De Sociale InformatieVerwerkingsTest ‘SIVT’ is een interactief, digitaal diagnostisch instrument dat inzicht geeft in de sociaal-cognitieve functies in relatie tot gedragsproblemen bij kinderen en adolescenten. Deze studie onderzocht de psychometrische waarden van het instrument om de bruikbaarheid in de praktijk van zorgverlening te kunnen onderbouwen. Er werden 187 kinderen (8–12 jaar, M = 10,96; 42 % meisje) en 224 adolescenten (13–17 jaar, M = 15,20; 46 % meisje) geïncludeerd variërend in gedragsproblemen en met een licht verstandelijke beperking of een normaalbegaafd niveau. In een aanvullend normonderzoek namen 232 kinderen (M = 10,93; 47 % meisje) en 242 adolescenten (M = 15,17; 52 % meisje) deel vanuit de Nederlandse jeugdpopulatie. De resultaten wijzen op een adequate en goede interne consistentie, interbeoordelaarsbetrouwbaarheid, inhoudsvaliditeit en criteriumvaliditeit voor de kinder- en adolescentenversie van de SIVT. Enkele voorbeelden concretiseren hoe individuele SIVT-scores kunnen worden geïnterpreteerd in samenhang met elkaar en in relatie tot gedrag. In deze studie wordt de bruikbaarheid van de SIVT onderbouwd en worden handvatten gegeven voor het gebruik van SIVT-scores binnen individuele verklarende en handelingsgerichte diagnostiek met aanwijzingen voor begeleiding en behandeling.