Achtergrond Nascholing is niet altijd gericht op lacunes in kennis. Om regionale nascholing beter te kunnen plannen probeerden nascholingscoördinatoren in het district Den Haag de zwakke plekken in de kennis van Haagse huisartsen op te sporen.
Interventie Alle huisartsen in de regio kregen een diskette toegestuurd met daarop vragen over zes onderwerpen uit de huisartsgeneeskunde. De vragen waren afkomstig uit DKB-pakketten van het NHG. Een computerprogramma presenteerde de vragen een voor een. Alle vragen waren in de ja/nee/weet niet vorm gesteld.
Effecten Er kwamen totaal 102 volledig beantwoorde diskettes uit 29 hagro's terug. De gemiddelde score over alle deelnemers en alle vragen was 0,37. De scores op de onderwerpen fluor vaginalis en vooral reumatoïde artritis waren laag. De gemiddeld benodigde tijdsduur was 52 minuten. De deelnemers hechtten weinig belang aan nascholing beperkt tot medische onderwerpen, maar zagen graag praktijkvoering, ondersteuning, medisch recht, attitude, begeleiding van patiënten, e.d. behandeld. Bij een klein deel van de non-respondenten bestond twijfel over de anonimiteit en angst voor negatieve publiciteit.
Leerpunten Het blijkt mogelijk om op regionale schaal een kennistoets af te nemen bij huisartsen middels een computergestuurd programma.