Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Wetgeving rond klachten in de zorg

Auteur : Prof. dr. Hans Brölmann

Gepubliceerd in: Handboek openheid na incidenten in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden de juridische structuren beschreven die van toepassing zijn rond klachten over zorgverleners door patiënten, hun familie of andere gedupeerden. Vereisten rond de behandeling en afhandeling van klachten in de zorg zijn vastgelegd in Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). Deze wet bedoelt de informele afhandeling van de klacht door de betrokken zorgverlener of zorgaanbieder te bevorderen. Als klachten bij de regionale geschilleninstantie, tuchtrecht, civielrecht (claim) of strafrecht terecht zijn gekomen, dan is sprake van een formele behandeling. Deze procedure kan maanden tot jaren in beslag nemen en is zeer belastend voor alle betrokkenen. In artikel 10 van de Wkkgz wordt de zorgaanbieder verplicht ‘onverwijld’ mededeling te doen van de toedracht van een incident. De verwachting is dat deze openheid in een vroege fase van de klachtbehandeling kan leiden tot herstel van wederzijds vertrouwen en het voorkómen van de juridische escalatie.
Metagegevens
Titel
Wetgeving rond klachten in de zorg
Auteur
Prof. dr. Hans Brölmann
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2689-1_1