Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Behandeling met cognitieve gedragstherapie bij kinderen van zes tot twaalf jaar

Auteurs : Sandra Mulkens, Renate Neimeijer, Eric Dumont, Diana Kroes

Gepubliceerd in: ARFID bij kinderen, jongeren en volwassenen

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd biedt (beginnende) mogelijkheden om naast de technieken uit de gedragstherapie ook cognitieve technieken toe te passen, zoals het aanleren van helpende gedachten en gedrag en exposure. Dit vraagt om kennis over de ontwikkeling van kinderen, en creatieve en sensitieve vaardigheden van de therapeut om de gekozen technieken voortdurend af te stemmen op het kind. Onderliggende cognitieve, emotionele en gedragsprocessen kunnen interfereren met de ARFID-behandeling en vragen om een transdiagnostische benadering. Door hier extra aandacht aan te schenken kan een positieve bijdrage worden geleverd aan de behandeling. De groeiende autonomiebehoefte binnen deze leeftijdscategorie vraagt bovendien om zorgvuldige samenwerking tussen de therapeut, het kind en de ouders, waarbij ieder vanuit eigen perspectief en kennis een waardevolle bijdrage kan leveren. Cognitieve gedragstherapie is de eerste keus bij de behandeling van ARFID.
Literatuur
go back to reference Bögels, S. M. (2008). Behandeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Bögels, S. M. (2008). Behandeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Braet, C., Van Beveren, M., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). FEEL-KJ. Vragenlijst over emotieregulatie bij kinderen en jongeren. Handleiding. Hogrefe Uitgevers bv. Braet, C., Van Beveren, M., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). FEEL-KJ. Vragenlijst over emotieregulatie bij kinderen en jongeren. Handleiding. Hogrefe Uitgevers bv.
go back to reference Ten Broeke, E., & Rijkeboer, M. (2017). Over het hanteren van vermijding en veiligheidsgedrag bij de behandeling van angststoornissen. Tijdschrift Gedragstherapie, 50(1), 2–20. Ten Broeke, E., & Rijkeboer, M. (2017). Over het hanteren van vermijding en veiligheidsgedrag bij de behandeling van angststoornissen. Tijdschrift Gedragstherapie, 50(1), 2–20.
go back to reference Craske, M. G., Allen, L. B., Barrios, V., Stoyanova, M., & Rose, R. (2007). Cognitive behavioral therapy for panic disorder and comorbidity: More of the same or less of more? Behaviour Research and Therapy, 45, 1095–1109.CrossRef Craske, M. G., Allen, L. B., Barrios, V., Stoyanova, M., & Rose, R. (2007). Cognitive behavioral therapy for panic disorder and comorbidity: More of the same or less of more? Behaviour Research and Therapy, 45, 1095–1109.CrossRef
go back to reference Craske, M.G., Kircanski, K., Zelikowsky, M., Mystkowski, J., Chowdhury, N., & Baker, A. (2008). Optimizing inhibitory learning during exposure therapy, Behaviour Research and Therapy, 46,(1), 5–27. Craske, M.G., Kircanski, K., Zelikowsky, M., Mystkowski, J., Chowdhury, N., & Baker, A. (2008). Optimizing inhibitory learning during exposure therapy, Behaviour Research and Therapy, 46,(1), 5–27.
