Skip to main content

Welkom bij THIM Hogeschool voor Fysiotherapie & Bohn Stafleu van Loghum

THIM Hogeschool voor Fysiotherapie heeft ervoor gezorgd dat je Mijn BSL eenvoudig en snel kunt raadplegen. Je kunt je links eenvoudig registreren. Met deze gegevens kun je thuis, of waar ook ter wereld toegang krijgen tot Mijn BSL. Heb je een vraag, neem dan contact op met helpdesk@thim.nl.

Registreer

Om ook buiten de locaties van THIM, thuis bijvoorbeeld, van Mijn BSL gebruik te kunnen maken, moet je jezelf eenmalig registreren. Dit kan alleen vanaf een computer op een van de locaties van THIM.

Eenmaal geregistreerd kun je thuis of waar ook ter wereld onbeperkt toegang krijgen tot Mijn BSL.

Login

Als u al geregistreerd bent, hoeft u alleen maar in te loggen om onbeperkt toegang te krijgen tot Mijn BSL.

Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. Van vraag tot behandeling: het proces van een psychologisch onderzoek

Auteur : Drs. Katinka Franken

Gepubliceerd in: Praktijkboek persoonlijkheidsdiagnostiek

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk beschrijft het proces van een psychologisch onderzoek, als een specifieke vorm van diagnostiek, ten behoeve van vraagstellingen met betrekking tot persoonlijkheidspathologie. Het betreft een cyclisch proces waarin alle betrokken partijen samenwerken om tot hypothesen te komen en deze te toetsen, om zo te komen tot een integratief diagnostisch beschrijving en een indicatie voor behandeling. De samenwerking tussen de cliënt, diens naasten, de aanvrager van het onderzoek en de psycholoog, die verantwoordelijk is voor het diagnostisch onderzoek, is hierbij essentieel. Het proces van een psychologisch onderzoek, van aanvraag tot en met de terugrapportage van de bevindingen, kent opeenvolgende fasen en stappen, ieder met eigen aandachtspunten, die in dit hoofdstuk worden beschreven.
Voetnoten
1
In het vervolg van de tekst wordt naar de psycholoog die verantwoordelijkheid draagt voor de uitvoer van het onderzoek verwezen als ‘de psycholoog’.
 
