Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Aanpassen van de omgeving ter bevordering van ontwikkeling

Auteurs : Drs. Ineke Hoek, Regine van der Weijden, MSc

Gepubliceerd in: Autisme bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een van de belangrijkste opgaven waar ouders en andere opvoeders van kinderen met autisme mee te maken krijgen, is het aanpassen van de omgeving aan de behoeften van het kind. Structuur bieden of een prikkelarme omgeving creëren zijn veelgehoorde adviezen. Maar wat doe je dan precies en hoe doe je dat? In dit hoofdstuk bespreken we op welke manier ouders ondersteund kunnen worden om de leefomgeving van een kind met autisme zo vorm te geven dat het kind zich goed kan ontwikkelen. Daarbij komen verschillende aspecten aan de orde, namelijk: het bieden van structuur in tijd, taak, persoon en ruimte, het gebruik van visuele ondersteuning om duidelijkheid te scheppen, aanpassingen in communicatie en het verminderen van prikkels in de omgeving van het kind met autisme. We illustreren deze adviezen met praktische voorbeelden.
Literatuur
go back to reference De Bruijn, C. (2009). Geef me de 5. Doetinchem: Graviant BV. De Bruijn, C. (2009). Geef me de 5. Doetinchem: Graviant BV.
go back to reference Eikeseth (2011), Intensive early intervention. In: J. L. Matson, & P. Sturmey (Red.). International handbook of autism and pervasive developmental disorders (pag. 321–338). New York: Springer. Eikeseth (2011), Intensive early intervention. In: J. L. Matson, & P. Sturmey (Red.). International handbook of autism and pervasive developmental disorders (pag. 321–338). New York: Springer.
go back to reference Frost, L. A., & Bondy, A. (2002). The picture exchange communication system (training manual). Newark DE: Pyramid Educational Products. Frost, L. A., & Bondy, A. (2002). The picture exchange communication system (training manual). Newark DE: Pyramid Educational Products.
go back to reference Gray, C. (2019). Het Grote Sociale Verhalen Boek. Huizen: Uitgeverij Pica. Gray, C. (2019). Het Grote Sociale Verhalen Boek. Huizen: Uitgeverij Pica.
go back to reference Hansen, M. A. T. (1997). Algemene doelen en principes. In M. A. H. Mulders, M. A. T. Hansen, & C. J. A. Roosen, (Red.), Autisme: Aanpassen en veranderen. Handboek voor de ambulante praktijk. Assen: Van Gorcum. Hansen, M. A. T. (1997). Algemene doelen en principes. In M. A. H. Mulders, M. A. T. Hansen, & C. J. A. Roosen, (Red.), Autisme: Aanpassen en veranderen. Handboek voor de ambulante praktijk. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Maljaars, J., Noens, I., Scholte, E., & Berckelaer-Onnes, I. (2012). Level of sense-making in children with autistic disorder and intellectual disability: Patterns of delay and deviance in development. Research in Autism Spectrum Disorders, 6, 806–814.CrossRef Maljaars, J., Noens, I., Scholte, E., & Berckelaer-Onnes, I. (2012). Level of sense-making in children with autistic disorder and intellectual disability: Patterns of delay and deviance in development. Research in Autism Spectrum Disorders, 6, 806–814.CrossRef
go back to reference Nagib, W., & Williams, A. (2018). Creating ‘therapeutic landscapes’ at home: The experiences of families of children with autism. Health & place., 52(46–54), 10. Nagib, W., & Williams, A. (2018). Creating ‘therapeutic landscapes’ at home: The experiences of families of children with autism. Health & place., 52(46–54), 10.
