Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

30. Teambegeleiding

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk gaat het om begeleiding van teams van hulpverleners, vooral op het vlak van de onderlinge samenwerking. Teamsamenwerking gaat niet vanzelf. Vragen die in de werkpraktijk regelmatig aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld: hoe worden de taken en verantwoordelijkheden van de teamleden op elkaar afgestemd? Hoe wordt voorkomen dat een enkel teamlid domineert en de bijdrage van een ander nauwelijks serieus genomen wordt? In dit hoofdstuk komen dergelijke vragen aan bod in twee heel verschillende typen teams: gesloten teams (overmatige wij-gerichtheid) en los-zandteams (overmatige ik-gerichtheid). Gesloten teams en los-zandteams zijn elkaar tegenpolen. In gesloten teams moet de groepseenheid kost wat kost overeind gehouden worden. In los-zandteams overheersen persoonlijke behoeften en belangen. De probleemverkenning en probleemdefiniëring lopen in deze twee typen teams sterk uiteen, evenals het zoeken naar oplossingen en besluitvorming daarover. Dit hoofdstuk beschrijft hoe de begeleider hier het beste mee kan omgaan. De voorbeelden komen uit de praktijk van teams in de jeugdhulpverlening.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Klomp, M. (2002). Teambegeleiding. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (D6300). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Klomp, M. (2002). Teambegeleiding. In J. Remmerswaal e.a. (red.), Handboek Werken, leren en leven met groepen (D6300). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Rink, J. (1975). Teambegeleiding. Bloemendaal: Nelissen. Rink, J. (1975). Teambegeleiding. Bloemendaal: Nelissen.
go back to reference Thelen, H. (1968). Dynamics of groups at work. Chicago: University of Chicago Press. Thelen, H. (1968). Dynamics of groups at work. Chicago: University of Chicago Press.
Metagegevens
Titel
Teambegeleiding
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_30