Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Behandeling met cognitieve gedragstherapie bij adolescenten en volwassenen

Auteurs : Sandra Mulkens, Renate Neimeijer, Eric Dumont, Diana Kroes

Gepubliceerd in: ARFID bij kinderen, jongeren en volwassenen

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk gaan we nader in op de cognitief-gedragstherapeutische behandeling van ARFID bij jongeren en volwassenen, en de concrete onderdelen hiervan. Cognitieve gedragstherapie (CGT) start altijd met een goede uitleg over de rationale achter de behandeling. Als de patiënt het idee achter de therapie begrijpt, zal hij/zij meer geneigd zijn de – soms moeilijke onderdelen – uit te voeren.
We gebruiken hierbij het model met ontstaans- en in stand houdende factoren voor het maken van een individuele casusconceptualisatie en bespreken samen met de patiënt (en eventueel diens ouders of een ander steunsysteem, zoals een partner) wat hierover al bekend is bij deze specifieke patiënt. De uitleg vindt plaats als een dialoog tussen therapeut en patiënt, en dient ter ondersteuning van de keuze voor de CGT-technieken (exposure en gedragsexperimenten, oefenen tussen de sessies door).
Verder beschrijven we hoe de verwachtingen van een patiënt in kaart gebracht kunnen worden en hoe deze gebruikt kunnen worden in de therapie. Ook beschrijven we hoe de verschillende CGT-technieken uitgevoerd kunnen worden, zoals exposure, gedragsexperimenten en het onderzoeken van gedachten.
Literatuur
go back to reference Dumont, E., Jansen, A., Kroes, D., De Haan, E., & Mulkens, S. (2019). A new cognitive behavior therapy for adolescents with avoidant/restrictive food intake disorder in a day treatment setting: A clinical case series. International Journal of Eating Disorders, 52, 447–458.CrossRef Dumont, E., Jansen, A., Kroes, D., De Haan, E., & Mulkens, S. (2019). A new cognitive behavior therapy for adolescents with avoidant/restrictive food intake disorder in a day treatment setting: A clinical case series. International Journal of Eating Disorders, 52, 447–458.CrossRef
go back to reference Hay, P., Chinn, D., Forbes, D., Madden, S., Newton, R., Sugenor, L., et al. (2014). Royal Australian and New Zealand College of Psychiatrists clinical practice guidelines for the treatment of eating disorders. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48, 977–1008.CrossRef Hay, P., Chinn, D., Forbes, D., Madden, S., Newton, R., Sugenor, L., et al. (2014). Royal Australian and New Zealand College of Psychiatrists clinical practice guidelines for the treatment of eating disorders. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48, 977–1008.CrossRef
go back to reference Mulkens, S., & Waller, G. (2021). New developments in cognitive-behavioural therapy for eating disorders (CBT-ED). Current Opinion in Psychiatry, 34, 576–583.CrossRefPubMedCentral Mulkens, S., & Waller, G. (2021). New developments in cognitive-behavioural therapy for eating disorders (CBT-ED). Current Opinion in Psychiatry, 34, 576–583.CrossRefPubMedCentral
go back to reference Murphy, R., Straebler, S., Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2010). Cognitive behavioral therapy for eating disorders. Psychiatric Clinics of North America, 33, 611–627.CrossRef Murphy, R., Straebler, S., Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2010). Cognitive behavioral therapy for eating disorders. Psychiatric Clinics of North America, 33, 611–627.CrossRef
go back to reference National Institute for Health and Care Excellence (NICE). (2017). Eating disorders: recognition and treatment. Guideline. NICE. National Institute for Health and Care Excellence (NICE). (2017). Eating disorders: recognition and treatment. Guideline. NICE.
go back to reference Pallister, E., & Waller, G. (2008). Anxiety in the eating disorders: Understanding the overlap. Clinical Psychology Review, 28, 366–386.CrossRef Pallister, E., & Waller, G. (2008). Anxiety in the eating disorders: Understanding the overlap. Clinical Psychology Review, 28, 366–386.CrossRef
go back to reference Swinbourne, J. M., & Touyz, S. W. (2007). The comorbidity of eating disorders and anxiety disorders: A review. European Eating Disorders Review, 15, 253–274.CrossRef Swinbourne, J. M., & Touyz, S. W. (2007). The comorbidity of eating disorders and anxiety disorders: A review. European Eating Disorders Review, 15, 253–274.CrossRef
go back to reference Thomas, J. J., Becker, K. R., Breithaupt, L., Burton Murray, H., Jo, J. H., Kuhnle, M. C., et al. (2021). Cognitive-behavioral therapy for adults with avoidant/restrictive food intake disorder. Journal of Behavioral and Cognitive Therapy, 31, 47–55.CrossRefPubMedCentral Thomas, J. J., Becker, K. R., Breithaupt, L., Burton Murray, H., Jo, J. H., Kuhnle, M. C., et al. (2021). Cognitive-behavioral therapy for adults with avoidant/restrictive food intake disorder. Journal of Behavioral and Cognitive Therapy, 31, 47–55.CrossRefPubMedCentral
go back to reference Treffers, P. D. A., Goedhardt, A. W., Veerman, J. W., Van den Bergh, B. R. H., Ackaert, L., & De Rycke, L. (2002). Handleiding Competentie Belevingsschaal voor Adolescenten. Swets & Zeitlinger. Treffers, P. D. A., Goedhardt, A. W., Veerman, J. W., Van den Bergh, B. R. H., Ackaert, L., & De Rycke, L. (2002). Handleiding Competentie Belevingsschaal voor Adolescenten. Swets & Zeitlinger.
go back to reference VGCT. (2018). Factsheet. Exposure: nieuwe inzichten. VGCT. VGCT. (2018). Factsheet. Exposure: nieuwe inzichten. VGCT.
go back to reference Waller, G., Pugh, M., Mulkens, S., Moore, E., Mountford, V. A., Carter, J., et al. (2020). Cognitive-behavioral therapy in the time of coronavirus: Clinician tips for working with eating disorders via telehealth when face-to-face meetings are not possible. International Journal of Eating Disorders, 53, 1132–1141.CrossRef Waller, G., Pugh, M., Mulkens, S., Moore, E., Mountford, V. A., Carter, J., et al. (2020). Cognitive-behavioral therapy in the time of coronavirus: Clinician tips for working with eating disorders via telehealth when face-to-face meetings are not possible. International Journal of Eating Disorders, 53, 1132–1141.CrossRef
Metagegevens
Titel
Behandeling met cognitieve gedragstherapie bij adolescenten en volwassenen
Auteurs
Sandra Mulkens
Renate Neimeijer
Eric Dumont
Diana Kroes
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3033-1_6