Patiëntgericht leiderschap is het je eigen maken van leiderschapskwaliteiten. Elke verpleegkundige kan zich deze kwaliteiten eigen maken en deze competenties verwerven. Het doel is om patiëntgecentreerde zorg te verlenen en hierbij partnerships aan te gaan met de patiënt en zijn familie, maar ook om de zorg naar een hoger niveau qua efficiëntie en effectiviteit te tillen en te houden. Patiëntgericht, relationeel leiderschap leidt zo tot meer tevredenheid bij patiënten over de zorg, tot minder medicatiefouten, minder ziekenhuisinfecties, verhoogde patiëntveiligheid en een lagere mortaliteit. Relationeel leiderschap zou moeten worden gecombineerd met taakgericht leiderschap; deze combinatie van stijlen wordt transactioneel leiderschap genoemd. Daarbij ligt het accent op participatie. Transactioneel leiderschap is intellectueel uitdagend, inspirerend en motiverend, en het bouwt bruggen naar gunstige zorgresultaten. Transformationeel leiderschap leidt tot goed presterende teams omdat er een verbinding wordt gelegd met idealen over hoe de zorg eruit zou moeten zien. Het vraagt leiderschap van verpleegkundigen om de patiënt onderdeel te maken van het gezondheidsteam.