Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Van (vroeg)herkenning naar diagnostisch profiel

Auteurs : Dr. Annelies de Bildt, Dr. Dorine Slaats-Willemse, Drs. Mori van den Bergh

Gepubliceerd in: Autisme bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het hoofdstuk van (vroeg)herkenning naar diagnostisch profiel beschrijft het traject van hulpvraag naar diagnostisch profiel en classificatie als basis voor interventie. De vaste onderdelen van de diagnostiek – anamnese, ontwikkelingsanamnese, observatie van het kind en onderzoek binnen de contexten waarin het kind opgroeit – worden toegelicht, evenals de aanvullende onderzoeken zoals intelligentie- en neuropsychologisch onderzoek en gezins- en schoolonderzoek. Het doel is om samen met kind en gezin te komen tot een brede diagnostische beschrijving van het kind. Die omvat het kinderpsychiatrische probleem en de factoren in het kind en zijn opgroeiomgeving die de ontwikkeling belemmeren of bevorderen. De diagnostische beschrijving vormt de basis voor een bij het kind en zijn omgeving passend interventieplan.
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders (5th ed.). Arlington: American Psychiatric Association. American Psychiatric Association (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders (5th ed.). Arlington: American Psychiatric Association.
go back to reference Blijd-Hoogewys, E. M. A., Van der Horn, M. J., Buruma, M. E., Van Daalen, E., Pijl, M. K. J., Den Uijl-Ohlsen, I., et al. (2017). Snel in actie komen bij een vermoeden van autisme. De beste aanpak om ASS bij jonge kinderen vast te stellen. Kind & Adolescent Praktijk, 16(4), 16–23. Blijd-Hoogewys, E. M. A., Van der Horn, M. J., Buruma, M. E., Van Daalen, E., Pijl, M. K. J., Den Uijl-Ohlsen, I., et al. (2017). Snel in actie komen bij een vermoeden van autisme. De beste aanpak om ASS bij jonge kinderen vast te stellen. Kind & Adolescent Praktijk, 16(4), 16–23.
go back to reference DC:0-5 Diagnostische classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby- en vroege kindertijd. (2016). Zero to three. Nederlandse vertaling: J. Visser (2020). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. DC:0-5 Diagnostische classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby- en vroege kindertijd. (2016). Zero to three. Nederlandse vertaling: J. Visser (2020). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference De Bildt, A., Greaves-Lord, K., & De Jonge, M. V. (2013). ADOS-2, Autisme Diagnostisch Observatie Schema. In C. Lord, M. Rutter, P. C. DiLavore & S. Risi (Red.), 2. Nederlandse bewerking van de ADOS-2. Amsterdam: Hogrefe Uitgeverij B.V. De Bildt, A., Greaves-Lord, K., & De Jonge, M. V. (2013). ADOS-2, Autisme Diagnostisch Observatie Schema. In C. Lord, M. Rutter, P. C. DiLavore & S. Risi (Red.), 2. Nederlandse bewerking van de ADOS-2. Amsterdam: Hogrefe Uitgeverij B.V.
go back to reference De Jonge, M. V., Greaves-Lord, K., & De Bildt, A. (2014). ADI-R, Autisme Diagnostisch Interview – Revised. In A. LeCouteur, C. Lord, M. Rutter (Red.), Volledig Nederlandstalige handleiding van de ADI-R. Amsterdam: Hogrefe Uitgeverij B.V. De Jonge, M. V., Greaves-Lord, K., & De Bildt, A. (2014). ADI-R, Autisme Diagnostisch Interview – Revised. In A. LeCouteur, C. Lord, M. Rutter (Red.), Volledig Nederlandstalige handleiding van de ADI-R. Amsterdam: Hogrefe Uitgeverij B.V.
go back to reference Dietz, C., & Oosterling, I. J. (2017). Communicatie en sociale ontwikkeling signalen; vrij gebruik via www.autismejongekind.nl.; gebaseerd op ESAT (Early Screening of Autistic Traits questionnaire; Dietz et al., 2006). Dietz, C., & Oosterling, I. J. (2017). Communicatie en sociale ontwikkeling signalen; vrij gebruik via www.​autismejongekind​.​nl.; gebaseerd op ESAT (Early Screening of Autistic Traits questionnaire; Dietz et al., 2006).
go back to reference Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P. C., Risi, S., Gotham, K., & Bishop, S. (2012a). Autism diagnostic observation schedule, second edition (ADOS-2) manual (Part I): Modules 1-4. Torrance, CA: Western Psychological Services. Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P. C., Risi, S., Gotham, K., & Bishop, S. (2012a). Autism diagnostic observation schedule, second edition (ADOS-2) manual (Part I): Modules 1-4. Torrance, CA: Western Psychological Services.
go back to reference Lord, C., Luyster, R., Gotham, K., & Guthrie, W. (2012b). Autism diagnostic observation schedule, second edition (ADOS-2) manual (Part II): Toddler module. Torrance, CA: Western Psychological Services. Lord, C., Luyster, R., Gotham, K., & Guthrie, W. (2012b). Autism diagnostic observation schedule, second edition (ADOS-2) manual (Part II): Toddler module. Torrance, CA: Western Psychological Services.
go back to reference McCarthy, J., Lupo, P. J., Kovar, E., et al. (2018). Schaaf-Yang syndrome overview: Report of 78 individuals. American Journal of Medical Genetics, 176A, 2564–2574.CrossRef McCarthy, J., Lupo, P. J., Kovar, E., et al. (2018). Schaaf-Yang syndrome overview: Report of 78 individuals. American Journal of Medical Genetics, 176A, 2564–2574.CrossRef
go back to reference Rutter, M., Le Couteur, A., & Lord, C. (2003). Autism diagnostic interview-revised. Los Angeles: Western Psychological Services. Rutter, M., Le Couteur, A., & Lord, C. (2003). Autism diagnostic interview-revised. Los Angeles: Western Psychological Services.
go back to reference Vermeulen, K., & Vogels, A. (2019). Gedragsfenotypes en recente ontwikkelingen in het genetisch onderzoek. Tijdschrift voor Psychiatrie, 10, 779–785. Vermeulen, K., & Vogels, A. (2019). Gedragsfenotypes en recente ontwikkelingen in het genetisch onderzoek. Tijdschrift voor Psychiatrie, 10, 779–785.
Metagegevens
Titel
Van (vroeg)herkenning naar diagnostisch profiel
Auteurs
Dr. Annelies de Bildt
Dr. Dorine Slaats-Willemse
Drs. Mori van den Bergh
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5_7