Doel Inzicht verwerven in het aanbod en de afhandeling van hulpvragen buiten kantooruren.
Methode Registratie van de aangeboden hulpvragen binnen de Centrale Doktersdienst Groningen met een verzorgingsgebied van 170.000 inwoners gedurende de periode van één jaar. Resultaten In totaal werden 40.947 hulpvragen aangeboden (241 per 1000 patiënten per jaar). Ongeveer de helft (51%) werd telefonisch afgehandeld door de dienstdoende assistenten (36%) en huisartsen (15%). Vierendertig procent van de hulpvragen resulteerde in een spreekuurconsult en 15% in een visite. Van de visites werd 74% binnen een uur afgerond. De werkbelasting door de week was vrij constant. Er was een duidelijke piek op de zaterdagochtend.
Conclusie Assistenten spelen een belangrijke rol bij de afhandeling van de hulpvragen. Het aantal aanvragen per uur is met een eenvoudig model te berekenen. De werkbelasting van een centrale doktersdienst in Nederland is vergelijkbaar met die van soortgelijke diensten in Engeland en Denemarken.