Openstaan speelt in elk contact tussen zorgverlener en patiënt een rol. Openstaan is een essentiële stap voor gedragsverandering en zelfmanagement. Dit hoofdstuk biedt concrete handvatten om openstaan te bevorderen. Bij openstaan gaat het om de bereidheid om het gezondheidsprobleem te bespreken en samen oplossingen te zoeken. Emoties, zorgen en andere persoonsgebonden factoren kunnen openstaan beïnvloeden, evenals persoonlijke omstandigheden. Maar ook de situatie tijdens het contact met de zorgverlener (drukte, privacy) kan van invloed zijn. Vragen, zorgen en emoties bepalen aan welke informatie de patiënt behoefte heeft. De zorgverlener peilt deze behoefte om de stap Openstaan in het contact gericht te kunnen bevorderen. De zorgverlener maakt het contact persoonlijk, geeft aandacht en toont empathie. Hij creëert een samenwerkingsrelatie en sluit aan bij behoeften en verwachtingen. Samen met de patiënt stelt hij de agenda op en bespreekt het belang van samenwerken en samen beslissen. Ook gaat hij regelmatig na wat het effect is van zijn informatie.