go back to reference Craske, M. G., Treanor, M., Conway, C. C., Zbozinek, T., & Vervliet, B. (2014). Maximizing exposure therapy: An inhibitory learning approach. Behaviour Research and Therapy, 58, 10–23.CrossRefPubMedCentral Craske, M. G., Treanor, M., Conway, C. C., Zbozinek, T., & Vervliet, B. (2014). Maximizing exposure therapy: An inhibitory learning approach. Behaviour Research and Therapy, 58, 10–23.CrossRefPubMedCentral
go back to reference Eckhardt, S., Martell, C., Duncombe Lowe, K., Le Grange, D., & Ehrenreich-May, J. (2019). An ARFID case report combining family-based treatment with the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children. Journal of Eating Disorders, 7, 34.CrossRefPubMedCentral Eckhardt, S., Martell, C., Duncombe Lowe, K., Le Grange, D., & Ehrenreich-May, J. (2019). An ARFID case report combining family-based treatment with the unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children. Journal of Eating Disorders, 7, 34.CrossRefPubMedCentral
go back to reference Garland, A. F., Hawley, K. M., Brookman-Frazee, L., & Hurlburt, M. S. (2008). Identifying common elements of evidence-based psychosocial treatments for children’s disruptive behavior problems. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 47(5), 505–514.CrossRef Garland, A. F., Hawley, K. M., Brookman-Frazee, L., & Hurlburt, M. S. (2008). Identifying common elements of evidence-based psychosocial treatments for children’s disruptive behavior problems. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 47(5), 505–514.CrossRef
go back to reference Grave, J., & Blissett, J. (2004). Is cognitive behavior therapy developmentally appropriate for young children? A critical review of the evidence. Clinical Psychology Review, 24, 399–420.CrossRef Grave, J., & Blissett, J. (2004). Is cognitive behavior therapy developmentally appropriate for young children? A critical review of the evidence. Clinical Psychology Review, 24, 399–420.CrossRef
go back to reference Greuel, J. F., Briegel, W., & Heinrichs, N. (2018). Fragebogens zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ): Psychometrische Eigenschaften und Zusammenhänge mit soziodemographischen Variablen und psychopathologischen Symptomen. Zeitschrift Für Klinische Psychologie und Psychotherapie: Forschung und Praxis, 47(1), 48–58.CrossRef Greuel, J. F., Briegel, W., & Heinrichs, N. (2018). Fragebogens zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ): Psychometrische Eigenschaften und Zusammenhänge mit soziodemographischen Variablen und psychopathologischen Symptomen. Zeitschrift Für Klinische Psychologie und Psychotherapie: Forschung und Praxis, 47(1), 48–58.CrossRef
go back to reference Hermans, D., Raes, F., & Orlemans, H. (2018). Inleiding tot de gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Hermans, D., Raes, F., & Orlemans, H. (2018). Inleiding tot de gedragstherapie. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Hay, P., Chinn, D., Forbes, D., Madden, S., Newton, R., Sugenor, L., et al. (2014). Royal Australian and New Zealand college of psychiatrists clinical practice guidelines for the treatment of eating disorders. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48, 977–1008.CrossRef Hay, P., Chinn, D., Forbes, D., Madden, S., Newton, R., Sugenor, L., et al. (2014). Royal Australian and New Zealand college of psychiatrists clinical practice guidelines for the treatment of eating disorders. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 48, 977–1008.CrossRef
go back to reference Jacobson, E. (1929). Progressive relaxation. University of Chicago Press. Jacobson, E. (1929). Progressive relaxation. University of Chicago Press.
go back to reference Kendall, P. C. (1990). Coping cat workbook. Workbook Publishing. Kendall, P. C. (1990). Coping cat workbook. Workbook Publishing.
go back to reference Kendall, P. C. (1994). Treating anxiety disorders in children: Results of a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(1), 100–110.CrossRef Kendall, P. C. (1994). Treating anxiety disorders in children: Results of a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(1), 100–110.CrossRef
go back to reference Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Korrelboom, K. (2015). Valkuilen en complicaties bij het uitvoeren van COMET voor lage zelfwaardering. Directieve Therapie, 35(2), 132–143. Korrelboom, K. (2015). Valkuilen en complicaties bij het uitvoeren van COMET voor lage zelfwaardering. Directieve Therapie, 35(2), 132–143.
go back to reference Liber, J. (2018). Een verrassende verjaardag. Dierenverhalen voor cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen. Uitgeverij SWP. Liber, J. (2018). Een verrassende verjaardag. Dierenverhalen voor cognitief gedragstherapeuten die werken met jonge kinderen. Uitgeverij SWP.
go back to reference Lock, J. D. (2022). Family-based treatment for avoidant/restrictive food intake disorder. Routledge. Lock, J. D. (2022). Family-based treatment for avoidant/restrictive food intake disorder. Routledge.