Literatuur
go back to reference Barratt, J. (2018). Collaborative communication: Learning from advanced clinical practice patient consultations. Nurs Stand., 28; 33, 37–44. Barratt, J. (2018). Collaborative communication: Learning from advanced clinical practice patient consultations. Nurs Stand., 28; 33, 37–44.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Ruijssenaars, A. J. J. M., Pameijer, N. K., & Van Aarle, E. J. M. (2003). De diagnostische cyclus: Een praktijkleer. Acco. De Bruyn, E. E. J., Ruijssenaars, A. J. J. M., Pameijer, N. K., & Van Aarle, E. J. M. (2003). De diagnostische cyclus: Een praktijkleer. Acco.
go back to reference Claes, L., Bastiaens, T., & Witteman, C. (2020). Psychodiagnostiek in de hulpverlening aan volwassenen en ouderen. Acco. Claes, L., Bastiaens, T., & Witteman, C. (2020). Psychodiagnostiek in de hulpverlening aan volwassenen en ouderen. Acco.
go back to reference De Groot, A. D. (1961). Methodologie: Grondslagen van onderzoek en denken in de gedragswetenschappen. Mouton. De Groot, A. D. (1961). Methodologie: Grondslagen van onderzoek en denken in de gedragswetenschappen. Mouton.
go back to reference Durosini, I., & Aschieri, F. (2021). Therapeutic assessment efficacy: A meta-analysis. Psychological Assessment, 33, 962–972.CrossRefPubMed Durosini, I., & Aschieri, F. (2021). Therapeutic assessment efficacy: A meta-analysis. Psychological Assessment, 33, 962–972.CrossRefPubMed
go back to reference Finn, S. E. (2007). In our clients’ shoes: Theory and techniques of Therapeutic Assessment. Erlbaum. Finn, S. E. (2007). In our clients’ shoes: Theory and techniques of Therapeutic Assessment. Erlbaum.
go back to reference Finn, S. E., Fischer, C. T., & Handler, L. (2012). Collaborative/therapeutic assessment. A casebook and guide. John Wiley & Sons, Inc. Finn, S. E., Fischer, C. T., & Handler, L. (2012). Collaborative/therapeutic assessment. A casebook and guide. John Wiley & Sons, Inc.
go back to reference Fisher, C. T. (2000). Collaborative, individualized assessment. Journal of Personality Assessment, 74, 2–14.CrossRef Fisher, C. T. (2000). Collaborative, individualized assessment. Journal of Personality Assessment, 74, 2–14.CrossRef
go back to reference Franken, K., Lamers, S. M., Ten Klooster, P. M., Bohlmeijer, E. T., & Westerhof, G. J. (2018). Validation of the Mental Health Continuum-Short Form and the dual continua model of well-being and psychopathology in an adult mental health setting. Journal of Clinical Psychology, 74, 2187–2202.CrossRefPubMedPubMedCentral Franken, K., Lamers, S. M., Ten Klooster, P. M., Bohlmeijer, E. T., & Westerhof, G. J. (2018). Validation of the Mental Health Continuum-Short Form and the dual continua model of well-being and psychopathology in an adult mental health setting. Journal of Clinical Psychology, 74, 2187–2202.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Franken, K., Schuffelen, P., Klooster, P. T., Doesum, K. V., Westerhof, G., & Bohlmeijer, E. (2023). Introduction of the generic sense of ability to adapt scale and validation in a sample of outpatient adults with mental health problems. Frontiers in psychology, 14, 1192. [985408]. Franken, K., Schuffelen, P., Klooster, P. T., Doesum, K. V., Westerhof, G., & Bohlmeijer, E. (2023). Introduction of the generic sense of ability to adapt scale and validation in a sample of outpatient adults with mental health problems. Frontiers in psychology, 14, 1192. [985408].
go back to reference Hopwood, C. J., & Bornstein, R. F. (2014). Multimethod clinical assessment. Guilford Press. Hopwood, C. J., & Bornstein, R. F. (2014). Multimethod clinical assessment. Guilford Press.
go back to reference Hopwood, C. J., Wright, A. G. C., & Bleidorn, W. (2022). Person–environment transactions differentiate personality and psychopathology. Nature Reviews Psychology, 1, 55–63.CrossRef Hopwood, C. J., Wright, A. G. C., & Bleidorn, W. (2022). Person–environment transactions differentiate personality and psychopathology. Nature Reviews Psychology, 1, 55–63.CrossRef
go back to reference Lilienfeld, S. O., Garb, H. N., & Wood, J. M. (2011). Unresolved questions concerning the effectiveness of psychological assessment as a therapeutic intervention: Comment on Poston and Hanson (2010). Psychological Assessment, 23, 1047–1055.CrossRefPubMed Lilienfeld, S. O., Garb, H. N., & Wood, J. M. (2011). Unresolved questions concerning the effectiveness of psychological assessment as a therapeutic intervention: Comment on Poston and Hanson (2010). Psychological Assessment, 23, 1047–1055.CrossRefPubMed
go back to reference Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). (2017). Algemene Standaard Testgebruik van het NIP (AST-NIP, 2017). Nederlands Instituut van Psychologen. Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). (2017). Algemene Standaard Testgebruik van het NIP (AST-NIP, 2017). Nederlands Instituut van Psychologen.
go back to reference Poston, J. M., & Hanson, W. E. (2010). Meta-analysis of psychological assessment as a therapeutic intervention. Psychological Assessment, 22, 203–212.CrossRefPubMed Poston, J. M., & Hanson, W. E. (2010). Meta-analysis of psychological assessment as a therapeutic intervention. Psychological Assessment, 22, 203–212.CrossRefPubMed
go back to reference Sacket, D. L., Haynes, R. B., & Tugwell, P. (1991). Clinical epidemiology: A basic science for clinical medicine. Boston. Sacket, D. L., Haynes, R. B., & Tugwell, P. (1991). Clinical epidemiology: A basic science for clinical medicine. Boston.
go back to reference Van Leeuwen, H., & Geeraets, M. (2022). Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp. Boom. Van Leeuwen, H., & Geeraets, M. (2022). Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp. Boom.
go back to reference Vertommen, J., Ter Laak, J., & Bijttebier, P. (2002). Het Diagnostisch Proces. Diagnostiek-Wijzer, 5, 4–16. Vertommen, J., Ter Laak, J., & Bijttebier, P. (2002). Het Diagnostisch Proces. Diagnostiek-Wijzer, 5, 4–16.
go back to reference Witteman, C., Van der Heijden, P., & Claes, L. (2014). Psychodiagnostiek. Het onderzoeksproces in de praktijk. De Tijdstroom. Witteman, C., Van der Heijden, P., & Claes, L. (2014). Psychodiagnostiek. Het onderzoeksproces in de praktijk. De Tijdstroom.
Metagegevens
Titel
Van vraag tot behandeling: het proces van een psychologisch onderzoek
Auteur
Drs. Katinka Franken
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2855-0_4