Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Behandeling van het disfunctionele zelfbeeld in context

Auteurs : Martijn Stöfsel, Simone de la Rie

Gepubliceerd in: Trauma en disfunctioneel zelfbeeld

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Waar het ontwikkelen van een disfunctioneel zelfbeeld kan ontstaan in relatie tot anderen, kan een verbetering van een disfunctioneel zelfbeeld eveneens worden bewerkstelligd door te leren in relatie tot anderen. In systeemtherapie kunnen leden van het systeem zicht krijgen op de verhoudingen, de onderlinge rollen en communicatiepatronen. Vastgeroeste patronen kunnen bespreekbaar gemaakt worden en worden doorbroken. Onderlinge relaties en verwachtingen kunnen inzichtelijk worden gemaakt middels een genogram. In een groepspsychotherapie kan iemand leren van anderen. In taakgerichte groepen leert iemand bijvoorbeeld meer voor zichzelf op te komen, of in procesgerichte groepen krijgt iemand in contact met anderen inzicht in de interactionele patronen en hoe deze kunnen worden doorbroken, waardoor iemand zich beter over zichzelf kan gaan voelen. Een sociogram is een hulpmiddel om de belangrijke anderen in beeld te brengen. In interpersoonlijke psychotherapie staat iemand in het bijzonder stil bij de rolveranderingen of verliezen die van invloed zijn op de klachten.
Literatuur
go back to reference Brinkgreve, C. (2009). Het spiegelbeeld zelf. Groepen, 4(2), 8–15. Brinkgreve, C. (2009). Het spiegelbeeld zelf. Groepen, 4(2), 8–15.
go back to reference Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld: Competitive Memory Training bij lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum. Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld: Competitive Memory Training bij lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Savijne, A., Van Lawick, M. J., & Reijmers, E. T. M. (2014). Handboek systeemtherapie. Boom uitgevers. Savijne, A., Van Lawick, M. J., & Reijmers, E. T. M. (2014). Handboek systeemtherapie. Boom uitgevers.
go back to reference Van Dam, Q. (2020). Affectfobietherapie in de praktijk. Hogrefe. Van Dam, Q. (2020). Affectfobietherapie in de praktijk. Hogrefe.
go back to reference Van Schaik, A., Van Marwijk, H., Beekman, A. J., De Haan, M., & Van Dyck, R. (2003). De toepasbaarheid van interpersoonlijke psychotherapie bij depressieve ouderen: Een transmuraal onderzoeksproject in Amsterdam en omstreken. Directieve Therapie, 23(4), 309–319. Van Schaik, A., Van Marwijk, H., Beekman, A. J., De Haan, M., & Van Dyck, R. (2003). De toepasbaarheid van interpersoonlijke psychotherapie bij depressieve ouderen: Een transmuraal onderzoeksproject in Amsterdam en omstreken. Directieve Therapie, 23(4), 309–319.
go back to reference Verhagen, P., & Ter Haar, A. (2022). Leerboek groepspsychotherapie. Boom uitgevers. Verhagen, P., & Ter Haar, A. (2022). Leerboek groepspsychotherapie. Boom uitgevers.
Metagegevens
Titel
Behandeling van het disfunctionele zelfbeeld in context
Auteurs
Martijn Stöfsel
Simone de la Rie
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2940-3_12