Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top
Gepubliceerd in:

01-09-2004 | Artikelen

Problemen op het gebied van de genderidentiteit en genderrol

Auteurs: Arianne Dessens, Peggy Cohen-Kettenis

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

De genderontwikkeling is een langdurig proces waarin een kind zich stapsgewijs kennis over gender eigen maakt en zich in toenemende mate gaat gedragen en beleven als iemand van de eigen biologische sekse. Kinderen kunnen al op zeer jonge leeftijd een onderscheid maken tussen bepaalde kenmerken van mannen en vrouwen. Afwijkend gendergedrag komt bij jonge kinderen betrekkelijk veel voor en het is meestal geen reden tot zorgen. Bij kinderen van wie verwacht mag worden dat zij zich voldoende kennis over gendergedrag hebben eigen gemaakt en bij wie het cross-gendergedrag al jarenlang bestaat, is er mogelijk wel sprake van een genderidentiteitsstoornis. Het is nog onbekend welke kinderen zich later zullen ontwikkelen tot transseksuele volwassenen. Stoornissen in de genderontwikkeling van het kind kunnen problemen geven op meerdere gebieden. Voor deze kinderen en hun ouders is een psychotherapie of een andere vorm van psychologische behandeling aangewezen. Kinderen (en ouders) kunnen zo leren om hun eigen gedrag (of het gedrag van hun kind) te begrijpen. Ook kan worden gewerkt aan een adequate afstemming van hun wensen en gedrag op hun sociale omgeving, zodat het (sociaal) functioneren zo min mogelijk belemmerd wordt. Het voorkómen van secundaire psychopathologie is dan ook zeker een doel van zo‘n behandeling.
Voetnoten
1
‘puberteitsfase Tanner 2: Meisjes: verheffing en vergroting van de tepel en groei van ongepigmenteerd schaamhaar langs de schaamlippen. Jongens: vergroting van het scrotum en de testes en groei van ongepigmenteerd schaamhaar aan de basis van de penis en soms op het scrotum.
 
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2001). Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR. Lisse: Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie - Swets & Zeitlinger Publishers. American Psychiatric Association (2001). Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR. Lisse: Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie - Swets & Zeitlinger Publishers.
go back to reference Bakker, A., Kesteren, P. van, Gooren, L.J.G. & Bezemer, P.D. (1993). The prevalence of transsexualism in the Netherlands. Acta Psychiatrica Scandinavica, 87, 237-238.CrossRef Bakker, A., Kesteren, P. van, Gooren, L.J.G. & Bezemer, P.D. (1993). The prevalence of transsexualism in the Netherlands. Acta Psychiatrica Scandinavica, 87, 237-238.CrossRef
go back to reference Bussey K. & Bandura A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106, 676-713.CrossRef Bussey K. & Bandura A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, 106, 676-713.CrossRef
go back to reference Cohen-Kettenis, P.T., Dillen, C.M.G. & Gooren, L.J.G. (2000). De behandeling van jonge transseksuelen in Nederland. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 144, 698-702.PubMed Cohen-Kettenis, P.T., Dillen, C.M.G. & Gooren, L.J.G. (2000). De behandeling van jonge transseksuelen in Nederland. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 144, 698-702.PubMed
go back to reference Cohen-Kettenis, P.T. (2001). Gender identity in DSM? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 391.CrossRef Cohen-Kettenis, P.T. (2001). Gender identity in DSM? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 391.CrossRef
go back to reference Cohen-Kettenis, P.T. & Pfäfflin, F. (2003). Transgenderism and Intersexuality in Childhood and Adolescence. Developmental Clinical Psychology and Psychiatry Vol 46. Thousand Oaks, CA :Sage Publications. Cohen-Kettenis, P.T. & Pfäfflin, F. (2003). Transgenderism and Intersexuality in Childhood and Adolescence. Developmental Clinical Psychology and Psychiatry Vol 46. Thousand Oaks, CA :Sage Publications.
go back to reference Fagot, B.I. (1984). Teacher and peer reactions to boy's and girl's play styles. Sex Roles, 11, 691-762.CrossRef Fagot, B.I. (1984). Teacher and peer reactions to boy's and girl's play styles. Sex Roles, 11, 691-762.CrossRef
go back to reference Fagot, B.I. & Leinbach, M.D. (1989). The young child's gender schema: Environmental input, internal organization. Child Development, 60, 663-672.CrossRef Fagot, B.I. & Leinbach, M.D. (1989). The young child's gender schema: Environmental input, internal organization. Child Development, 60, 663-672.CrossRef
go back to reference Fagot, B.I. & Leinbach M.D. (1993). Gender role development in young children: From discrimination to labeling. Developmental Review, 13, 205-224.CrossRef Fagot, B.I. & Leinbach M.D. (1993). Gender role development in young children: From discrimination to labeling. Developmental Review, 13, 205-224.CrossRef
go back to reference Hines, M. (2004). Brain gender. Oxford: Oxford University Press. Hines, M. (2004). Brain gender. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Miller, C.L., Younger, B.A. & Morse, P.A. (1982). Categorization of male and female voices in infancy. Infant behavior and development, 5, 143-159.CrossRef Miller, C.L., Younger, B.A. & Morse, P.A. (1982). Categorization of male and female voices in infancy. Infant behavior and development, 5, 143-159.CrossRef
go back to reference Reinisch, J.M., Ziemba-Davis, M. & Sanders S.A. (1992). Hormonal contributions to sexually dimorphic behavior development in humans. Psychoneuroendocrinology 16, 213-278.CrossRef Reinisch, J.M., Ziemba-Davis, M. & Sanders S.A. (1992). Hormonal contributions to sexually dimorphic behavior development in humans. Psychoneuroendocrinology 16, 213-278.CrossRef
go back to reference Slijper, F.M.E. (1999). Behandeling van genderidentiteitsstoornissen. In: F. Verheij & F. Verhulst. (red). Kinderen Jeugdpsychiatrie. Behandeling en begeleiding. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV. Slijper, F.M.E. (1999). Behandeling van genderidentiteitsstoornissen. In: F. Verheij & F. Verhulst. (red). Kinderen Jeugdpsychiatrie. Behandeling en begeleiding. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
go back to reference Slijper, F.M.E. (2003). Genderidentiteitsstoornis. In: F. Verhulst. & F. Verhey (red). Kinderen jeugdpsychiatrie. Onderzoek en diagnostiek. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV. Slijper, F.M.E. (2003). Genderidentiteitsstoornis. In: F. Verhulst. & F. Verhey (red). Kinderen jeugdpsychiatrie. Onderzoek en diagnostiek. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
go back to reference Verhulst, F.C. (1985). Mental health in Dutch children. Academisch proefschrift. Rotterdam, Erasmus Universiteit. Verhulst, F.C. (1985). Mental health in Dutch children. Academisch proefschrift. Rotterdam, Erasmus Universiteit.
go back to reference Zucker, K.J. & Bradley, S.J. (1995). Gender identity disorder and psychosexual problems in children and adolescents. New York/London: Guilford Press. Zucker, K.J. & Bradley, S.J. (1995). Gender identity disorder and psychosexual problems in children and adolescents. New York/London: Guilford Press.
Metagegevens
Titel
Problemen op het gebied van de genderidentiteit en genderrol
Auteurs
Arianne Dessens
Peggy Cohen-Kettenis
Publicatiedatum
01-09-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059513