go back to reference Noens, I., Maljaars, J., & Steyaert, J. (2018). Interdisciplinaire begeleiding en behandeling bij kinderen en jongeren. In H. Geurts, B. Sisoo & I. Noens (Red.), Autismespectrumstoornis. Interdisciplinair basisboek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Noens, I., Maljaars, J., & Steyaert, J. (2018). Interdisciplinaire begeleiding en behandeling bij kinderen en jongeren. In H. Geurts, B. Sisoo & I. Noens (Red.), Autismespectrumstoornis. Interdisciplinair basisboek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference NVvP. (2009). Richtlijn Diagnostiek en Behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen voor kinderen en jeugdigen. Utrecht: De Tijdstroom. NVvP. (2009). Richtlijn Diagnostiek en Behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen voor kinderen en jeugdigen. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Rutherford, M., Baxter, J., Grayson, Z., Johnston, L., & O’Hare, A. (2019). Visual supports at home and in the community for individuals with autism spectrum disorders; a scoping review. Autism International Journal of Research and Practice, 24(2), 447–469. Rutherford, M., Baxter, J., Grayson, Z., Johnston, L., & O’Hare, A. (2019). Visual supports at home and in the community for individuals with autism spectrum disorders; a scoping review. Autism International Journal of Research and Practice, 24(2), 447–469.
go back to reference Schopler, E., & Mesibov, G. B. (1995). Learning and cognition in autism: Current issues in autism. New York: Plenum. Indirect.CrossRef Schopler, E., & Mesibov, G. B. (1995). Learning and cognition in autism: Current issues in autism. New York: Plenum. Indirect.CrossRef
go back to reference Speksnijder-Romijn, I. (2008). Autisme in de dagelijkse praktijk. In R. Didden & B. Huskens (Red.), Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme (pag. 13–50). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Speksnijder-Romijn, I. (2008). Autisme in de dagelijkse praktijk. In R. Didden & B. Huskens (Red.), Begeleiding van kinderen en jongeren met autisme (pag. 13–50). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Van Berckelaer-Onnes, I. A., Degrieck, S., & Hufen, M. (2018). Autisme en zintuiglijke problemen (pag. 40–44, 55–74). Amsterdam: Boom uitgevers. Van Berckelaer-Onnes, I. A., Degrieck, S., & Hufen, M. (2018). Autisme en zintuiglijke problemen (pag. 40–44, 55–74). Amsterdam: Boom uitgevers.
go back to reference Van den Hoofdakker, B. J. (2007a). Communicatie. In L. van der Veen-Mulders, M. Serra, B. J. Hoofdakker & R. B. Minderaa (Red.), Sociaal onhandig. De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD. Assen: Van Gorcum. Van den Hoofdakker, B. J. (2007a). Communicatie. In L. van der Veen-Mulders, M. Serra, B. J. Hoofdakker & R. B. Minderaa (Red.), Sociaal onhandig. De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Van den Hoofdakker, B. J. (2007b). Structuur bieden en regels stellen. In L. van der Veen-Mulders, M. Serra, B. J. Hoofdakker & R. B. Minderaa (Red.), Sociaal onhandig. De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD. Assen: Van Gorcum. Van den Hoofdakker, B. J. (2007b). Structuur bieden en regels stellen. In L. van der Veen-Mulders, M. Serra, B. J. Hoofdakker & R. B. Minderaa (Red.), Sociaal onhandig. De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Verpoorten, R., Noens, I., Maljaars, J., & Van Berckelaer-Onnes, I. (2016). Handleiding ComVoor-2. Voorlopers in communicatie. Vernieuwde editie. Leuven/Leiden: Hogrefe. Verpoorten, R., Noens, I., Maljaars, J., & Van Berckelaer-Onnes, I. (2016). Handleiding ComVoor-2. Voorlopers in communicatie. Vernieuwde editie. Leuven/Leiden: Hogrefe.
go back to reference Yoder, P. J., & Lieberman, R. G. (2010). Brief Report: Randomized test of the efficacy of picture exchange communication system on highly generalized picture exchanges in children with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(5), 629–632. https://doi.org/10.1007/s10803-009-0897-y. Yoder, P. J., & Lieberman, R. G. (2010). Brief Report: Randomized test of the efficacy of picture exchange communication system on highly generalized picture exchanges in children with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(5), 629–632. https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-009-0897-y.
Metagegevens
Titel
Aanpassen van de omgeving ter bevordering van ontwikkeling
Auteurs
Drs. Ineke Hoek
Regine van der Weijden, MSc
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5_12