Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Verlegenheid

Auteur : Prof.dr. H.T. van der Molen

Gepubliceerd in: Psychosociale problemen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Joost is 8 jaar en zit op de basisschool. Hij kan wat betreft zijn leerprestaties behoorlijk goed meekomen, maar hij heeft er eigenlijk geen vriendjes.
Literatuur
go back to reference Arrindell, W.A., Groot, P.M. de & Walburg, J.A. (1984). De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag. Handleiding, Deel 1. Lisse: Swets en Zeitlinger. Arrindell, W.A., Groot, P.M. de & Walburg, J.A. (1984). De Schaal voor Interpersoonlijk Gedrag. Handleiding, Deel 1. Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. A Social Cognitive Theory. New Jersey: Englewood Cliffs, Prentice Hall. Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. A Social Cognitive Theory. New Jersey: Englewood Cliffs, Prentice Hall.
go back to reference Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
go back to reference Beek, D.T. van der & Brilhuis, S.B. (1988). Effect van een homogene versus een heterogene leeftijdsgroep bij een cursus voor verlegen mensen. Tijdschrift voor Psychotherapie, 14,189-193. Beek, D.T. van der & Brilhuis, S.B. (1988). Effect van een homogene versus een heterogene leeftijdsgroep bij een cursus voor verlegen mensen. Tijdschrift voor Psychotherapie, 14,189-193.
go back to reference Blonk, R.W.B., Prins, P.J.M., Sergeant, J.A., Ringrose, H.J. & Brinkman, A.G. (1996). Cognitive behavioral group therapy for socially incompetent children. Short term and maintenance effects with a clinical sample.Journal of Clinical ChildPsychology, 25, 215-225. Blonk, R.W.B., Prins, P.J.M., Sergeant, J.A., Ringrose, H.J. & Brinkman, A.G. (1996). Cognitive behavioral group therapy for socially incompetent children. Short term and maintenance effects with a clinical sample.Journal of Clinical ChildPsychology, 25, 215-225.
go back to reference Citroen, L., Franzen, T. & Wijnen, I. (1977). Verbetering en validering van de Negatieve Zelf-evaluatieschaal. Doctoraal werkstuk, Universiteit van Amsterdam, Afdeling Ontwikkelingsleer. Citroen, L., Franzen, T. & Wijnen, I. (1977). Verbetering en validering van de Negatieve Zelf-evaluatieschaal. Doctoraal werkstuk, Universiteit van Amsterdam, Afdeling Ontwikkelingsleer.
go back to reference * Cohen-Kettenis, P.T. & Dekking, Y.M. (1980). Cognitieve aspecten van sociale angst bij kinderen. Lisse: Swets en Zeitlinger. * Cohen-Kettenis, P.T. & Dekking, Y.M. (1980). Cognitieve aspecten van sociale angst bij kinderen. Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Curran, J.P. (1979). Social Skills: Methodological issues and future directions. In A.S. Bellack & M. Hersen (Eds.), Research and practice in Social Skills Training. New York: Plenum. Curran, J.P. (1979). Social Skills: Methodological issues and future directions. In A.S. Bellack & M. Hersen (Eds.), Research and practice in Social Skills Training. New York: Plenum.
go back to reference Fones, C.S., Manfro, G.G. & Pollack, M.H. (1998). Social Phobia: An update. HarvardReview of Psychiatry, 5, 247-259. Fones, C.S., Manfro, G.G. & Pollack, M.H. (1998). Social Phobia: An update. HarvardReview of Psychiatry, 5, 247-259.
go back to reference Fyer, A.J. (1993). Heritability of Social Anxiety. A brief review. Journal of Clinical Psychiatry, 54,10-12. Fyer, A.J. (1993). Heritability of Social Anxiety. A brief review. Journal of Clinical Psychiatry, 54,10-12.
go back to reference Groot, A.D. de (1978). Wat neemt de leerling mee van Onderwijs? Gedragsrepertoires, programma’s, kennis-en-vaardigheden. In Handboek voor de onderwijspraktijk. 2.3. Deventer: Van Loghum Slaterus. Groot, A.D. de (1978). Wat neemt de leerling mee van Onderwijs? Gedragsrepertoires, programma’s, kennis-en-vaardigheden. In Handboek voor de onderwijspraktijk. 2.3. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Kamp, I. van & Klip, E. (1984). Cognitieve aspecten van subassertief gedrag. Gedragstherapeutisch Bulletin, 14,45-56. Kamp, I. van & Klip, E. (1984). Cognitieve aspecten van subassertief gedrag. Gedragstherapeutisch Bulletin, 14,45-56.
go back to reference Kerr, M., Lambert, W.W. & Bem, D.J. (1996). Life course sequelae of childhood shyness in Sweden: Comparison with the United States. Developmental Psychology, 32,1100-1105. Kerr, M., Lambert, W.W. & Bem, D.J. (1996). Life course sequelae of childhood shyness in Sweden: Comparison with the United States. Developmental Psychology, 32,1100-1105.
