Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

19. Persoonlijkheidsdiagnostiek bij jongeren

Auteurs : Nagila Koster, Msc., Dr. Odilia Laceulle, Drs. Nina Verduijn, Paul van der Heijden

Gepubliceerd in: Praktijkboek persoonlijkheidsdiagnostiek

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kansrijk en kwetsbaar, zo kunnen zowel de levensfase van jongeren als het verrichten van persoonlijkheidsdiagnostiek bij jongeren worden beschreven. Persoonlijkheidsdiagnostiek in deze levensfase is belangrijk omdat er in deze levensfase veel mogelijkheden zijn voor ontwikkeling van de persoonlijkheid, maar ook een verhoogd risico op allerlei vormen van psychopathologie, waaronder persoonlijkheidspathologie. Als stagnaties in de persoonlijkheidsontwikkeling op tijd ontdekt worden kun je tijdig ingrijpen en dat verbetert de prognose. Persoonlijkheidsdiagnostiek is ook kwetsbaar omdat de terugkoppeling van een diagnostisch onderzoek de identiteitsontwikkeling kan beïnvloeden. Bovendien vormt deze levensfase een uitdaging met betrekking tot het kiezen van geschikte instrumenten met passende normgroepen. Dit hoofdstuk beschrijft perspectieven die belangrijk zijn om in acht te nemen bij het doen van persoonlijkheidsdiagnostiek bij jongeren. Daarnaast wordt een raamwerk voorgesteld om verschillende aspecten van persoonlijkheid te integreren op een dimensionele en ontwikkelinggerichte manier, met aandacht voor dispositionele persoonlijkheidstrekken, karakteristieke adaptaties en de narratieve identiteit, op basis van informatie vanuit verschillende informanten. Deze informatie kan vervolgens worden geïntegreerd in een persoonlijke en begrijpelijke brief voor de jongere, en in een klinisch diagnostisch beeld voor clinici. Het toepassen van dit raamwerk wordt geïllustreerd aan de hand van een casus.
Literatuur
go back to reference Adler, J. M., & Clark, L. A. (2019). Incorporating narrative identity into structural approaches to personality and psychopathology. Journal of Research in Personality, 82, 103857. Adler, J. M., & Clark, L. A. (2019). Incorporating narrative identity into structural approaches to personality and psychopathology. Journal of Research in Personality, 82, 103857.
go back to reference Andrews, J. L., Ahmed, S. P., & Blakemore, S. J. (2021). Navigating the social environment in adolescence: The role of social brain development. Biological Psychiatry, 89, 109–118. Andrews, J. L., Ahmed, S. P., & Blakemore, S. J. (2021). Navigating the social environment in adolescence: The role of social brain development. Biological Psychiatry, 89, 109–118.
go back to reference Chanen, A. M., & Nicol, K. (2021). Five failures and five challenges for prevention and early intervention for personality disorder. Current Opinion in Psychology, 37, 134–138. Chanen, A. M., & Nicol, K. (2021). Five failures and five challenges for prevention and early intervention for personality disorder. Current Opinion in Psychology, 37, 134–138.
go back to reference Dahl, R. E., Allen, N. B., Wilbrecht, L., & Suleiman, A. B. (2018). Importance of investing in adolescence from a developmental science perspective. Nature, 554(7693), 441–450. Dahl, R. E., Allen, N. B., Wilbrecht, L., & Suleiman, A. B. (2018). Importance of investing in adolescence from a developmental science perspective. Nature, 554(7693), 441–450.
go back to reference De Clercq, B., De Fruyt, F., & Widiger, T. A. (2009). Integrating a developmental perspective in dimensional models of personality disorders. Clinical Psychology Review, 29, 154–162. De Clercq, B., De Fruyt, F., & Widiger, T. A. (2009). Integrating a developmental perspective in dimensional models of personality disorders. Clinical Psychology Review, 29, 154–162.
go back to reference Hopwood, C. J., & Bornstein, R. F. (Red.). (2014). Multimethod clinical assessment. Guilford Publications. Hopwood, C. J., & Bornstein, R. F. (Red.). (2014). Multimethod clinical assessment. Guilford Publications.
go back to reference Koster, N., Lusin, I., Van der Heijden, P. T., Laceulle, O. M., & Van Aken, M. A. G. (2022). Understanding personality pathology in a clinical sample of youth: Study protocol for the longitudinal research project ‘APOLO.’ British Medical Journal Open, 2022, e054485. Koster, N., Lusin, I., Van der Heijden, P. T., Laceulle, O. M., & Van Aken, M. A. G. (2022). Understanding personality pathology in a clinical sample of youth: Study protocol for the longitudinal research project ‘APOLO.’ British Medical Journal Open, 2022, e054485.
go back to reference Lind, M., Adler, J. M., & Clark, L. A. (2020). Narrative identity and personality disorder: An empirical and conceptual review. Current Psychiatry Reports, 22, 1–11.CrossRef Lind, M., Adler, J. M., & Clark, L. A. (2020). Narrative identity and personality disorder: An empirical and conceptual review. Current Psychiatry Reports, 22, 1–11.CrossRef
