Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Persoonlijkheidsdiagnostiek en licht verstandelijke beperking

Auteurs : Renate van der Heijden, Drs. Inge Verhagen, Drs. Hanneke Janssen, Drs. Bram Toll, Prof. dr. Paul van der Heijden, Prof. dr. Robert Didden

Gepubliceerd in: Praktijkboek persoonlijkheidsdiagnostiek

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Mensen met een licht verstandelijke beperking of zwakbegaafdheid (doelgroep LVB) hebben door hun beperkingen een verhoogd risico op het ontwikkelen van psychopathologie, waaronder ook persoonlijkheidsproblematiek. Persoonlijkheidsdiagnostiek bij de doelgroep LVB wordt onder andere bemoeilijkt door de overeenkomsten tussen beperkingen in persoonlijkheidsfunctioneren en beperkingen in het intellectueel, adaptief en emotioneel functioneren. In dit hoofdstuk wordt gepleit voor een dimensionele en integratieve (persoonlijkheids)diagnostiek om hulpvragen te verduidelijken en het behandel- en ondersteuningsklimaat te optimaliseren. Er worden daarnaast praktische suggesties gegeven om de diagnostiek aan te laten sluiten bij de beperkingen in taalvaardigheid die de doelgroep LVB ervaart.
Literatuur
go back to reference AKWA (2018). Generieke module. Psychische stoornissen en zwakbegaafdheid of een lichte verstandelijke beperking. AKWA (2018). Generieke module. Psychische stoornissen en zwakbegaafdheid of een lichte verstandelijke beperking.
go back to reference Alexander, R., & Cooray, S. (2003). Diagnosis of personality disorders in learning disability. British Journal of Psychiatry Supplement, 44, 28–31.CrossRef Alexander, R., & Cooray, S. (2003). Diagnosis of personality disorders in learning disability. British Journal of Psychiatry Supplement, 44, 28–31.CrossRef
go back to reference American Psychiatric Association (APA) (1952, 1968, 1980 en 1987, 1994 en 2000, 2013 en 2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorder (1e, 2e, 3e, 4e, 5e ed.). American Psychiatric Press. American Psychiatric Association (APA) (1952, 1968, 1980 en 1987, 1994 en 2000, 2013 en 2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorder (1e, 2e, 3e, 4e, 5e  ed.). American Psychiatric Press.
go back to reference Bhaumik, S., & Alexander, R. (2020). Oxford textbook of the psychiatry of intellectual disability. Oxford University Press.CrossRef Bhaumik, S., & Alexander, R. (2020). Oxford textbook of the psychiatry of intellectual disability. Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Bond, L., Carroll, R., Mulryan, N., O’Dwyer, M., O’Connell, J., Monaghan, R., Sheerin, F., McCallion, P., & McCarron, M. (2019). The association of life events and mental ill health in older adults with intellectual disability: Results of the wave 3 intellectual disability supplement to the Irish longitudinal study on ageing. Journal of Intellectual Disability Research, 63, 454–465.CrossRefPubMed Bond, L., Carroll, R., Mulryan, N., O’Dwyer, M., O’Connell, J., Monaghan, R., Sheerin, F., McCallion, P., & McCarron, M. (2019). The association of life events and mental ill health in older adults with intellectual disability: Results of the wave 3 intellectual disability supplement to the Irish longitudinal study on ageing. Journal of Intellectual Disability Research, 63, 454–465.CrossRefPubMed
go back to reference De Bruijn, J., Vonk, J., Van den Broek, A., & Twint, B. (2016). Handboek emotionele ontwikkeling en verstandelijke beperking. Boom Uitgevers. De Bruijn, J., Vonk, J., Van den Broek, A., & Twint, B. (2016). Handboek emotionele ontwikkeling en verstandelijke beperking. Boom Uitgevers.
go back to reference DeYoung, C., Grazioplene, R., & Peterson, J. (2012). From madness to genius: The Openness/Intellect trait domain as a paradoxical simplex. Journal of Research in Personality, 46, 63–78.CrossRef DeYoung, C., Grazioplene, R., & Peterson, J. (2012). From madness to genius: The Openness/Intellect trait domain as a paradoxical simplex. Journal of Research in Personality, 46, 63–78.CrossRef
go back to reference Došen, A. (2014). Psychische stoornissen, probleemgedrag en verstandelijke beperking. Een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen (5e druk). Van Gorcum. Došen, A. (2014). Psychische stoornissen, probleemgedrag en verstandelijke beperking. Een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen (5e druk). Van Gorcum.
