Inleiding Gelet op de centrale rol van de huisartsopleider in de opleiding tot huisarts is de scholing gericht op diens didactische kwaliteit van groot belang. Wij gingen na welke toetsinstrumenten voor deze didactische kwaliteit gebruikt worden en of deze voldoen aan de voorwaarden voor een goede toets.
Methode Alle afdelingen Huisartsopleiding en het Vlaamse Interuniversitair Centrum voor de Huisartsenopleiding stuurden het desbetreffende materiaal op. De verkregen gegevens werden gerubriceerd en afgezet tegen de voorwaarden waaraan een toets dient te voldoen.
Resultaten De validiteit van de meeste toetsinstrumenten is niet gedocumenteerd. Het doel van de toetsing wordt meestal niet beschreven. Slechts in een enkel geval is er een duidelijke relatie met het gegeven onderwijs. Normen worden niet geëxpliciteerd.
Conclusie Doel van de toetsing is het verbeteren van de kwaliteit van de huisartsopleider als didacticus door middel van scholing op maat op geleide van de uitkomsten van de toetsing. Bij de ontwikkeling van toetsinstrumenten zal met name aandacht geschonken moeten worden aan de validiteit. Op dit moment lijkt de stationstoets daarvoor de beste mogelijkheden te bieden.