go back to reference Masten, A. S., & Cicchetti, D. (2010). Developmental cascades. Devopmental Psychopathology, 22, 491–495.CrossRef Masten, A. S., & Cicchetti, D. (2010). Developmental cascades. Devopmental Psychopathology, 22, 491–495.CrossRef
go back to reference McAdams, D. P., & Pals, J. L. (2006). A new Big Five: fundamental principles for an integrative science of personality. American psychologist, 61, 204. McAdams, D. P., & Pals, J. L. (2006). A new Big Five: fundamental principles for an integrative science of personality. American psychologist, 61, 204.
go back to reference McAdams, D. P., Shiner, R. L., & Tackett, J. L. (Red.). (2019). The handbook of personality development. Guilford Press. McAdams, D. P., Shiner, R. L., & Tackett, J. L. (Red.). (2019). The handbook of personality development. Guilford Press.
go back to reference Poston, J. H., & Hanson, W. E. (2010). Meta-analysis of psychological assessment as a therapeutic intervention. Psychological Assessment, 22, 203–212.CrossRefPubMed Poston, J. H., & Hanson, W. E. (2010). Meta-analysis of psychological assessment as a therapeutic intervention. Psychological Assessment, 22, 203–212.CrossRefPubMed
go back to reference Sharp, C. (2020). Adolescent personality pathology and the alternative model for personality disorders: Self-development as nexus. Psychopathology, 53, 198–204. Sharp, C. (2020). Adolescent personality pathology and the alternative model for personality disorders: Self-development as nexus. Psychopathology, 53, 198–204.
go back to reference Shiner, R. L., & Allen, T. A. (2013). Assessing personality disorders in adolescents: Seven guiding principles. Clinical Psychology: Science and Practice, 20, 361. Shiner, R. L., & Allen, T. A. (2013). Assessing personality disorders in adolescents: Seven guiding principles. Clinical Psychology: Science and Practice, 20, 361.
go back to reference Singer, J. A., Blagov, P., Berry, M., & Oost, K. M. (2013). Self‐defining memories, scripts, and the life story: Narrative identity in personality and psychotherapy. Journal of personality, 81, 569–582. Singer, J. A., Blagov, P., Berry, M., & Oost, K. M. (2013). Self‐defining memories, scripts, and the life story: Narrative identity in personality and psychotherapy. Journal of personality, 81, 569–582.
go back to reference Solmi, M., Radua, J., Olivola, M., et al. (2022). Age at onset of mental disorders worldwide: Large-scale meta-analysis of 192 epidemiological studies. Molecular Psychiatry, 27, 281–295.CrossRefPubMed Solmi, M., Radua, J., Olivola, M., et al. (2022). Age at onset of mental disorders worldwide: Large-scale meta-analysis of 192 epidemiological studies. Molecular Psychiatry, 27, 281–295.CrossRefPubMed
go back to reference Sroufe, L. A. (1997). Emotional development: The organization of emotional life in the early years. Cambridge University Press. Sroufe, L. A. (1997). Emotional development: The organization of emotional life in the early years. Cambridge University Press.
go back to reference Tackett, J. L., Herzhoff, K., Reardon, K. W., Smack, A. J., & Kushner, S. C. (2018). The relevance of informant discrepancies for the assessment of adolescent personality pathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 20, 378–392. Tackett, J. L., Herzhoff, K., Reardon, K. W., Smack, A. J., & Kushner, S. C. (2018). The relevance of informant discrepancies for the assessment of adolescent personality pathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 20, 378–392.
go back to reference Velders, F., & Ermers, M. (2022). In gesprek met kind en ouders. In R. J. L. Lindauer & W. Staal (Red.), Handboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie (pp. 81–90). Boom. Velders, F., & Ermers, M. (2022). In gesprek met kind en ouders. In R. J. L. Lindauer & W. Staal (Red.), Handboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie (pp. 81–90). Boom.
go back to reference Westen, D. Gabbard, G. O., & Blagov, P. (2006). Back to the future: Personality structure as a context for psychopathology. In R. F. Kruger & J. L. Tackett (Red.), Personality and psychopathology: Building bridges (pp. 335–384). Guilford Press. Westen, D. Gabbard, G. O., & Blagov, P. (2006). Back to the future: Personality structure as a context for psychopathology. In R. F. Kruger & J. L. Tackett (Red.), Personality and psychopathology: Building bridges (pp. 335–384). Guilford Press.
go back to reference Witteman, C., Van der Heijden, P. T., & Claes, L. (2018). Clinical assessment: Psychodiagnostic decision making. De Tijdstroom. Witteman, C., Van der Heijden, P. T., & Claes, L. (2018). Clinical assessment: Psychodiagnostic decision making. De Tijdstroom.
Metagegevens
Titel
Persoonlijkheidsdiagnostiek bij jongeren
Auteurs
Nagila Koster, Msc.
Dr. Odilia Laceulle
Drs. Nina Verduijn
Paul van der Heijden
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2855-0_19