go back to reference Haacke, E. C. M., Lie Sam Foek-Rambelje, K., Van der Heijden, P. T., Korzilius, H. P. L. M., & Didden, R. (ingediend). Mental functions in people with mild intellectual disabilities: A comparative study using the Shedler-Westen Assessment Procedure. Haacke, E. C. M., Lie Sam Foek-Rambelje, K., Van der Heijden, P. T., Korzilius, H. P. L. M., & Didden, R. (ingediend). Mental functions in people with mild intellectual disabilities: A comparative study using the Shedler-Westen Assessment Procedure.
go back to reference Horn, J. L., & Blankson, N. (2005). Foundations for better understanding of cognitive abilities. Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (pp. 41–68). The Guilford Press. Horn, J. L., & Blankson, N. (2005). Foundations for better understanding of cognitive abilities. Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (pp. 41–68). The Guilford Press.
go back to reference Hulbert-Williams, L., & Hastings, R. P. (2008). Life events as a risk factor for psychological problems in individuals with intellectual disabilities: A critical review. Journal of Intellectual Disability Research, 52, 883–895.CrossRefPubMed Hulbert-Williams, L., & Hastings, R. P. (2008). Life events as a risk factor for psychological problems in individuals with intellectual disabilities: A critical review. Journal of Intellectual Disability Research, 52, 883–895.CrossRefPubMed
go back to reference Hulbert-Williams, L., Hastings, R. P., Crowe, R., & Pemberton, J. (2011). Self-Reported life events, social support and psychological problems in adults with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 24, 427–436.CrossRef Hulbert-Williams, L., Hastings, R. P., Crowe, R., & Pemberton, J. (2011). Self-Reported life events, social support and psychological problems in adults with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 24, 427–436.CrossRef
go back to reference Janssen, H., Van den Hazel, T., Delforterie, M., Van der Heijden, P., & Didden, R. (2022). Toepasbaarheid van de MMPI-2-RF bij patiënten met zwakbegaafdheid. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 64, 650–656.PubMed Janssen, H., Van den Hazel, T., Delforterie, M., Van der Heijden, P., & Didden, R. (2022). Toepasbaarheid van de MMPI-2-RF bij patiënten met zwakbegaafdheid. Tijdschrift Voor Psychiatrie, 64, 650–656.PubMed
go back to reference Lie Sam Foek-Rambelje, K., Copier, K., Didden, R., Haacke, E. C. M., Van der Heijden, P. T., & Egger, J. I. M. (ingediend). Personality traits in individuals with mild intellectual disability to borderline intellectual functioning: A comparative study using the Shedler-Westen Assessment Procedure. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities. Lie Sam Foek-Rambelje, K., Copier, K., Didden, R., Haacke, E. C. M., Van der Heijden, P. T., & Egger, J. I. M. (ingediend). Personality traits in individuals with mild intellectual disability to borderline intellectual functioning: A comparative study using the Shedler-Westen Assessment Procedure. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities.
go back to reference Lie Sam Foek-Rambelje, K. P., Van der Heijden, P. T., Berix, A. A. M. J., & Egger, J. I. M. (2020). Factor structure of the Dutch language version of the Shedler-Westen Assessment Procedure (SWAP). European Journal of Psychological Assessment, 36, 584–592. Lie Sam Foek-Rambelje, K. P., Van der Heijden, P. T., Berix, A. A. M. J., & Egger, J. I. M. (2020). Factor structure of the Dutch language version of the Shedler-Westen Assessment Procedure (SWAP). European Journal of Psychological Assessment, 36, 584–592.
go back to reference Mazza, M. G., Rossetti, A., Crespi, G., & Clerici, M. (2020). Prevalence of co-occurring psychiatric disorders in adults and adolescents with intellectual disability: A systematic review and meta-analysis. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33, 126–138.CrossRefPubMed Mazza, M. G., Rossetti, A., Crespi, G., & Clerici, M. (2020). Prevalence of co-occurring psychiatric disorders in adults and adolescents with intellectual disability: A systematic review and meta-analysis. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33, 126–138.CrossRefPubMed
go back to reference Nieuwenhuis, J. G., Noorthoorn, E. O., Nijman, H. L. I., Naarding, P., & Mulder, C. L. (2017). A blind spot? Screening for mild intellectual disability and borderline intellectual functioning in admitted psychiatric patients: Prevalence and associations with coercive measures. PLoS ONE, 12, e0168847–e0168847.CrossRefPubMedPubMedCentral Nieuwenhuis, J. G., Noorthoorn, E. O., Nijman, H. L. I., Naarding, P., & Mulder, C. L. (2017). A blind spot? Screening for mild intellectual disability and borderline intellectual functioning in admitted psychiatric patients: Prevalence and associations with coercive measures. PLoS ONE, 12, e0168847–e0168847.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Schalock, R., Luckasson, R., & Tassé, M. (2021). Intellectual disability: Definition, diagnosis, classification, and systems of supports (12th ed.). American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. Schalock, R., Luckasson, R., & Tassé, M. (2021). Intellectual disability: Definition, diagnosis, classification, and systems of supports (12th ed.). American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
go back to reference Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2018). The Cattell-Horn-Carroll theory of cognitive abilities. In D. P. Flanagan & E. M. McDonough (Red.), Contemporary intellectual assessment: theories, tests, and issues (4e druk. pp. 73–163). The Guilford Press. Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2018). The Cattell-Horn-Carroll theory of cognitive abilities. In D. P. Flanagan & E. M. McDonough (Red.), Contemporary intellectual assessment: theories, tests, and issues (4e druk. pp. 73–163). The Guilford Press.
