Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Psycho-educatie bij disfunctioneel zelfbeeld

Auteurs : Martijn Stöfsel, Simone de la Rie

Gepubliceerd in: Trauma en disfunctioneel zelfbeeld

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk worden verschillende methodes beschreven om psycho-educatie te geven bij een disfunctioneel zelfbeeld. Dit kan gebeuren door de analogie te leggen tussen de inprentingsperiode bij – vooral – vogels en bij mensen. Het sprookje van het lelijke eendje is bv. een mooie manier om uit te leggen hoe het in onze jeugdjaren opgedane zelfbeeld vaak dominanter is dan het op volwassen leeftijd opgedane zelfbeeld. Verder is een aantal metaforen beschreven waarmee de strijdige cognities over het zelf uitgelegd kunnen worden: competitie tussen positieve en negatieve zelfbeeldaspecten, een weegschaal, hot en cold cognitions, de verschillende lagen in een zelfbeeld en de innerlijke criticus.
Literatuur
go back to reference Andersen, H. C. (1843). Den grimme ælling. In H. C. Andersen, Nye Eventyr. Første Bind (New Fairy Tales, first volume). Reitzel. Andersen, H. C. (1843). Den grimme ælling. In H. C. Andersen, Nye Eventyr. Første Bind (New Fairy Tales, first volume). Reitzel.
go back to reference Arntz, A., & Jacobs, G. (2012). Schematherapie: Een praktische handleiding. Nieuwezijds. Arntz, A., & Jacobs, G. (2012). Schematherapie: Een praktische handleiding. Nieuwezijds.
go back to reference Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. Routledge. Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. Routledge.
go back to reference Brewin, C. R. (2006). Understanding cognitive behaviour therapy: A retrieval competition account. Behaviour Research and Therapy, 44(6), 765–784. Brewin, C. R. (2006). Understanding cognitive behaviour therapy: A retrieval competition account. Behaviour Research and Therapy, 44(6), 765–784.
go back to reference Korrelboom, C. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld: Competitive memory training bij lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld. BSL. Korrelboom, C. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld: Competitive memory training bij lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld. BSL.
go back to reference Lorenz, K. (1949). Er redete mit dem Vieh, den Vögel und den Fischen. Vertaald in 1965 door Hans Warren bij uitgeverij Ploegsma in Amsterdam als ‘Ik sprak met viervoeters, vogels en vissen’. Lorenz, K. (1949). Er redete mit dem Vieh, den Vögel und den Fischen. Vertaald in 1965 door Hans Warren bij uitgeverij Ploegsma in Amsterdam als ‘Ik sprak met viervoeters, vogels en vissen’.
go back to reference Roseman, I. J., & Read, S. J. (2007). Robert P. Abelson (1928–2005). American Psychologist, 62(3), 247–248.CrossRef Roseman, I. J., & Read, S. J. (2007). Robert P. Abelson (1928–2005). American Psychologist, 62(3), 247–248.CrossRef
Metagegevens
Titel
Psycho-educatie bij disfunctioneel zelfbeeld
Auteurs
Martijn Stöfsel
Simone de la Rie
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2940-3_7