Een goed verlopend supervisieproces vereist een duidelijk kader en een stevige werkalliantie. Transparante en heldere afspraken met betrekking tot de samenwerkingsvorm, het formele kader en de wederzijdse verwachtingen met betrekking tot de voorbereiding, het verloop en de evaluatie van de supervisiesessies en het supervisieparcours dienen bij aanvang – in de contractfase – worden geëxpliciteerd en eventueel geformaliseerd in de vorm van een contract. Daarnaast is de opbouw van een veilige werkalliantie van het grootste belang. Een supervisiealliantie impliceert een overeenstemming over de supervisiedoelen en -taken – de concrete werkwijzen die we in de supervisie hanteren –, en een relationele band waarbinnen de supervisant zich als persoon erkend, gehoord, gestimuleerd, gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Er wordt toegelicht hoe de supervisiealliantie kan worden opgebouwd via het differentiëren en concretiseren van de competenties en via het werken aan een veilig leeromgeving, rekening houdend met de leerstijl van de supervisant. Er wordt afgesloten met het onderscheid tussen supervisie en leertherapie.