hoe tevredener patiënten zijn met huisartsenzorg (Pearsons r= 0,54; p=0,05). Tevredenheid met organisatorische aspecten van de huisartsenzorg (waaronder wachttijden en de mogelijkheden om afspraken te maken) correleerde significant met een hogere score op onze toegankelijkheidsschaal (Pearsons r 0,67; p=0,01). Tevredenheid met arts-patiëntcommunicatie (Pearsons r 0,46; p=0,10) en medisch-technische inhoud van de zorg (Pearsons r 0,41; p=0,14) waren niet gerelateerd aan toegankelijkheid.
Conclusie Vrije toegang van zorg blijkt belangrijk voor patiënten. Als patiënten de vrijheid hebben in de keuze voor het type zorgaanbieder, dan waarderen ze de huisartsenzorg in hun land positiever. Dit heeft echter vooral betrekking op de organisatorische aspecten van de zorg. De toegankelijkheid beïnvloedt kennelijk niet het oordeel van de patiënt over de feitelijke zorg die de huisarts levert.
Literatuur
go back to reference Delnoij D, Van Merode G, Paulus A, Groenewegen P. Does general practitioner gatekeeping curb health care expenditure? J Health Serv Res Policy 2000;5:22-6.CrossRef Delnoij D, Van Merode G, Paulus A, Groenewegen P. Does general practitioner gatekeeping curb health care expenditure? J Health Serv Res Policy 2000;5:22-6.CrossRef
go back to reference Forrest CB. Primary care gatekeeping and referrals: effective filter or failed experiment. BMJ 2003;326:692-5.CrossRef Forrest CB. Primary care gatekeeping and referrals: effective filter or failed experiment. BMJ 2003;326:692-5.CrossRef
go back to reference Fischer T, Hahnel A, Jordan M, Bauer V, Dresler C. Hausarztliche versus Selbstuberweisung in eine Spezialisten-Praxis. Ein Vergleich am Beispiel der Chronisch Venosen Insuffizienz. Dtsch Med Wochenschr 2003;128:2242-7.CrossRef Fischer T, Hahnel A, Jordan M, Bauer V, Dresler C. Hausarztliche versus Selbstuberweisung in eine Spezialisten-Praxis. Ein Vergleich am Beispiel der Chronisch Venosen Insuffizienz. Dtsch Med Wochenschr 2003;128:2242-7.CrossRef
go back to reference Marinoso BG, Jelovac I. GPs’ payment contracts and their referral practice. J Health Econ 2003;22:617-35.CrossRef Marinoso BG, Jelovac I. GPs’ payment contracts and their referral practice. J Health Econ 2003;22:617-35.CrossRef
go back to reference Halm EA, Causino N, Blumenthal D. Is gatekeeping better than traditional care? A survey of physicians’ attitudes. JAMA 1997;278:1677-81.CrossRef Halm EA, Causino N, Blumenthal D. Is gatekeeping better than traditional care? A survey of physicians’ attitudes. JAMA 1997;278:1677-81.CrossRef
go back to reference Forrest CB, Starfield B. The effect of first-contact care with primary care clinicians on ambulatory health care expenditures. J Health Serv Res Policy 1996;43:40-8. Forrest CB, Starfield B. The effect of first-contact care with primary care clinicians on ambulatory health care expenditures. J Health Serv Res Policy 1996;43:40-8.
go back to reference Calnan MW. The patient’s perspective. Int J Technol Assess Health Care 1998;14:24-34.CrossRef Calnan MW. The patient’s perspective. Int J Technol Assess Health Care 1998;14:24-34.CrossRef
go back to reference Cleary PD. Satisfaction may not suffice; a commentary on “a patient’s perspective”. Int J Technol Assess Health Care 1998;14:35-6.CrossRef Cleary PD. Satisfaction may not suffice; a commentary on “a patient’s perspective”. Int J Technol Assess Health Care 1998;14:35-6.CrossRef
go back to reference Grol R, Wensing M, Mainz J, Jung HP, Ferreira P, Hearnshaw H, et al. Patients in Europe evaluate general practice care: an international comparison. Br J Gen Pract 2000;50:882-7.PubMedPubMedCentral Grol R, Wensing M, Mainz J, Jung HP, Ferreira P, Hearnshaw H, et al. Patients in Europe evaluate general practice care: an international comparison. Br J Gen Pract 2000;50:882-7.PubMedPubMedCentral
go back to reference Wensing M, Vedsted P, Kersnik J, Peersman W, Klingenberg A, Hearnshaw H, et al. Patient satisfaction with availability of general practice: an international comparison. Int J Qual Health Care 2002;14:111-8.CrossRef Wensing M, Vedsted P, Kersnik J, Peersman W, Klingenberg A, Hearnshaw H, et al. Patient satisfaction with availability of general practice: an international comparison. Int J Qual Health Care 2002;14:111-8.CrossRef
go back to reference Grumbach K, Selby JV, Damberg C, Bindman AB, Quesenberry C Jr, Truman A, et al. Resolving the gatekeeper conundrum: what patients value in primary care and referrals to specialists. JAMA 1999;282:261-6.CrossRef Grumbach K, Selby JV, Damberg C, Bindman AB, Quesenberry C Jr, Truman A, et al. Resolving the gatekeeper conundrum: what patients value in primary care and referrals to specialists. JAMA 1999;282:261-6.CrossRef
go back to reference Gross R, Tabenkin H, Brammli-Greenberg S. Who needs gatekeeper? Patients’ view of the role of the primary care physician. Fam Pract 2000;17:222-9.CrossRef Gross R, Tabenkin H, Brammli-Greenberg S. Who needs gatekeeper? Patients’ view of the role of the primary care physician. Fam Pract 2000;17:222-9.CrossRef
go back to reference Boerma WGW; Fleming DM. The role of general practice in primary health care. London: WHO, The Stationary Office, 1998. Boerma WGW; Fleming DM. The role of general practice in primary health care. London: WHO, The Stationary Office, 1998.
