Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2012 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 Kernvraag 3: hoe kan ik mijn keuze(s) omzetten in gedrag?

Auteurs : Maarten Bijma, Max Lak

Gepubliceerd in: Leefstijlcoaching

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

  • In hoofdstuk 6 stonden we stil bij kernvraag 3: ‘hoe kan ik mijn keuze(s) omzetten in gedrag?’ Bij het omzetten van keuzes in concreet gedrag spelen een viertal vaardigheden een centrale rol:
    • uitvoervaardigheden;
    • motivatievaardigheden;
    • sociale vaardigheden;
    • vaardigheden om stress te beheersen.
  • Bij deze vraag zijn in de leefstijlcoaching de volgende vragen aan de orde:
    • Hoe ga je het precies uitvoeren?
    • Hoe blijf je gemotiveerd?
    • Hoe betrek je jouw omgeving bij het veranderen?
    • Hoe ga je met (verander)stress om?
  • Leren houdt ook in het loslaten van oude en het ontwikkelen en integreren van nieuwe gedragspatronen:
    • door naar anderen te kijken;
    • door te doen;
    • door achteraf of voorafgaand over gedrag na te denken.
  • De vraag: ‘hoe ga je het precies uitvoeren?’, laat zich na het formuleren van doelen en bijbehorende strategieën beantwoorden middels het bespreken van onder meer de volgende thema’s:
    • bewegen;
    • voeding;
    • meten gezondheidseffecten;
    • ziekten en aandoeningen;
    • pijn en vermoeidheid.
  • Het bespreken van ‘actie’ gaat steeds gepaard met de volgende vragen:
    • Wat ga ik precies doen?
    • Waar ga ik dat doen?
    • Wanneer ga ik dat doen?
    • Met wie ga ik dat doen?
  • Gemotiveerd blijven hangt samen met:
    • planning;
    • sub- en fasedoelen;
    • evalueren en belonen;
    • zelfcontrole;
    • rolmodellen;
    • implementatie intenties;
    • zelfeffectiviteit;
    • helpende context/sociale omgeving;
    • supportinstrumenten.
  • Bij het betrekken van de omgeving bij de veranderingen spelen de volgende gedragingen een rol:
    • assertief zijn;
    • gesprekken initiëren en voeren;
    • relaties uitdiepen;
    • empathie en aandacht;
    • aansluiting bij een ‘groep’;
    • sociale steun vragen en geven.
  • Omgaan met (verander)stress is helpend bij het bereiken van de gestelde doelen:
    • door bewust en frequent te ontspannen;
    • door prioritering en planning;
    • door relativering.
  • In deze fase is het essentieel te werken met een actieplan:
    • hoofdoel(en), strategieën, subdoelen, schema’s, planning;
    • evalueren (uitkomsten en proces) en belonen;
    • helpende en remmende dingen (gedachten, fysieke en sociale omgeving).
Metagegevens
Titel
6 Kernvraag 3: hoe kan ik mijn keuze(s) omzetten in gedrag?
Auteurs
Maarten Bijma
Max Lak
Copyright
2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8859-2_7