Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. De ontwikkeling van het zelfbeeld

Auteurs : Martijn Stöfsel, Simone de la Rie

Gepubliceerd in: Trauma en disfunctioneel zelfbeeld

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De ontwikkeling van het zelfbeeld begint met een rudimentair bewustzijn van het eigen lichaam en mondt uit in een bewustzijn van een eigen ik, het ‘core self’. Als het brein zich verder ontwikkelt, ontstaat een reflectief, narratief of autobiografisch zelf. De ontwikkeling van een gezond zelfbeeld kan alleen plaatsvinden in een positieve hechtingsrelatie met de primaire verzorger. Het kind leert mentaliseren en emoties reguleren, en ontdekt wat hij kan en mag in relatie tot anderen. De vroege ervaringen worden verinnerlijkt met een beeld van het zelf, de ander en de relatie met de ander. Er ontstaat een steeds genuanceerder autobiografisch zelf. Het zelfbeeld kan verschillen tussen de sociale groepen waarvan iemand deel uitmaakt. Hoe iemand naar zichzelf kijkt, wordt gekleurd door hoe iemand denkt dat anderen hem zien en door zichzelf met anderen binnen de groep te vergelijken. De culturele invloed op het zelfbeeld bepaalt hoe iemand zichzelf beschouwt in relatie tot belangrijke culturele waarden.
Literatuur
go back to reference Balint, M. (1979). The basic fault. Tavistock Publications (oorspronkelijk uitgegeven in 1968). Balint, M. (1979). The basic fault. Tavistock Publications (oorspronkelijk uitgegeven in 1968).
go back to reference Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. Routledge. Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. Routledge.
go back to reference Brinkgreve, C. (2009). Het spiegelbeeld zelf. Groepen, 4(2), 8–15. Brinkgreve, C. (2009). Het spiegelbeeld zelf. Groepen, 4(2), 8–15.
go back to reference Casement, P. (2014). On learning from the patient. Routledge. Casement, P. (2014). On learning from the patient. Routledge.
go back to reference De Wolf, T. (2015). Psychoanalytische theorievorming en de DSM-5: Ontwikkeling & psychopathologie. Uitgeverij Coutinho. De Wolf, T. (2015). Psychoanalytische theorievorming en de DSM-5: Ontwikkeling & psychopathologie. Uitgeverij Coutinho.
go back to reference Festinger, L. (1954). A theory of social comparison. Sage Publishers. Festinger, L. (1954). A theory of social comparison. Sage Publishers.
go back to reference Freud, A. (2019). Normality and psychopathology in childhood. Routledge (oorspronkelijk uitgegeven in 1965). Freud, A. (2019). Normality and psychopathology in childhood. Routledge (oorspronkelijk uitgegeven in 1965).
go back to reference Fuvish, R. (2011). The development of autobiographical memory. Annual Review of Psychology, 62, 559–82.CrossRef Fuvish, R. (2011). The development of autobiographical memory. Annual Review of Psychology, 62, 559–82.CrossRef
go back to reference Higgins, E. T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319–340.CrossRefPubMed Higgins, E. T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94, 319–340.CrossRefPubMed
go back to reference Higgins, E. T., Klein, R., & Strauman, T. (1985). Self-concept discrepancy theory: A psychological model for distinguishing among different aspects of depression and anxiety. Social Cognition, 3, 51–76.CrossRef Higgins, E. T., Klein, R., & Strauman, T. (1985). Self-concept discrepancy theory: A psychological model for distinguishing among different aspects of depression and anxiety. Social Cognition, 3, 51–76.CrossRef
go back to reference Kohnstamm, D., & Daselaar, S. (2017). Over ons default mode hersennetwerk. De Psycholoog, 48–54. Kohnstamm, D., & Daselaar, S. (2017). Over ons default mode hersennetwerk. De Psycholoog, 48–54.
go back to reference Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Uitgeverij Coutinho. Korrelboom, K., & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Uitgeverij Coutinho.
go back to reference Lorenz, K. (1943). Die angeborenen Formen möglicher Erfahrung. Zeitschrift für Tierpsychologie, 5(2), 235–409.CrossRef Lorenz, K. (1943). Die angeborenen Formen möglicher Erfahrung. Zeitschrift für Tierpsychologie, 5(2), 235–409.CrossRef
go back to reference Lorenz, K. (1949). Er redete mit dem Vieh, den Vögel und den Fischen. Vertaald in 1965 door Hans Warren bij uitgeverij Ploegsma in Amsterdam als ‘Ik sprak met viervoeters, vogels en vissen’. Lorenz, K. (1949). Er redete mit dem Vieh, den Vögel und den Fischen. Vertaald in 1965 door Hans Warren bij uitgeverij Ploegsma in Amsterdam als ‘Ik sprak met viervoeters, vogels en vissen’.
go back to reference Mahler, M., & Pine, F. (2019). The psychological birth of the human infant. Routlegde (oorspronkelijk uitgegeven in 1975). Mahler, M., & Pine, F. (2019). The psychological birth of the human infant. Routlegde (oorspronkelijk uitgegeven in 1975).
go back to reference Nelson, B., Fornito, A., Harrison, B. J., Yu, M., Sass, L. A., Yung, A. R., Thompson, A., Wood, S. J., Pantelis, C., & McGorry, P. D. (2009). A disturbed sense of self in the psychosis prodrome: Linking phenomenology and neurobiology. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 33, 807–817. Nelson, B., Fornito, A., Harrison, B. J., Yu, M., Sass, L. A., Yung, A. R., Thompson, A., Wood, S. J., Pantelis, C., & McGorry, P. D. (2009). A disturbed sense of self in the psychosis prodrome: Linking phenomenology and neurobiology. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 33, 807–817.
go back to reference Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient condition of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology, 21, 95–103.CrossRefPubMed Rogers, C. R. (1957). The necessary and sufficient condition of therapeutic personality change. Journal of Consulting Psychology, 21, 95–103.CrossRefPubMed
go back to reference Spitz, R. A. (1951). The psychogenic diseases in infancy: An attempt at their etiologic classification. Psychoanalytic Study of the Child, 6, 255–275. Spitz, R. A. (1951). The psychogenic diseases in infancy: An attempt at their etiologic classification. Psychoanalytic Study of the Child, 6, 255–275.
go back to reference Vignoles, V. L., Owe, E., Becker, M., Smith, P. B., Easterbrook, M. J., Brown, R., González, R., Didier, N., Carrasco, D., Cadena, M. P., Siugmin, L., Schwartz, S. J., Des Rosiers, S. E., Villamar, J. A., Gavreliuc, A. et al. (2016). Beyond the ‘East-West’ dichotomy: Global variation in cultural models of selfhood. Journal of Experimental Psychology: General, 145(8);966–1000. ISSN 0096-3445. Vignoles, V. L., Owe, E., Becker, M., Smith, P. B., Easterbrook, M. J., Brown, R., González, R., Didier, N., Carrasco, D., Cadena, M. P., Siugmin, L., Schwartz, S. J., Des Rosiers, S. E., Villamar, J. A., Gavreliuc, A. et al. (2016). Beyond the ‘East-West’ dichotomy: Global variation in cultural models of selfhood. Journal of Experimental Psychology: General, 145(8);966–1000. ISSN 0096-3445.
Metagegevens
Titel
De ontwikkeling van het zelfbeeld
Auteurs
Martijn Stöfsel
Simone de la Rie
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2940-3_2