go back to reference Lecrubier, Y. & Weiler, E. (1997). Comorbidities in social phobia. International Clinical Psychopharmacology, 6,17-21. Lecrubier, Y. & Weiler, E. (1997). Comorbidities in social phobia. International Clinical Psychopharmacology, 6,17-21.
go back to reference * Molen, H.T. van der (1984). Aan verlegenheid valt iets te doen. Een cursus in plaats van therapie. Deventer: Van Loghum Slaterus. * Molen, H.T. van der (1984). Aan verlegenheid valt iets te doen. Een cursus in plaats van therapie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Molen, H.T. van der (1985). Hulp als onderwijs. Effecten van cursussen voor verlegen mensen. Groningen: Wolters-Noordhoff. Molen, H.T. van der (1985). Hulp als onderwijs. Effecten van cursussen voor verlegen mensen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Molen, H.T. van der (1990). Het bleu zijn… beu zijn. Een replicatieonder- zoek. De Psycholoog, 25, 520-526. Molen, H.T. van der (1990). Het bleu zijn… beu zijn. Een replicatieonder- zoek. De Psycholoog, 25, 520-526.
go back to reference Reich, J.H. & Yates, W. (1988). Family history of psychiatric disorders in social phobia. ComprehensivePsychiatry, 29, 72-75. Reich, J.H. & Yates, W. (1988). Family history of psychiatric disorders in social phobia. ComprehensivePsychiatry, 29, 72-75.
go back to reference * Ringrose, H.J. & Nijenhuis, E.H. (1986). Bang zijn voor andere kinderen. Groningen: Wolters-Noordhoff. * Ringrose, H.J. & Nijenhuis, E.H. (1986). Bang zijn voor andere kinderen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Ringrose, H.J. (1988). Behandeling van sociaal incompetente kinderen. Gedragstherapie, 21,155-173. Ringrose, H.J. (1988). Behandeling van sociaal incompetente kinderen. Gedragstherapie, 21,155-173.
go back to reference Torgerson, S. (1983). Genetic factors in anxiety disorders. Archives of General Psychiatry, 40,1085-1089. Torgerson, S. (1983). Genetic factors in anxiety disorders. Archives of General Psychiatry, 40,1085-1089.
go back to reference Wit, J. de & Veer, G. van der (1997). Psychologie van de Adolescentie. Nijkerk: Callenbach. Wit, J. de & Veer, G. van der (1997). Psychologie van de Adolescentie. Nijkerk: Callenbach.
go back to reference * Zimbardo, P. (1977). Verlegenheid. Baarn: Ambo. * Zimbardo, P. (1977). Verlegenheid. Baarn: Ambo.
go back to reference * aanbevolen voor de werker in de eerste lijn en ouders * aanbevolen voor de werker in de eerste lijn en ouders
go back to reference Kraaimaat, F.W. & Dam-Baggen, C.M.J. van (1988). Themanummer Sociale Angst. Gedragstherapie, 21, 81-194. Kraaimaat, F.W. & Dam-Baggen, C.M.J. van (1988). Themanummer Sociale Angst. Gedragstherapie, 21, 81-194.
go back to reference Molen, H.T. van der (1988). Verlegenheid bij Adolescenten. In R. Fiddelaers et al. (red.). Handboek Leerlingbegeleiding, hoofdstuk 2453, 2155-1-25. Alphen aan den Rijn: Samsom. Molen, H.T. van der (1988). Verlegenheid bij Adolescenten. In R. Fiddelaers et al. (red.). Handboek Leerlingbegeleiding, hoofdstuk 2453, 2155-1-25. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Molen, H.T. van der (1988). Verlegenheid bij adolescenten. Bijlage 1: Lessen over Sociale Vaardigheden. In N. Deen, R. Fiddelaers, H.J.M. Hermans & W. Hoevermans, Handboek Leerlingbegeleiding (pp. 2155-1-2155-23). Alphen aan den Rijn: Samsom. Molen, H.T. van der (1988). Verlegenheid bij adolescenten. Bijlage 1: Lessen over Sociale Vaardigheden. In N. Deen, R. Fiddelaers, H.J.M. Hermans & W. Hoevermans, Handboek Leerlingbegeleiding (pp. 2155-1-2155-23). Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Riagg Noord-Oost Noord-Brabant (1990). Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen. Oss: Riagg Noord-Oost Noord-Brabant. Riagg Noord-Oost Noord-Brabant (1990). Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen. Oss: Riagg Noord-Oost Noord-Brabant.
go back to reference Riagg Oost-Veluwe, Riagg Oost-Gelderland & Schooladviesdienst OostGelderland (1990). ’Zeg nou zelf’, een introductie in sociale weerbaarheid voor de bovenbouw van de basisschool. Riagg Oost-Veluwe, Riagg Oost-Gelderland & Schooladviesdienst OostGelderland (1990). ’Zeg nou zelf’, een introductie in sociale weerbaarheid voor de bovenbouw van de basisschool.
Metagegevens
Titel
Verlegenheid
Auteur
Prof.dr. H.T. van der Molen
Copyright
2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8041-1_3