Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-10-2001 | Onderzoek

Continuïteit tijdens de waarneemdienst: de behoefte aan het medisch dossier

Auteurs: Henk Schers, Paul Giesen, Sandra Raes, Henk van den Hoogen, Wil van den Bosch

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 10/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Persoonlijke continuïteit door één huisarts wordt binnen kantooruren minder vanzelfsprekend. De verwachting is dat de huisartsenzorg van de toekomst wordt geleverd door teams waarin huisartsen, assistentes en ander hulppersoneel samenwerken, ieder vanuit hun eigen specifieke deskundigheid.1 Ook buiten kantooruren is de trend naar toenemende schaalgrootte ingezet. De waarneming in HAGRO- of waarneemgroepverband wordt vooral in de steden vervangen door grootschalig opgezette doktersdiensten.2 Bij de organisatie van deze centraal gestuurde diensten zijn verbetering van kwaliteit en vermindering van werkbelasting belangrijke uitgangspunten.3 Gesignaleerde knelpunten zijn een gebrekkige verslaglegging en het gemis aan persoonlijke overdracht voor- en achteraf.3, 4 Over het effect op de tevredenheid bij patiënten wordt wisselend gerapporteerd.3, 5 Het is vooralsnog onduidelijk of grootschaligheid de continuïteit bedreigt.3, 4, 6 Persoonlijke continuïteit is vanzelfsprekend ook in kleinschalige dienststructuren nauwelijks aanwezig, maar probleempatiënten zijn binnen de waarneemgroep meestal wel bekend. Mondelinge informatieoverdracht vóór het ingaan van de dienst en terugkoppeling achteraf zijn belangrijke instrumenten om continuïteit zoveel mogelijk te waarborgen. Tijdens grootschalige diensten is goede informatieoverdracht via een toegankelijk dossier wellicht een mogelijkheid om problemen te ondervangen. Ook patiënten vinden het belangrijk dat hun dossier tijdens de dienst te raadplegen is.7 Het huisartsendossier is een rijke informatiebron die veel voorkennis over patiënten bevat. Enerzijds betreft dit specifiek medische informatie, zoals kennis over vroegere ziekten en aandoeningen, chronische ziekten, medicatiegebruik, kennis over eerdere contacten met de huisarts en specialistische controles; anderzijds worden ook andere gegevens vastgelegd, zoals psychosociale achtergrondinformatie, belangrijke life events, copinggedrag, therapietrouw en kennis van leefomstandigheden.8, 9 Idealiter vervult het dossier bovendien een sturende rol: het zorgt ervoor dat een waarnemend collega handelt in de geest van de eigen huisarts en voorkomt inconsistent beleid. Hard wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van het gebruik van voorkennis of het medisch dossier is er overigens niet. Onduidelijk is ook hoe groot de behoefte is aan informatie uit het EMD tijdens de waarneemdienst, om welke informatie het dan met name gaat en welke knelpunten er zijn. …
Literatuur
go back to reference Fleming DM. Continuity of care: a concept revisited. Eur J Gen Pract 2000;6:140-5.CrossRef Fleming DM. Continuity of care: a concept revisited. Eur J Gen Pract 2000;6:140-5.CrossRef
go back to reference Verblackt B. Makkelijker gezegd dan gedaan. Med Contact 2000;55:425-8. Verblackt B. Makkelijker gezegd dan gedaan. Med Contact 2000;55:425-8.
go back to reference Giesen PHJ, Haandrikman LGR, Broens S, Schreuder JLM, Mokkink HGA. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10. Giesen PHJ, Haandrikman LGR, Broens S, Schreuder JLM, Mokkink HGA. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10.
go back to reference Van der Werf GTh, Zaat JOM. Schaalvergroting bij spoedeisende zorg: een bedreiging van de continuïteit van zorg? Huisarts Wet 2000;43:495-6. Van der Werf GTh, Zaat JOM. Schaalvergroting bij spoedeisende zorg: een bedreiging van de continuïteit van zorg? Huisarts Wet 2000;43:495-6.
go back to reference Hansen BL, Munck A. Out-of-hours service in Denmark: the effect of a structural change. Br J Gen Pract 1998;48:1497-9.PubMed Hansen BL, Munck A. Out-of-hours service in Denmark: the effect of a structural change. Br J Gen Pract 1998;48:1497-9.PubMed
go back to reference Hopton J, Hogg R, McKee I. Patients' accounts of calling the doctor out of hours: qualitative study in one general practice. BMJ 1996;313:991-4.PubMed Hopton J, Hogg R, McKee I. Patients' accounts of calling the doctor out of hours: qualitative study in one general practice. BMJ 1996;313:991-4.PubMed
go back to reference Van Wieringen AJ, IJzermans CJ, Vrakking AW, Van Weert HJM, Sixma H, Bindels PJE. Gebruikers oordelen over de huisartsenpost. Huisarts Wet 2000;43:518-20. Van Wieringen AJ, IJzermans CJ, Vrakking AW, Van Weert HJM, Sixma H, Bindels PJE. Gebruikers oordelen over de huisartsenpost. Huisarts Wet 2000;43:518-20.
go back to reference Blankenstein AH, Van Staveren G, Van Hensbergen W, Van der Horst HE. Persoonsgerichte continuïteit Huisarts Wet 1996;39:202-6. Blankenstein AH, Van Staveren G, Van Hensbergen W, Van der Horst HE. Persoonsgerichte continuïteit Huisarts Wet 1996;39:202-6.