go back to reference Grol R, Wensing M. Patients evaluate general/family practice: the Europep instrument. Nijmegen: Mediagroup KUN/UMC; 2000. Grol R, Wensing M. Patients evaluate general/family practice: the Europep instrument. Nijmegen: Mediagroup KUN/UMC; 2000.
go back to reference Grol R, Wensing M, Mainz J, Ferreira P, Hearnshaw H, Hjortdal P, et al. Patients’ priorities with respect to general practice care: an international comparison. European Task Force on Patient Evaluations of General Practice (EUROPEP). Fam Pract 1999;16:4-11.CrossRef Grol R, Wensing M, Mainz J, Ferreira P, Hearnshaw H, Hjortdal P, et al. Patients’ priorities with respect to general practice care: an international comparison. European Task Force on Patient Evaluations of General Practice (EUROPEP). Fam Pract 1999;16:4-11.CrossRef
go back to reference Wensing M, Baker R, Szecsenyi J, Grol R. Impact of national health care systems on patient evaluations of general practice in Europe. Health Policy 2004;68:353-7.CrossRef Wensing M, Baker R, Szecsenyi J, Grol R. Impact of national health care systems on patient evaluations of general practice in Europe. Health Policy 2004;68:353-7.CrossRef
go back to reference Kerssens JJ, Groenewegen PP, Sixma HJ, Boerma WGW, Van der Eijk I. Comparision of patient evaluations of health care quality in relation to WHO measures of achievement in 12 European countries. Bull World Health Organ 2004;82:106-14.PubMedPubMedCentral Kerssens JJ, Groenewegen PP, Sixma HJ, Boerma WGW, Van der Eijk I. Comparision of patient evaluations of health care quality in relation to WHO measures of achievement in 12 European countries. Bull World Health Organ 2004;82:106-14.PubMedPubMedCentral
go back to reference Van der Zee J, Kroneman M, Bolíbar B. Conditions for research in general practice - Can the Dutch and British experiences be applied to other countries, for example Spain? Eur J Gen Pract 2003;9:41-7.CrossRef Van der Zee J, Kroneman M, Bolíbar B. Conditions for research in general practice - Can the Dutch and British experiences be applied to other countries, for example Spain? Eur J Gen Pract 2003;9:41-7.CrossRef
go back to reference Stevens FJC, Diederiks JPM. Health Culture in Europe: an exploration of national, and social differences in health-related values. In: Lüschen G, Cockerham W, Van der Zee J, Stevens F, Diederiks J, Garcia Ferrando M, et al, editors. Health systems in the European Union: Diversity, convergence and integration. München: Oldenbourg, 1995:75-8. Stevens FJC, Diederiks JPM. Health Culture in Europe: an exploration of national, and social differences in health-related values. In: Lüschen G, Cockerham W, Van der Zee J, Stevens F, Diederiks J, Garcia Ferrando M, et al, editors. Health systems in the European Union: Diversity, convergence and integration. München: Oldenbourg, 1995:75-8.
go back to reference Deveugele FJC, Derese A, Van den Brink-Muinen A, Bensing J, De Maeseneer J. Consultation length in general practice: cross sectional study in six European countries. BMJ 2002;325:472-7.CrossRef Deveugele FJC, Derese A, Van den Brink-Muinen A, Bensing J, De Maeseneer J. Consultation length in general practice: cross sectional study in six European countries. BMJ 2002;325:472-7.CrossRef
go back to reference Macinko J, Starfield B, Shi L. The contribution of primary care systems to health outcomes within organization for Economic Cooperation and Development (OECD) countries 1970–1998. Health Serv Res 2003;38:831-65.CrossRef Macinko J, Starfield B, Shi L. The contribution of primary care systems to health outcomes within organization for Economic Cooperation and Development (OECD) countries 1970–1998. Health Serv Res 2003;38:831-65.CrossRef
Metagegevens
Titel
Rechtstreekse toegankelijkheid in de gezondheidszorg in relatie tot patiënttevredenheid: een Europees onderzoek
Auteurs
MW Kroneman
JAM Maarse
J van der Zee
Publicatiedatum
01-05-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 5/2006
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03084740