Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-02-2025 | Original

Implications of neural integration of math and spatial experiences for math ability and math anxiety

Auteurs: Raeanne N. Martell, Richard J. Daker, H. Moriah Sokolowski, Daniel Ansari, Ian M. Lyons

Gepubliceerd in: Psychological Research | Uitgave 1/2025

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Mathematical and spatial abilities are positively related at both the behavioral and neural levels. Much of the evidence illuminating this relationship comes from classic laboratory-based experimental methods focused on cognitive performance despite most individuals also experiencing math and space in other contexts, such as in conversations or lectures. To broaden our understanding of math-space integration in these more commonplace situations, we used an auditory memory-encoding task with stimuli whose content evoked a range of educational and everyday settings related to math or spatial thinking. We used a multivariate approach to directly assess the extent of neural similarity between activity patterns elicited by these math and spatial stimuli. Results from whole-brain searchlight analysis revealed a highly specific positive relation between math and spatial activity patterns in bilateral anterior hippocampi. Examining individual variation in math-space similarity, we found that greater math-space similarity in bilateral anterior hippocampi was associated with poorer math skills and higher anxiety about math. Integration of neural responses to mathematical and spatial content may not always portend positive outcomes. We suggest that episodic simulation of quotidian contexts may link everyday experiences with math and spatial thinking—and the strength of this link is predictive of math in a manner that diverges from math-space associations derived from more lab-based tasks. On a methodological level, this work points to the value of considering a wider range of experimental paradigms, and of the value of combining multivariate fMRI analysis with behavioral data to better contextualize interpretations of brain data.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Chatham, C. H., & Badre, D. (2019). How to test cognitive theory with fMRI. In D. Spieler & E. Schumacher (Eds.), New methods in cognitive psychology (pp. 86-127). Routledge. Chatham, C. H., & Badre, D. (2019). How to test cognitive theory with fMRI. In D. Spieler & E. Schumacher (Eds.), New methods in cognitive psychology (pp. 86-127). Routledge.
go back to reference Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Consulting Psychologists Press. Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Consulting Psychologists Press.
Metagegevens
Titel
Implications of neural integration of math and spatial experiences for math ability and math anxiety
Auteurs
Raeanne N. Martell
Richard J. Daker
H. Moriah Sokolowski
Daniel Ansari
Ian M. Lyons
Publicatiedatum
01-02-2025
Uitgeverij
Springer Berlin Heidelberg
Gepubliceerd in
Psychological Research / Uitgave 1/2025
Print ISSN: 0340-0727
Elektronisch ISSN: 1430-2772
DOI
https://doi.org/10.1007/s00426-024-02063-3