go back to reference Meichenbaum, D. H., & Goodman, J. (1971). Training impulsive children to talk to themselves: A means of developing self-control. Journal of Abnormal Psychology, 77(2), 115–126.CrossRef Meichenbaum, D. H., & Goodman, J. (1971). Training impulsive children to talk to themselves: A means of developing self-control. Journal of Abnormal Psychology, 77(2), 115–126.CrossRef
go back to reference Mulkens, S., & Waller, G. (2021). New developments in cognitive-behavioural therapy for eating disorders (CBT-ED). Current Opinion in Psychiatry, 34, 576–583.CrossRefPubMedCentral Mulkens, S., & Waller, G. (2021). New developments in cognitive-behavioural therapy for eating disorders (CBT-ED). Current Opinion in Psychiatry, 34, 576–583.CrossRefPubMedCentral
go back to reference Murphy, R., Straebler, S., Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2010). Cognitive behavioral therapy for eating disorders. Psychiatric Clinics of North America, 33, 611–627.CrossRef Murphy, R., Straebler, S., Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2010). Cognitive behavioral therapy for eating disorders. Psychiatric Clinics of North America, 33, 611–627.CrossRef
go back to reference Muris, P., Bodden, D., Hale, W. Birmaher, B., & Mayer, B. (2007). Scared-NL: vragenlijst over angst en bang-zijn bij kinderen en adolescenten. Koninklijke Boom uitgevers. Muris, P., Bodden, D., Hale, W. Birmaher, B., & Mayer, B. (2007). Scared-NL: vragenlijst over angst en bang-zijn bij kinderen en adolescenten. Koninklijke Boom uitgevers.
go back to reference National Institute for Health and Care Excellence (NICE). (2017). Eating disorders: recognition and treatment. Guideline. NICE. National Institute for Health and Care Excellence (NICE). (2017). Eating disorders: recognition and treatment. Guideline. NICE.
go back to reference Nauta, M., & Scholing, A. (2006). Dappere Kat. Een online behandeling voor kinderen en jongeren met angstklachten. Accare. Nauta, M., & Scholing, A. (2006). Dappere Kat. Een online behandeling voor kinderen en jongeren met angstklachten. Accare.
go back to reference Nauta, M. H. (2005). Anxiety disorders in children and adolescents: Assessment, cognitive behavioral therapy and predictors of treatment outcome. Rijksuniversiteit Groningen. Nauta, M. H. (2005). Anxiety disorders in children and adolescents: Assessment, cognitive behavioral therapy and predictors of treatment outcome. Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Norris, L. A., & Kendall, P. C. (2020). A close look into coping cat: Strategies within an empirically supported treatment for anxiety in youth. Journal of Cognitive Psychotherapy, 34(1), 4–20.CrossRef Norris, L. A., & Kendall, P. C. (2020). A close look into coping cat: Strategies within an empirically supported treatment for anxiety in youth. Journal of Cognitive Psychotherapy, 34(1), 4–20.CrossRef
go back to reference Pallister, E., & Waller, G. (2008). Anxiety in the eating disorders: Understanding the overlap. Clinical Psychology Review, 28, 366–386.CrossRef Pallister, E., & Waller, G. (2008). Anxiety in the eating disorders: Understanding the overlap. Clinical Psychology Review, 28, 366–386.CrossRef
go back to reference Reijntjes, A., Thomaes, S., Kamphuis, J. H., Orobio de Castro, B., & Telch, M. J. (2010). Self-verification strivings in children holding negative self-views: The mitigating effects of a preceding success experience. Cognitive Therapy and Research, 34, 563–570.CrossRefPubMedCentral Reijntjes, A., Thomaes, S., Kamphuis, J. H., Orobio de Castro, B., & Telch, M. J. (2010). Self-verification strivings in children holding negative self-views: The mitigating effects of a preceding success experience. Cognitive Therapy and Research, 34, 563–570.CrossRefPubMedCentral
go back to reference Reilly, E. E., Anderson, L. M., Gorrell, S., Schaumberg, K., & Anderson, D. A. (2017). Expanding exposure-based interventions for eating disorders. International Journal of Eating Disorders, 50(10), 1137–1141.CrossRef Reilly, E. E., Anderson, L. M., Gorrell, S., Schaumberg, K., & Anderson, D. A. (2017). Expanding exposure-based interventions for eating disorders. International Journal of Eating Disorders, 50(10), 1137–1141.CrossRef
go back to reference Sauter, F. M. (2010). Developmental considerations in the design & delivery of cognitive behavioral therapy of adolescent school refusal. Ipskamp Drukkers bv. Sauter, F. M. (2010). Developmental considerations in the design & delivery of cognitive behavioral therapy of adolescent school refusal. Ipskamp Drukkers bv.
