Het Nederlandse zorgstelsel is een marktstelsel tussen burgers – die patiënten worden als zij ondersteuning nodig hebben – en zorgaanbieders, en zorginkopers. Met wetten wordt de markt gereguleerd, opdat iedereen gelijke toegang heeft tot goede zorg. Door demografische ontwikkelingen stijgt de zorgvraag, met name van steeds meer oude mensen met meerdere aandoeningen, terwijl tegelijkertijd de kosten toenemen en het aantal mensen dat kan werken in de zorg kleiner wordt. Benodigde aanpassingen, zoals meer preventie, zelfzorg, technische oplossingen en transmurale zorg zijn binnen dit zorgstelsel lastig te realiseren. Value-Based Health Care is een strategie om uitkomsten voor patiënten te verbeteren en tegelijkertijd kosten te beperken. Kwaliteit van zorg is vastgelegd in wetten gericht op de zorginstelling, de zorgaanbieder en de patiënt. Kwaliteit van zorg ontstaat op de werkvloer, kan worden bevorderd door een goede organisatie van werkprocessen en draagt bij aan goede uitkomsten van zorg voor de patiënt. Met indicatoren voor structuur, proces en uitkomsten van zorg kan worden gestuurd op kwaliteit. Zorgaanbieders, managers en patiënten hebben specifieke indicatoren nodig die aansluiten bij hun taken en verantwoordelijkheden.