Inleiding en achtergrond Bijna 30 jaar na de invoering van de opleiding tot huisarts is er nog weinig bekend over het functioneren van huisartsopleiders.
Interventie De afdeling huisartsopleiding van AMC/UvA toetste in 1998 alle 78 huisartsopleiders op hun kennis over medisch technische vaardigheden (KOV), vaardigheden in het leergesprek, kennis over consultvoering en het geven van feedback. De toetsen leergesprek en consultvoering/feedback werden in eigen beheer ontwikkeld, terwijl voor de KOV-toets gebruik werd gemaakt van een al bestaande toets van de Stichting Universitaire Huisartsopleidingen.
Uitkomsten, leerpunten en vervolg Huisartsopleiders laten zich graag toetsen. Hoe dichter de toets het feitelijk handelen van de huisartsopleider benadert, hoe beter de resultaten zijn en hoe hoger de waardering. Bij verdere ontwikkeling van betrouwbare en gevalideerde hao-toetsing moet hiermee rekening worden gehouden. Een toets waarmee de attitude van opleiders kan worden beoordeeld staat op de verlanglijst van hao's en haio's.