Leren is niet meer alleen gericht op pure kennisoverdracht. Zeker voor studenten gelden de uitgangspunten van het ervaringsleren. De huisartspraktijk biedt een uitstekende leerschool voor de vernieuwing, verdieping en verankering van kennis, vaardigheden en attitude. Beoordeling en toetsing zijn daarbij onmisbaar als aansturing en meetpunt.
In de huidige onderwijsvisie is het van belang dat de student al vanaf het begin van de studie ervaringen opdoet in een ‘authentieke’ omgeving. Aan de hand van deze ervaringen ontwikkelt de student een leerhouding en leervaardigheden die hem/haar in staat stellen tot allerlei vormen van ervaringsleren. Door reflectie leren studenten verbanden leggen, ontstaat verdieping van inzichten en worden nieuwe vragen geformuleerd. Kennis en vaardigheden die tijdens theoretisch en praktisch onderwijs zijn verworven, spelen hierbij een belangrijke rol. Leerstijlen, reflectie en competentie toetsen met behulp van portfolio's zijn in de huidige artsopleiding bekende begrippen.
De nieuwe generatie dokters is een andere generatie met mogelijk minder parate medisch inhoudelijke kennis, maar beter toegerust op het levenslang leren. Studenten worden niet meer alleen opgeleid tot kundige dokters, maar vooral tot zeer competente dokters.
Huisartspraktijken zijn belangrijke leer- en werkplaatsen voor studenten, co-assistenten, en (huis)artsen in opleiding. Daarnaast zijn huisartsen onmisbaar als docent bij de medische opleidingen. De artsopleiding is de bakermat voor toekomstige huisartsen.