go back to reference Seelen-de Lang, B. L., Smits, H. J. H., Penterman, B. J. M., Noorthoorn, E. O., Nieuwenhuis, J. G., & Nijman, H. L. I. (2019). Screening for intellectual disabilities and borderline intelligence in Dutch outpatients with severe mental illness. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32, 1096–1102.CrossRefPubMed Seelen-de Lang, B. L., Smits, H. J. H., Penterman, B. J. M., Noorthoorn, E. O., Nieuwenhuis, J. G., & Nijman, H. L. I. (2019). Screening for intellectual disabilities and borderline intelligence in Dutch outpatients with severe mental illness. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32, 1096–1102.CrossRefPubMed
go back to reference Tassé, M. J., Schalock, R. L., Balboni, G., Bersani, H., Jr., Borthwick-Duffy, S. A., Spreat, S., et al. (2012). The construct of adaptive behavior: Its conceptualization, measurement, and use in the field of intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 117, 291–303. Tassé, M. J., Schalock, R. L., Balboni, G., Bersani, H., Jr., Borthwick-Duffy, S. A., Spreat, S., et al. (2012). The construct of adaptive behavior: Its conceptualization, measurement, and use in the field of intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 117, 291–303.
go back to reference Toll, B., Rensen, Y., & Didden, R. (subm.) Assessing Maladaptive Personality Traits in Individuals with Mild Intellectual Disabilities or Borderline Intellectual Functioning: Evaluating the Validity of PID-5-IRF. Toll, B., Rensen, Y., & Didden, R. (subm.) Assessing Maladaptive Personality Traits in Individuals with Mild Intellectual Disabilities or Borderline Intellectual Functioning: Evaluating the Validity of PID-5-IRF.
go back to reference Van der Heijden, P. T., Rossi, G. M. P., Van der Veld, W. M., Derksen, J. J. L., & Egger, J. I. M. (2013). Personality and psychopathology: Higher order relations between the five factor model of personality and the MMPI-2 Restructured Form. Journal of Research in Personality, 47, 572–579.CrossRef Van der Heijden, P. T., Rossi, G. M. P., Van der Veld, W. M., Derksen, J. J. L., & Egger, J. I. M. (2013). Personality and psychopathology: Higher order relations between the five factor model of personality and the MMPI-2 Restructured Form. Journal of Research in Personality, 47, 572–579.CrossRef
go back to reference World Health Organization (WHO) (2022). ICD-11: International statistical classification of diseases and related health problems (11e ed.). World Health Organization. World Health Organization (WHO) (2022). ICD-11: International statistical classification of diseases and related health problems (11e ed.). World Health Organization.
go back to reference Woittiez, I., Eggink, E., & Ras, M. (2019). Het aantal mensen met een licht verstandelijke beperking: een schatting. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau. Woittiez, I., Eggink, E., & Ras, M. (2019). Het aantal mensen met een licht verstandelijke beperking: een schatting. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.
go back to reference Zaal, S., & Boerhave, M. (2022). Emotionele ontwikkeling, omschrijving fasen en bijbehorende begeleidingsstijl. Cordaan. Zaal, S., & Boerhave, M. (2022). Emotionele ontwikkeling, omschrijving fasen en bijbehorende begeleidingsstijl. Cordaan.
go back to reference Zarrei, M., Burton, C. L., Engchuan, W., Young, E. J., Higginbotham, E. J., MacDonald, J. et al. (2019). A large data resource of genomic copy number variation across neurodevelopmental disorders. npj Genomic Medicine, 4, 26. Zarrei, M., Burton, C. L., Engchuan, W., Young, E. J., Higginbotham, E. J., MacDonald, J. et al. (2019). A large data resource of genomic copy number variation across neurodevelopmental disorders. npj Genomic Medicine, 4, 26.
Metagegevens
Titel
Persoonlijkheidsdiagnostiek en licht verstandelijke beperking
Auteurs
Renate van der Heijden
Drs. Inge Verhagen
Drs. Hanneke Janssen
Drs. Bram Toll
Prof. dr. Paul van der Heijden
Prof. dr. Robert Didden
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2855-0_11