Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Versterken van emotieregulatie bij kinderen en jongeren binnen de eerstelijnspsychologische zorg

Auteurs : Laura Wante, Nathalie Haeck, Henk Weymeis, Elisa Boelens, Brenda Volkaert, Caroline Braet

Gepubliceerd in: Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kortdurende behandelmodellen binnen de eerstelijnspsychologische zorg voor jongeren met milde tot matige psychische klachten maken ook vaak gebruik van emotieregulatiemethodieken. Het hoofddoel van de eerstelijnspsychologische aanpak is het verminderen van klachten door middel van het versterken van de coping of de persoonlijke stijl van de jongere. In dit hoofdstuk wordt ingezoomd op hoe de casusconceptualisatie in de eerstelijnspsychologische zorg verloopt aan de hand van het PrOP-model en wat de plaats van emotieregulatie hierin kan zijn. Daarnaast wordt besproken hoe de EuREKA-training gebruikt kan worden binnen de eerstelijnspsychologische zorg (EuREKA-ELP). Tot slot wordt de eerstelijnspsychologische aanpak geïllustreerd aan de hand van een casus.
Literatuur
go back to reference Boelens, E., Van Malderen, E., Debeuf, T., Van Beveren, M. L., Verbeken, S., Volkaert, B., Wante, L., Weymeis, H., & Braet, C. (2024). Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk. Bohn Stafleu van Loghum. Boelens, E., Van Malderen, E., Debeuf, T., Van Beveren, M. L., Verbeken, S., Volkaert, B., Wante, L., Weymeis, H., & Braet, C. (2024). Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Braet, C. (2013). Het meten van emotieregulatie met de FEEL-KJ: Een nieuw instrument. Psychopraktijk, 5(5), 27–30.CrossRef Braet, C. (2013). Het meten van emotieregulatie met de FEEL-KJ: Een nieuw instrument. Psychopraktijk, 5(5), 27–30.CrossRef
go back to reference Braet, C., & Bögels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Boom. Braet, C., & Bögels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Boom.
go back to reference Braet, C., Theuwis, L., Van Durme, K., Vandewalle, J., Vandevivere, E., Wante, L., ... & Goossens, L. (2014). Emotion regulation in children with emotional problems. Cognitive Therapy and Research, 38, 493–504.CrossRef Braet, C., Theuwis, L., Van Durme, K., Vandewalle, J., Vandevivere, E., Wante, L., ... & Goossens, L. (2014). Emotion regulation in children with emotional problems. Cognitive Therapy and Research, 38, 493–504.CrossRef
go back to reference Coppens, E., Vermet, I., Knaeps, J., De Clerck, M., De Schrijver, I., & Matot, J. P., et al. (2015). Adolescent mental health care in Europe: State of the art, recommendations, and guidelines by the ADOCARE network. Europese Unie. Coppens, E., Vermet, I., Knaeps, J., De Clerck, M., De Schrijver, I., & Matot, J. P., et al. (2015). Adolescent mental health care in Europe: State of the art, recommendations, and guidelines by the ADOCARE network. Europese Unie.
go back to reference Debruyne, S., & Haeck, N. (2016). Met PrOP los ik het op! Kortdurende psychologische interventies: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Behandelaarenboek en werkboek. Boom. Debruyne, S., & Haeck, N. (2016). Met PrOP los ik het op! Kortdurende psychologische interventies: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Behandelaarenboek en werkboek. Boom.
go back to reference Debruyne, S., Haeck, N., Rijnders, P., Heene, E., & Deveugele, M. (2010). Kortdurende interventies voor de eerste lijn: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Behandelaarenboek en werkboek. Uitgeverij Boom. Debruyne, S., Haeck, N., Rijnders, P., Heene, E., & Deveugele, M. (2010). Kortdurende interventies voor de eerste lijn: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Behandelaarenboek en werkboek. Uitgeverij Boom.
go back to reference Goodman, R. (1999). The extended version of the strength and difficulties questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 791–799.CrossRefPubMed Goodman, R. (1999). The extended version of the strength and difficulties questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 791–799.CrossRefPubMed
go back to reference Grob, A., & Smolenski, C. (2005). Fragebogen zur erhebung der emotionsregulation bei kindern und jugendlichen: FEEL-KJ. Verlag Hans Huber. Grob, A., & Smolenski, C. (2005). Fragebogen zur erhebung der emotionsregulation bei kindern und jugendlichen: FEEL-KJ. Verlag Hans Huber.