go back to reference Schyns, G., Roefs, A., Mulkens, S., & Jansen, A. (2016). Expectancy violation, reduction of food cue reactivity and less eating in the absence of hunger after one food cue exposure session for overweight and obese women. Behaviour Research and Therapy, 76, 57–64.CrossRef Schyns, G., Roefs, A., Mulkens, S., & Jansen, A. (2016). Expectancy violation, reduction of food cue reactivity and less eating in the absence of hunger after one food cue exposure session for overweight and obese women. Behaviour Research and Therapy, 76, 57–64.CrossRef
go back to reference Schyns, G., Roefs, A., Smulders, F., & Jansen, A. (2018a). Cue exposure therapy reduces overeating of exposed and non-exposed foods in obese adolescents. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 58, 68–77.CrossRef Schyns, G., Roefs, A., Smulders, F., & Jansen, A. (2018a). Cue exposure therapy reduces overeating of exposed and non-exposed foods in obese adolescents. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 58, 68–77.CrossRef
go back to reference Schyns, G., Van den Akker, K., Roefs, A., Hilberath, R., & Jansen, A. (2018b). What works better? Food cue exposure aiming at the habituation of eating desires of food cue exposure aiming at the violation of overeating expectancies? Behaviour Research and Therapy, 102, 1–7.CrossRef Schyns, G., Van den Akker, K., Roefs, A., Hilberath, R., & Jansen, A. (2018b). What works better? Food cue exposure aiming at the habituation of eating desires of food cue exposure aiming at the violation of overeating expectancies? Behaviour Research and Therapy, 102, 1–7.CrossRef
go back to reference Stallard, P. (2020). Denk goed – voel je goed. Cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Uitgeverij Nieuwezijds. Stallard, P. (2020). Denk goed – voel je goed. Cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Uitgeverij Nieuwezijds.
go back to reference Swinbourne, J. M., & Touyz, S. W. (2007). The comorbidity of eating disorders and anxiety disorders: A review. European Eating Disorders Review, 15, 253–274.CrossRef Swinbourne, J. M., & Touyz, S. W. (2007). The comorbidity of eating disorders and anxiety disorders: A review. European Eating Disorders Review, 15, 253–274.CrossRef
go back to reference Thomas, J. J., & Eddy, K. T. (2019). Cognitive-behavioral therapy for avoidant/restrictive food intake disorder. Children, adolescents, and adults. Cambridge University Press. Thomas, J. J., & Eddy, K. T. (2019). Cognitive-behavioral therapy for avoidant/restrictive food intake disorder. Children, adolescents, and adults. Cambridge University Press.
go back to reference Timmerman, K. (2008). Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren. Acco Uitgeverij. Timmerman, K. (2008). Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren. Acco Uitgeverij.
go back to reference Veerman, J. W., Straathof, M. A. E., Treffers, D. A., Van den Bergh, B. R. H., & Ten Brink, L. T. (1997). De Competentie Belevingsschaal voor kinderen, CBSK. Handleiding. Swets & Zeitlinger. Veerman, J. W., Straathof, M. A. E., Treffers, D. A., Van den Bergh, B. R. H., & Ten Brink, L. T. (1997). De Competentie Belevingsschaal voor kinderen, CBSK. Handleiding. Swets & Zeitlinger.
go back to reference Verbeken, S., Boelens, E., Debeuf, T., Volkaert, B., Van Malderen, E., Wante, L. et al. (2019). EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten. In C. Braet & M. Berking, Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten (pp. 139–247). Bohn Stafleu van Loghum. Verbeken, S., Boelens, E., Debeuf, T., Volkaert, B., Van Malderen, E., Wante, L. et al. (2019). EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten. In C. Braet & M. Berking, Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten (pp. 139–247). Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Weed Phifer, L., Crowder, A. K., Elsenraat, T., & Hull, R. (2019). CGT-instrumenten voor kinderen en jongeren. Uitgeverij Nieuwezijds. Weed Phifer, L., Crowder, A. K., Elsenraat, T., & Hull, R. (2019). CGT-instrumenten voor kinderen en jongeren. Uitgeverij Nieuwezijds.
go back to reference Weisz, J. R., Jensen-Doss, A., & Hawley, K. M. (2006). Evidence-based youth psychotherapies versus usual clinical care: A meta-analysis of direct comparisons. American Psychologist, 61(7), 671–689.CrossRef Weisz, J. R., Jensen-Doss, A., & Hawley, K. M. (2006). Evidence-based youth psychotherapies versus usual clinical care: A meta-analysis of direct comparisons. American Psychologist, 61(7), 671–689.CrossRef
Metagegevens
Titel
Behandeling met cognitieve gedragstherapie bij kinderen van zes tot twaalf jaar
Auteurs
Sandra Mulkens
Renate Neimeijer
Eric Dumont
Diana Kroes
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3033-1_5