go back to reference Hjortdahl P. Continuity of care: General Practitioners' knowledge about, and sense of responsibility toward their patients. Fam Pract 1992;9:3-9.CrossRefPubMed Hjortdahl P. Continuity of care: General Practitioners' knowledge about, and sense of responsibility toward their patients. Fam Pract 1992;9:3-9.CrossRefPubMed
go back to reference Van solistisch werken naar samenwerken. Coöperatieve Huisartsendienst Nijmegen: meer kwaliteit, minder last. Med Contact 1999;54:1445-7. Van solistisch werken naar samenwerken. Coöperatieve Huisartsendienst Nijmegen: meer kwaliteit, minder last. Med Contact 1999;54:1445-7.
go back to reference Hjortdahl P. The influence of general practitioners' knowledge about their patients on the clinical decision-making process. Scand J Prim Health Care 1992;10:290-4.CrossRefPubMed Hjortdahl P. The influence of general practitioners' knowledge about their patients on the clinical decision-making process. Scand J Prim Health Care 1992;10:290-4.CrossRefPubMed
go back to reference Hjortdahl P, Borchgrevink CF. Continuity of care: influence of general practioners' knowledge about their patients on the use of resources in consultations. BMJ 1991;303:1181-4.CrossRefPubMed Hjortdahl P, Borchgrevink CF. Continuity of care: influence of general practioners' knowledge about their patients on the use of resources in consultations. BMJ 1991;303:1181-4.CrossRefPubMed
go back to reference Jones I, Morrell D. General practitioners' background knowledge of their patients. Fam Pract 1995;12:49-53.CrossRefPubMed Jones I, Morrell D. General practitioners' background knowledge of their patients. Fam Pract 1995;12:49-53.CrossRefPubMed
go back to reference Stewart MA, Buck CW. Physicians' knowledge of and response to patients' problems. Med Care 1977;15:578-85.CrossRefPubMed Stewart MA, Buck CW. Physicians' knowledge of and response to patients' problems. Med Care 1977;15:578-85.CrossRefPubMed
go back to reference Hobus PPM, Schmidt HG, Boshuizen HPA, Patel VL. Contextual factors in the activation of first diagnostic hypothese: expert-novice differences. Med Ed 1987;471-6. Hobus PPM, Schmidt HG, Boshuizen HPA, Patel VL. Contextual factors in the activation of first diagnostic hypothese: expert-novice differences. Med Ed 1987;471-6.
go back to reference Rethans JJ, Westin S, Hays R. Methods for quality assessment in general practice. Fam Pract 1996;13:468-76.CrossRefPubMed Rethans JJ, Westin S, Hays R. Methods for quality assessment in general practice. Fam Pract 1996;13:468-76.CrossRefPubMed
go back to reference Perry JR, Caine N. General practitioners' knowledge about patients and use of medical records in out of hours calls. Br J Gen Pract 1990;40:190-3.PubMed Perry JR, Caine N. General practitioners' knowledge about patients and use of medical records in out of hours calls. Br J Gen Pract 1990;40:190-3.PubMed
go back to reference Van der Kam WJ, Moorman PW, Koppejan-Mulder MJ. Effects of electronic communication in general practice. Int J Med Inf 2000;60:59-70.CrossRef Van der Kam WJ, Moorman PW, Koppejan-Mulder MJ. Effects of electronic communication in general practice. Int J Med Inf 2000;60:59-70.CrossRef
go back to reference Jerant AF, Hill DB. Does the use of electronic medical records improve surrogate patient outcomes in outpatient settings? J Fam Pract 2000;49:349-57.PubMed Jerant AF, Hill DB. Does the use of electronic medical records improve surrogate patient outcomes in outpatient settings? J Fam Pract 2000;49:349-57.PubMed
go back to reference Darnell JC, Hiner SL, Neill PJ, Mamlin JJ, McDonald CJ, Hui SL, et al. After-hours telephone access to physicians with access to computerized medical records. Experience in an innercity general medicine clinic. Med Care 1985;23:20-6.CrossRefPubMed Darnell JC, Hiner SL, Neill PJ, Mamlin JJ, McDonald CJ, Hui SL, et al. After-hours telephone access to physicians with access to computerized medical records. Experience in an innercity general medicine clinic. Med Care 1985;23:20-6.CrossRefPubMed
go back to reference Avery AJ, Groom L, Boot D, Earwicker S, Carlisle R. What problems do patients present with outside normal general practice surgery hours? A prospective study of the use of general practice and accident and emergency services. J Public Health Med 1999;21:88-94.CrossRefPubMed Avery AJ, Groom L, Boot D, Earwicker S, Carlisle R. What problems do patients present with outside normal general practice surgery hours? A prospective study of the use of general practice and accident and emergency services. J Public Health Med 1999;21:88-94.CrossRefPubMed
go back to reference Carman D, Britten N. Confidentiality of medical records: the patient's perspective. Br J Gen Pract 1995;45:485-8.PubMed Carman D, Britten N. Confidentiality of medical records: the patient's perspective. Br J Gen Pract 1995;45:485-8.PubMed
Metagegevens
Titel
Continuïteit tijdens de waarneemdienst: de behoefte aan het medisch dossier
Auteurs
Henk Schers
Paul Giesen
Sandra Raes
Henk van den Hoogen
Wil van den Bosch
Publicatiedatum
01-10-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 10/2001
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082439