go back to reference Grob, A., & Smolenski, C. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst voor Emotieregulatie bij Kinderen. Handleiding. Nederlandse bewerking door C. Braet, E. Cracco & L. Theuwis. Amsterdam. Grob, A., & Smolenski, C. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst voor Emotieregulatie bij Kinderen. Handleiding. Nederlandse bewerking door C. Braet, E. Cracco & L. Theuwis. Amsterdam.
go back to reference Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). Guilford Press. Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). Guilford Press.
go back to reference Kessler, R. C., Amminger, G. P., Aguilar-Gaxiola, S., Alonso, J., Lee, S., & Ustun, T. B. (2007a). Age of onset of mental disorders: A review of recent literature. Current Opinion in Psychiatry, 20(4), 359.CrossRefPubMedPubMedCentral Kessler, R. C., Amminger, G. P., Aguilar-Gaxiola, S., Alonso, J., Lee, S., & Ustun, T. B. (2007a). Age of onset of mental disorders: A review of recent literature. Current Opinion in Psychiatry, 20(4), 359.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Kessler, R. C., Angermeyer, M., Anthony, J. C., De Graaf, R., Demyttenaere, K., Gasquet, I., et al. (2007b). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of mental disorders in the World Health Organization’s World Mental Health Survey Initiative. World Psychiatry, 6(3), 168.PubMedPubMedCentral Kessler, R. C., Angermeyer, M., Anthony, J. C., De Graaf, R., Demyttenaere, K., Gasquet, I., et al. (2007b). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of mental disorders in the World Health Organization’s World Mental Health Survey Initiative. World Psychiatry, 6(3), 168.PubMedPubMedCentral
go back to reference Paus, T., Keshavan, M., & Giedd, J. N. (2008). Why do many psychiatric disorders emerge during adolescence? Nature Reviews Neuroscience, 9(12), 947–957.CrossRefPubMedPubMedCentral Paus, T., Keshavan, M., & Giedd, J. N. (2008). Why do many psychiatric disorders emerge during adolescence? Nature Reviews Neuroscience, 9(12), 947–957.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Rijnders, P., & Heene, E. (2015). Handboek KOP-model. Kortdurende psychologische interventies voor de basis-ggz. Uitgeverij Boom. Rijnders, P., & Heene, E. (2015). Handboek KOP-model. Kortdurende psychologische interventies voor de basis-ggz. Uitgeverij Boom.
go back to reference Schäfer, J. Ö., Naumann, E., Holmes, E. A., Tuschen-Caffier, B., & Samson, A. C. (2017). Emotion regulation strategies in depressive and anxiety symptoms in youth: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 46, 261–276.CrossRefPubMed Schäfer, J. Ö., Naumann, E., Holmes, E. A., Tuschen-Caffier, B., & Samson, A. C. (2017). Emotion regulation strategies in depressive and anxiety symptoms in youth: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 46, 261–276.CrossRefPubMed
go back to reference Southam-Gerow, M. A. (2013). Emotion regulation in children and adolescents: A practitioner’s guide. Guilford Press. Southam-Gerow, M. A. (2013). Emotion regulation in children and adolescents: A practitioner’s guide. Guilford Press.
go back to reference Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2000). A preliminary study of the emotion understanding of youth referred for treatment of anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 319–327.CrossRefPubMed Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2000). A preliminary study of the emotion understanding of youth referred for treatment of anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 319–327.CrossRefPubMed
go back to reference Volkaert, B., Wante, L., Van Beveren, M. L., Vervoort, L., & Braet, C. (2020). Training adaptive emotion regulation skills in early adolescents: The effects of distraction, acceptance, cognitive reappraisal, and problem solving. Cognitive Therapy and Research, 44, 678–696.CrossRef Volkaert, B., Wante, L., Van Beveren, M. L., Vervoort, L., & Braet, C. (2020). Training adaptive emotion regulation skills in early adolescents: The effects of distraction, acceptance, cognitive reappraisal, and problem solving. Cognitive Therapy and Research, 44, 678–696.CrossRef
go back to reference Wante, L., Van Beveren, M., Theuwis, L., & Braet, C. (2018, online). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and Emotion, 32, 988–1002. Wante, L., Van Beveren, M., Theuwis, L., & Braet, C. (2018, online). The effects of emotion regulation strategies on positive and negative affect in early adolescents. Cognition and Emotion, 32, 988–1002.
Metagegevens
Titel
Versterken van emotieregulatie bij kinderen en jongeren binnen de eerstelijnspsychologische zorg
Auteurs
Laura Wante
Nathalie Haeck
Henk Weymeis
Elisa Boelens
Brenda Volkaert
Caroline Braet
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3041-6_8